پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

تصاویری زیبا از حضور پرندگان مهاجر در زاینده رود اصفهان

همزمان با فرارسیدن فصول سرد سال، زاینده رود بار دیگر به پناهگاهی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛با نزدیک شدن به روز‌های پایانی جاری بودن رودخانه زاینده رود، شمارش معکوس نیز برای پرنده‌های مهاجر شروع شده است.

با رسیدن فصول سرد سال، زاینده رود اصفهان بار دیگر مامن پرندگان مهاجر شده است و در هر گوشه‌ای از رودخانه میتوان پرندگان را مشاهده نمود. عمده‌ی پرندگانی که در فصل پاییز به رودخانه‌ی زاینده رود می‌آیند پرندگان آبزی مهاجر هستند.

مبدا این پرندگان عموما مناطق شمالی دریای خزر و شمال اروپا است و مقصد این پرندگان هم عموما مناطق جنوبی تری همچون شمال آفریقا و هند است.

در نتیجه عمده‌ی پرندگانی که در زاینده رود قابل مشاهده هستند تنها مدت کوتاهی در رودخانه بوده و پس از استراحتی چند روزه، مسیر مهاجرت خود را ادامه میدهند. زاینده رود اصفهان در منطقه‌ی مرکزی ایران، در جایی قرار گرفته است که چندان خبری از رودخانه‌ها و تالاب‌های بزرگ نیست و در نتیجه استراحتگاهی مهم برای پرندگان مهاجر تلقی میشود که در صورت آسیب دیدن یا از بین رفتن، بسیاری از پرندگانی که در این مسیر مهاجرت میکنند از بین خواهند رفت.

افزایش حجم آب در روز‌های اخیر در زاینده رود که با هدف آبرسانی به کشاورزان انجام شده است، باعث شده با افزایش ناگهانی تعداد پرندگان در رودخانه نیز رو به رو باشیم. دلیل این افزایش تعداد این است که رودخانه در طول مسیر حرکت خود، گل و لای بیشتری را همراه آورده است که در نتیجه پرندگان میتوانند در این گل و لای، حشرات، دانه‌ها و ریشه‌های بیشتری را برای خوردن بیابند و در نتیجه محیط رودخانه محیطی سرشار از منابع غذایی گشته است.

عکاس: احسان جزینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *