ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

تخریب بافت های تاریخی کاشان با ساخت و سازهای غیرمجاز

همواره ساخت و سازهای غیرمجاز در اکثر نقاط کشور مشکل ساز بوده است در کاشان نیز بافت تاریخی شهر نشان با ساخت و سازهای غیرمجاز در خطر نابودی است .

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ بافت تاریخی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به نحوی که نشان از تمدن شهر است اما ساخت و سازهای بی‌رویه و غیراصولی سبب آسیب به این بخش شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در این زمینه بر ضرورت تشکیل دفتر طراحی در بافت تاریخی کاشان  تأکید کرد و اظهار داشت: با توجه به وسعت ۴۷۰ هکتاری بافت تاریخی کاشان، این منطقه یکی از غنی ترین بافت‌های تاریخی ایران است.

احمد دانائی‌نیا افزود: این منطقه علی‌رغم دارا بودن مرکز محلات پویا، ابنیه تاریخی فراوان و مجموعه‌ای از خانه های تاریخی زیبا و منحصر به فرد با استخوان‌بندی قوی و کارا، بر اثر خیابان‌کشی‌های شتاب‌زده، در قرن حاضر و همچنین ساخت و ساز و نوسازی فراوان و بعضا بی‌رویه، آسیب های زیادی به آن وارد شده است.

وی بهره‌مندی از تجارب و ظرفیت اعضای نظام مهندسی ساختمان به طراحی ابنیه مورد نیاز به منظور طراحی ابنیه میان‌افزا در بافت تاریخی ضروری دانست و گفت: بنا است تا طی فراخوانی که از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان شهرستان کاشان صورت می‌گیرد، علاقه مندان به طراحی در بافت‌های تاریخی فراخوانده شوند و طی نشست‌هایی تخصصی با ویژگی‌ها، خواسته‌ها و الزامات طراحی در بافت تاریخی آشنا شوند و به عنوان بازوان توانمند میراث فرهنگی در طراحی ساختمان‌های مورد نیاز در بافت تاریخی اقدام کنند.

وی نبود طرح مناسب که هم الزامات میراثی و هم نیازهای مردم را تامین کند، عمده دلیل شکل‌گیری بناهای غیراصولی دانست و گفت: از این ضعف، مردم و میراث فرهنگی آسیب فراوانی دیده است و لازم است این دغدغه‌ها کاسته شود.

حسن بخشنده امنیه شهردار کاشان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با تاکید بر لزوم حفظ آثار و هویت تاریخی خطه سیلک اظهار داشت: این موضوع با در نظر گرفتن اقتضائات و نیازهای جامعه و همچنین حرکت پیش رونده مدیریت شهری در مسیر توسعه و آبادانی شهر است.

وی با اشاره به اقدامات اخیر مدیریت شهری در حوزه بافت تاریخی و کالبد اصیل شهر افزود: در راستای این اقدمات بهسازی بازارچه سردار و میدان ۱۵ خرداد و پروژه در حال اجرای بهسازی خیابان باب الحوائج(ع) است.

شهردار کاشان با بیان اینکه شهردارب در زمینه حفظ بافت تاریخی مصمم است، ابراز داشت: این اقدامات بیانگر عزم مدیریت شهری در محافظت از آثار و معابر دارای اصالت و هویت شهر ضمن تزریق پویایی و شادابی جامعه است.

وی بر ضرورت تقویت تعامل و هم‌افزایی برای ارتقاء جایگاه شهر گردشگرپذیر و تاریخی کاشان تأکید کرد و گفت: اقدامات متعددی ویژه احیا بافت تاریخی کاشان توسط شهرداری انجام شده که لازم است تا با انجام این اقدامات از گسترش و تبدیل بافت تاریخی به بافت فرسوده جلوگیری کرد.

بخشنده از اجرای عملیات بهسازی و بلوک فرش خیابان باب الحوائج(ع) حد فاصل خیابان میرعماد تا کلانتری بازار خبر داد و گفت: این اقدام به منظور تزریق روحی تازه در محدوده بافت اصیل و دارای قدمت شهر انجام شد.

وی با بیان اینکه عملیات بهسازی و بلوک فرش خیابان باب‌الحوائج(ع) در ادامه تلاش‌های مدیریت شهری به منظور بهسازی مسیرهای ورودی بازار انجام می‌گیرد، تاکید کرد: اجرای بلوک فرش برای بهسازی این مسیر به دلیل تناسب بیشتر با کالبد اصیل و دارای هویت شهر با طول ۳۰۰ متر و مساحت سه هزار متر مربع اجرا می‌شود.

شهردار کاشان به سایر اقدامات به منظور بهسازی خیابان باب‌الحوائج(ع) اشاره و افزود: در این پروژه علاوه بر جمع آوری آسفالت، اقدامات دیگری از جمله جدول گذاری، ایجاد فضای سبز و اصلاح و ارتقای نورپردازی مسیر صورت می‌گیرد.

وی، با تأکید بر نگرش مدیریت شهری برای احیا و رونق کالبد شهری به ویژه در بافت تاریخی شهر ابراز داشت: در این تلاش ضمن حفظ و مراقبت از کالبد دارای هویت شهر، به دنبال تزریق نشاط، طراوت و زیبایی به این محدوده مهم شهری هستیم.

بیشتر بخوانید:

میزبانی کاشان از ۴۸۵ گردشگر خارجی در تعطیلات نوروزی

باغ فین کاشان جز ۱۰ بنای تاریخی پر بازدید کشور قرار گرفت

1 دیدگاه برای “تخریب بافت های تاریخی کاشان با ساخت و سازهای غیرمجاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *