ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

جنجالِ دکورسازی در “عمارت عفیف آباد” شیراز

“نرگس آبیار” کارگردان سرشناس ایرانی که پس از ساخت فیلم سینمایی ابلق، در حال مقدمه چینی برای ساخت سریال نمایش خانگیِ “سووشون” است، به تازگی با انتقاداتی به دلیل آنچه دکورسازی عوامل سریال وی در عمارت عفیف آباد شیراز و طرح این مساله که دکورسازی عوامل سریال مذکور موجب آسیب زدن به بنای تاریخی مجموعه عفیف آباد شده، رو به رو شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ این ساخت و ساز‌ها در محوطه باغ عفیف آباد باعث شده تا کارزاری برای توقف فیلمبرداری در این فضا شکل بگیرد. بر پا کنندگان این کارزار از ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و استاندار فارس خواسته اند تا ساخت‌وساز‌های سریال سووشون در محوطه باغ عفیف‌آباد را هرچه سریع‌تر متوقف کنند.

بررسی ویدیو‌ها و تصاویر منتشر شده از دکور‌های ساخته شده در محوطه باغ عفیف آباد نشان می‌دهد که دو ساختمان گوشواره‌ای به اطرف عمارت افزوده شده اند. علاوه بر این یک حوض بزرگ و پلکانی‌هایی نیز در محوطه دیده می‌شود که حاصل اجرای پروژه نمایش خانگی سووشون در این باغ قاجاری است.

دراین رابطه مخالفان مدعی اند که عمارت در این روند ساخت و ساز‌ها آسیب دیده است. آن‌ها برای اثبات حرف شان تعدادی تصویر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده اند که صحت و سقم آن قابل تشخیص نیست.

جنجال دکورسازی سریال جدید نرگس آبیار در عمارت عفیف آباد

اما آنچه معلوم است مصوبه‌ای است که میراث فرهنگی هفت سال قبل صادر کرد تا براساس آن ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال در اماکن تاریخی ممنوع شود.

براساس اعلام عوامل فیلم، سریال سووشون اقتباسی از رمانی با همین نام از سیمین دانشور است و تاکنون نامه بهنوش طباطبایی به عنوان بازیگر این مجموعه نمایش خانگی منتشر شده است.

دکور‌ها از ساختمان عمارت فاصله دارند!

پس از بالاگرفتن انتقادها، داریوش پیرو، طراح صحنه سریال سووشون ویدیویی منتشر کرد و درباره ساخت وساز‌ها در محوطه باغ عفیف آباد توضیحاتی ارائه داد. او در این ویدیو می‌گوید که سازه و دکور ۲۰ سانتی متر با نمای اصلی عمارت فاصله دارند. علاوه بر آن کاوری هم برای عمارت ایجاد شده که به هیچ عنوان یک آجر هم به بدنه آن ضربه نزند.

او در ادامه توضیح می‌دهد که آن‌ها دارند سریالی به نام سووشون را کار می کنند. که در واقع اثر ادبی خانم سیمین دانشور است و به کارگردانی خانم نرگس آبیار دارد ساخته می‌شود. بعد هم می گوید پنجاه درصدلوکیشنی که بابت کاراکتر‌های اصلی یعنی زری و یوسف و با خصوصیاتی خاص نیاز داشته اند را در باغ عفیف آباد پیدا کرده اند، اما ۵۰ درصد باقیمانده را باید به صورت دکور سینمایی می ساختند.

داریوش پیرو همچنین اشاره می‌کند که تمامی فعالیتی که آن‌ها انجام داده اند روی یک بستری از نایلن و پلاستیک ایجاد شده است تا بتوانند پس از پایان کار همه را بردارند و به مجموعه هم آسیبی وارد نشود.

علاوه بر او، نرگس آبیار هم واکنش نشان داده و گفته است که سازه پرتابل بوده و از دیوار عمارت حدود ۵ سانتی‌متر فاصله دارد و همچنین روی عمارت پلاستیک کشیده‌اند.

کارگردان سووشون همچنین اعلام کرده که اگر هر متخصصی نظر بدهد که این سازه به بنا آسیب می‌زند، تمامی آن سازه‌ها را حذف می‌کنند.

پیش دستی آبیار، حمایت ضرغامی و میراث فرهنگی

دو هفته قبل، درست پیش از آنکه ساخت و ساز عوامل سریال سووشون جنجالی شود؛ نرگس آبیار و همسرش به دیدار عزت الله ضرغامی رفتند، تا هم دیداری داشته باشند و هم او را در جریان پروژه سووشون قرار دهند. دیداری که به نظر می‌رسد برای خنثی سازی انتقاد‌ها و حمله مخالفان صورت گرفت و باعث شد پروژه سووشون متوقف نشود.

جنجال دکورسازی سریال جدید نرگس آبیار در عمارت عفیف آباد

پس از آن ضرغامی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام این دیدار را تایید کرد و به حمایت از فعالیت‌های نرگس آبیار پرداخت.

چند روز قبل هم موید محسن‌نژاد، سرپرست میراث فرهنگی استان فارس حرف‌های نرگس آبیار و داریوش پیرو، طراح صحنه سریال سووشون را تایید کرد و گفت که سازه‌های این پروژه به عمارت باغ عفیف آباد ضربه و آسیبی نمی‌زند.

او گفته که سازه‌ها به شکل پرتابل است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در پایان پروژه نیز باید توسط تهیه کنندگان و با نظارت به صورت ایمن  جمع‌آوری می‌شود. اما در مورد مصوبه سال ۹۳ و ممنوعیت ساخت سریال در محوطه های تاریخی هیچ حرفی به میان نیاورده است.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *