ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

آشنایی با فرهنگ اصالت در کار

خلق یک فرهنگ کاری که برای «اصالت» ارزش قائل است، اهمیت بسیار زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها دارد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، اصالت در واقع توانایی ایجاد چیزی است که کپی نشده باشد. در اصطلاح سازمانی، اصالت به معنای خلاق بودن و توانایی تصمیم‌گیری در موقعیت‌هایی است که ممکن است دیگران مسیر متفاوتی را در پیش گرفته باشند. این اصالت برای حفظ سازمان‌ها و شرکت‌ها لازم است زیرا تضمین می‌کند که خلاقیت همیشه در فرهنگ کار وجود داشته باشد.

بدون خلاقیت و توانایی اصیل بودن، شرکت‌ها نمی‌توانند در دنیایی که به شدت رقابتی است دوام بیاورند. برای پاسخ به این سوال که آیا اصالت یک فرهنگ در محل کار است، فقط باید به این شکل به آن نگاه کنیم که اگر شرکتی اصیل نباشد، نوآوری نمی‌کند و اگر نوآوری نکند، نابود می‌شود. بنابراین، کاملاً واضح است که اصالت در محل کار لازم است و مهم‌تر از همه این است که باید در سازمان پرورش داده و تشویق شود.

از نظر آدام گرانت در کتاب «اصالت‌ها – چگونه افراد ناسازگار جهان را به حرکت در می‌آورند»، نظریه اصالت سازمانی بر اساس فرهنگ قوی شرکت و رفتارهایی است که فرهنگ جمعی شرکت، آن را تشویق و تجلیل می‌کند.

تقویت اصالت در کار

برای تقویت اصالت در محل کار، اقداماتی وجود دارد که می‌توان آن را انجام داد؛ برای مثال تشویق کارکنان خلاق بسیار مهم است، این ممکن است شامل تشویق فرآیندهای خلاقانه فردی آن‌ها باشد که ممکن است به تجارت شما مرتبط نباشد. به عنوان مثال، اگر طراح وب شما می‌تواند گیتار بزند، می‌توان یک گیتار در اختیار او قرار داد تا به طور منظم برای سایر کارکنان بنوازد. این کار نه‌تنها به احساس قدردانی کمک می‌کند، بلکه به تشویق سایر کارمندان برای درک ارزش خلاقیت هم کمک می‌کند.

خلاقیت هرگز به یک فعالیت هنری محدود نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که طراح وب که در نواختن گیتار مهارت دارد، طراحی بهتری نسبت به طراحانی که خیلی خلاق نیستند، ارائه دهد.

اگر مدیری تصمیم جسورانه‌ای برای حل یک مسئله گرفت، او را سرزنش نکنید. در عوض، از او به خاطر شجاعتش قدردانی کنید و اصالت او را در حل مسئله تحسین کنید.

در گروه وطن‌زرین برای ثبت ایده‌های خلاقانه کارکنان این گروه، نظام مدیریت ایده وجود دارد، این نظام تلفیقی از نظام پیشنهادات و سیستم اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی (سیستم CAPA متمرکز) است و برای تمامی کارکنان چه مستقیم و چه غیرمستقیم در دسترس است  و هر سال به بهانه روز جهانی خلاقیت و نوآوری برای تقدیر از همکارانی که رتبه‌های برتر در نظام مدیریت ایده کسب کردند، تقدیر می‌کند.

اصالت در سازمان، فرآیندی‌ست که همیشه در حال پیشرفت است و نمی‌توان آن را یک شبه توسعه داد. از سوی دیگر، می‌توان با تشویق کسانی که اصیل هستند، کسانی که اصالت ندارند را به تفکر خلاق ترغیب کرد. این کار به‌طور غیرمستقیم به افزایش بهره‌وری و ارتقای فرهنگ کاری سازمان کمک می‌کند.

از نظر علمی هم ثابت شده است که خلاقیت و توانایی تصمیم‌گیری فردی برای رهبران بسیار حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *