چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال قاچاق سفال باستانی

دستگیری زمین شناس انگلیسی به جرم قاچاق آثار باستانی

یک زمین شناس انگلیسی که قصد خارج کردن تکه های سفال های باستانی از کشور عراق را داشت دستگیر و به حبس محکوم شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ یک دادگاه عراقی روز دوشنبه یک زمین شناس بازنشسته انگلیسی را به دلیل تلاش برای قاچاق آثار باستانی به خارج از کشور به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش وبگاه «العربی» مقامات عراقی«جیمز فیتون» ۶۶ ساله را در ماه مارس در «فرودگاه بین المللی بغداد» به دلیل حمل قطعات کوچک سفال‌های باستانی در چمدان خود دستگیر کردند.

به گفته یکی از منابع قضایی، دادگاه کیفری عراق فیتون را به دلیل گرفتن آثار از یک مکان باستانی در جنوب عراق و تلاش برای انتقال آنها به خارج از کشور محکوم کرد ،جرمی که طبق قوانین عراق معمولاً مجازات آن اعدام است.

وکیل فیتون گفت که او از این حکم شوکه شده و فیتون نمی‌دانست که قطعات سفال‌ها آثار باستانی محسوب می‌شوند. وکیل این شهروند انگلیسی گفت که فیتون به این دلیل که قصد مجرمانه ای نداشته است، به این حکم اعتراض خواهد کرد.

«فولکر والدمن» شهروند آلمانی که همراه با فیتون به دلیل همراه داشتن قطعات سفال  دستگیر شده بود، از اتهامات تبرئه شد. والدمن ظاهراً دو قطعه همراه خود داشت و در جلسه دادگاه  گفت که این قطعات متعلق به او نبوده است.

 خانواده فیتون در این زمینه بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن آمده است: «برای مردی در سن جیم، ۱۵ سال حبس در زندان عراق معادل حکم اعدام است.»

بر اساس اظهارات ماموران گمرک و شاهدان، چمدان فیتون حاوی حدود ۱۲ قطعه سنگ، قطعات سفال یا سرامیک بود. این شهروند انگلیسی بر اساس قانون سال ۲۰۰۲ به برداشتن عمدی یا تلاش برای خارج کردن آثار باستانی از عراق متهم شده است.

عراق در تلاش برای بازیابی آثار باستانی است که در طی چندین دهه از کشوری که تمدن آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد، غارت شده است.

بیشتر بخوانید:

نمایش آثار هنری غارت شده عراقی توسط آمریکایی ها

۵۲۳ شی تاریخی قاچاق از یک خانه کشف شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *