پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال ساحل بندرگز

پروزه های گردشگری رهاشده ساحل بندرگز استان گلستان

سال هاست به بهانه توسعه اقتصادی با ایجاد پروزه های گردشگری ، بخشی از اراضی این ساحل در اختیار شرکت آرمان طبیعت قرار دارد اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و این ساحل زیبا متروک باقی مانده حتی مردم اجازه ورود هم ندارند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،استان گلستان با دارا بودن حدود ۱۳۱ کیلومتر از نوار ساحلی پهنه خزر یکی از استان­‌های ساحلی کشور محسوب می‌­شود، امری که می‌­توان به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل در جهت رونق اقتصادی استان از آن بهره­‌مند شد اما بی‌­توجهی به این ظرفیت موجب شده تا سواحل گلستان چندان جذابیتی برای جذب مسافران نداشته باشد تا جایی که سواحل استان حتی انتخاب و اولویت خود گلستانی‌­ها برای گشت و گذار نیست.

بندرگز یکی از شهرهای ساحلی استان است که به نوعی پیشانی ورودی استان نیز محسوب می‌­شود در حالی که این شهرستان می­‌تواند یکی از قطب‌­های گردشگری استان باشد اما تملک اراضی سواحل توسط اداره راه و شهرسازی موجب شده تا شاهد خدمات قابل قبولی در این ساحل نباشیم.

*ساحل بندرگز، سرمایه‌­ای که در گلستان خاک می­‌خورد

سال ۱۳۸۷ آمادگی اولیه سرمایه‌گذاری برای ساحل بندرگز توسط «شرکت سرمایه‌گذار عمانی» با عنوان «آرمان طبیعت گرگان» با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان در زمینی به وسعت ۵۲ هکتار اعلام شد.

قرار بود در ساحل بندرگز مجموعه اقامتی پذیرایی، تفریحی، توریستی و تجاری ایجاد شود تا پس از اجرایی شدن در سه فاز اشتغال مستقیم و فعال ۱۵ هزار نفر ایجاد شود.

با این وجود بعد از گذشت حدود ۱۵ سال هنوز گره کور این پروژه به ظاهر اقتصادی استان باز نشده و رفع مشکلات مربوط به طرح گردشگری بندرگز طی سال­‌های اخیر تنها به برگزاری چند جلسه و نشست خلاصه شده است.

 در حالی که همواره برخی مسوولان گلستانی در تریبون­‌های مختلف از گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه استان نام می‌­برند اما طی این سال­‌ها شاهد هیچ تلاش و خدمت ارزنده‌­ای در این راستا نبودیم.

رئیس کل دادگستری استان گلستان در آبان ۱۴۰۰ در حضور حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه از تشکیل پرونده قضایی ترک فعل درباره سواحل بندرگز خبر داد.

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان درباره پرونده سواحل بندرگز گفت: یک سرمایه‌گذار اتباع خارجی در این محل مدنظر بود که پروژه رها شده و ما ورود کردیم و پرونده ترک فعل برای این پروژه نیز تشکیل داده‌ایم.

*سنگ‌اندازی اداره راه و شهرسازی برای اجرای طرح گردشگری در بندرگز

به گفته شهردار بندرگز، شهرداری هیچ مالکیتی در ساحل ندارد و این‌امر موجب شده تا طی سال‌­های اخیر شاهد خدمات مناسبی برای شهروندان نباشیم.

رضا سلیاری با بیان اینکه متولی اسکله بندرگز، اداره راه و شهرسازی است، در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از سال ۱۳۸۸ سند سواحل برای اداره راه و شهرسازی صادر و به نوعی دست شهرداری از سواحل کوتاه شد و نتوانستیم خدمات ارزنده‌­ای به شهروندان و مسافران ارائه دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که مالکیت ساحل در اختیار شهرداری بود بازارچه و ساحل رونق خوبی داشت انتظار می‌­رفت زمانی که «شرکت آرمان طبیعت» برای اجرای پروژه گردشگری چند هکتار از زمین­ه‌ای ساحل را در اختیار گرفت شاهد اتفاقات اقتصادی خوبی در منطقه باشیم اما سال‌هاست این پروژه نیمه‌تمام و بلاتکلیف رها شده و این شهر ساحلی از رونق اقتصادی هم‌ محروم شده است.

 شهردار بندرگز گفت: جاذبه بندرگز ساحل و دریاست اما زمان زیادی است که چند هکتار از اراضی ساحل بلاتکلیف رها شده است.

سلیاری با بیان اینکه شهرداری در بخش‌­های مختلف می‌­تواند در ساحل به شهروندان‌ خدمات ارائه دهد، افزود: در دوره گذشته و دوره جدید شورای شهر بندرگز پیگیری­‌های زیادی انجام شد تا شهرداری بخشی از ساحل را در اختیار بگیرد و بتواند برنامه­‌ریزی­‌های لازم برای خدمات را انجام دهد در نهایت با سه هکتار واگذاری فضای سبز روبروی بازارچه ساحلی موافقت شد اما هنوز این واگذاری انجام نشده است.

وی بیان کرد: حدود ۱۳ سالی است که شهرداری هیچ مالکیتی در ساحل ندارد و طی این سال­‌ها اتفاق‌های زیادی از جمله پسروی آب در ساحل رخ داده است در واقع ساحل بندرگز رها شده و نه اجازه ورود به شهرداری داده می‌­شود نه طی این سال‌­ها راه و شهرسازی خدمات مناسبی به مردم ارائه داده است.

شهردار بندرگز اضافه کرد: سال‌هاست چند هکتار از اراضی ساحل بلاتکلیف مانده و اجازه ورود شهروندان به محوطه داده نمی‌­شود­ حتی نهال­‌هایی که شهرداری اطراف ساحل برای رفاه حال مردم کاشته بود توسط نماینده اداره راه و شهرسازی کنده شد.

بیشتر بخوانید:

تاکید رئیس جمهور بر ظرفیت های قابل توجه استان گلستان در بخش گردشگری

توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه گردشگری زیارت گرگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *