پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
تالاب گنبدکاووس

تامین حق‌آبه تالاب‌ها از برنامه‌های جدی محیط زیست شهرستان گنبدکاووس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس در گفت و گویی از اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی در خصوص اهمیت تالاب ها برای دانش آموزان خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ احمد احمدی اظهار کرد: در حوزه مدیریت زیست بومی با هدف مشارکت جوامع محلی تلاش داریم از ظرفیت‌های مختلف مانند صنایع دستی، ایجاد مجتمع‌های گردشگری و بوم‌کلبه‌ها، پرنده‌نگری به عنوان یک صنعت گردشگری استفاده کرده و مورد توجه قرار دهیم تا ضمن حفاظت از تالاب‌ها بتوانیم بهره‌برداری پایدار را با آگاهی، شناخت و اهمیت تالاب‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در اجرای مدیریت زیست بومی تالاب‌های آلاگل، آلماگل و آجی گل برنامه هایی با همکاری «موسسه سبزگامان بسکی» مانند کارگاه سوزن‌دوزی در شهر اینچه‌برون و روستای «تنگلی» که جزو روستا و شهر حاشیه تالاب هستند، برگزار کردیم و بنا داریم این الگو را برای سایر روستاها نیز انجام دهیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در راستای معیشت پایدار دوره‌های آموزشی برای بانوان اجرا شده و قرار است چنین دوره‌هایی نیز مانند حصیربافی برای آقایان برگزار شود، با فعال کردن صنعت گردشگری و اجرای طرح‌های گردشگری علاوه بر معیشت پایدار محرومیت‌زدایی نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: توجه به مدارس حاشیه تالاب‌ها در راستای ارتقاء فرهنگی زیست محیطی دانش‌آموزان و شناخت و آگاهی دانش آموزان  نسبت به تالاب‌ها و اهمیت آنها جشنواره فرهنگی، هنری آموزشی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان حاشیه تالاب‌ها برگزار شد و در این راستا ۳۲ دانش آموز در مقطع چهارم، پنجم و ششم آموزش‌های لازم در این خصوص را دیدند.

احمدی گفت: با همکاری «موسسه سبزگامان بسکی» دانش تالاب‌ها در قالب آموزش به کودکان و نوجوانان ارسال شد و آثار این دانش آموزان به تعداد ۲۱۲ اثر در بخش‌های انشاء، روزنامه دیواری و  داستان‌نویسی برای شرکت در مسابقات کشوری به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال شد.

وی پیگیری تامین حق‌آبه تالاب‌ها را از برنامه‌های جدی محیط زیست برشمرد و افزود: به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم و با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و کاهش بارندگی تلاش داریم تا با تامین حق‌آبه تالاب‌ها از خشک شدن آنها جلوگیری کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست حق‌آبه تالاب‌ها را به وزارت نیرو ابلاغ کرده اما هنوز تامین این حق‌آبه از سوی وزارت نیرو اعلام نشده است.

وی گفت: حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌ها وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست بود و تامین حق‌آبه تالاب‌ها بعد از آب شرب بر عهده وزارت نیرو است.

احمدی با اشاره به اینکه وضعیت آبی «آجی‌گل» مناسب نیست، ابراز کرد: پهنه آبی تالاب «آلاگل» به کمتر از ۵۰۰ هکتار و در بیشتر از جاهای این تالاب به عمق کمتر از نیم متر رسیده و با توجه به سطح تبخیر زیاد آب حدود یک‌هزار و ۸۰۰ میلیمتر در سال این تالاب شرایط خوبی ندارد.

وی بیان کرد: پهنه آبی آلماگل نیز ۲ میلیون مترمکعب است که نسبتا شرایط خوبی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: پاسخگوی به استعلام ادارات و پایش واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی برای بررسی آلودگی دو وظیفه این اداره بوده که در سال گذشته پاسخ ۹۸ درصد از استعلامات در راستای توسعه و پیشرفت منطقه مثبت بوده و در پایش تعداد ۴۶۵ مورد از واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی سطح شهرستان تعداد ۸۳ واحد اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند.

وی ادامه داد: وضعیت پسماند زباله در دو شهر اینچه‌برون و گنبدکاووس مطلوب بوده و پسماند زباله‌های این دو شهر به دو سایت زباله شرق و غرب گلستان منتقل می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: در برخی از روستاها وضعیت پسماند زباله‌ها مناسب نبوده و این به علت عدم وجود خودرو مورد نیاز است که در کارگروه پسماند استان مورد بررسی قرار گرفت تا این مشکل رفع شود.

وی درباره پساب شهرک صنعتی بیان کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی به مساحت ۱۰۰ هکتار و ۴۵۰ مترمکعب بوده که پساب موجود در شهرک صنعتی بیش از توان تصفیه‌خانه است و مازاد پساب به صورت خام از کانال انتهای شهرک خارج و بوی نامطبوع آن مشکلاتی را برای روستاهای اطراف به ویژه سید نیاز ایجاد کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس گفت: در سال گذشته ۷۳ پرونده تخلف در حوزه شکار و صید غیرمجاز و قاچاق تشکیل شده و تعداد ۹۷ نفر در این رابطه دستگیر و تعداد ۴۸ اسلحه مجاز، چهار اسلحه غیرمجاز به همراه ۷۲۸ عدد ادوات شکار مانند فشنگ و غیره کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه کشفیات سه «بهله شاهین» و پرنده «بال‌بال» از دو عامل غیرمجاز خرید و فروش پرندگان شکاری کشف شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با وجود اعلام مشاهده یک نوع روباه نادر مرسوم به «روباه ترکمنی»، هیچ تصویری از آنها در جایی به ثبت نرسیده بود اما امسال توسط محیط‌بان شهرستان گنبدکاووس «حامد آق‌آتابای» این گونه نادر در چند نقطه شمال گنبدکاووس توسط دوربین تله‌ای و عکاسی مشاهده و به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید:

پروزه های گردشگری رهاشده ساحل بندرگز استان گلستان

توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه گردشگری زیارت گرگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *