ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

سه مقام عربستانی در قاچاق آثار باستانی مصر دست داشته اند

برخی منابع مصری از دست داشتنِ دست کم سه مقام سعودی در قاچاق آثار باستانی مصر و متعاقبا تلاش های دولت عربستان جهت حل این مشکل با دولت مصر خبر داده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ وب سایت سعودی لیکس نوشت: این منابع اعلام کردند که سفر اخیر «فیصل بن فرحان » وزیر امور خارجه عربستان به قاهره برای شرکت در جلسات کمیته مشترک مصر و عربستان فرصتی برای گفت‌وگو درباره جزئیات مربوط به این پرونده بود که در حال حاضر قوه قضاییه مصر در ارتباط با قاچاق کالا در حال بررسی پرونده قاچاق آثار باستانی است.

این منابع گفتند که وزیر سعودی با پیامی مهم به قاهره آمده بود ، زیرا صحبت‌هایی درباره دخالت سه شخصیت سعودی در این پرونده مطرح شده است.

این منابع در ادامه تاکید کردند بن فرحان به دنبال یافتن راهی برای برون رفت از این مخمصه است که مربوط به حضور نام مظنونان سعودی است که اسامی آنها در تحقیقات ذکر شده است.

بر اساس گزارش این منابع، جلسات کمیته مشترک مصر و عربستان که گفته می‌شود وزیر سعودی در آن حضور داشت، قرار بود در سطح معاونان وزرا برگزار شود.

این منابع صحنه‌های جدیدی را در رابطه با پرونده مهم عتیقه جات فاش کردند که اخیراً به دادگاه ارجاع شده که شامل «حسن راتب تاجر»،« حمد سعید الشامسی» سفیر امارات در مصر و «علا حسانین» نماینده سابق پارلمان مصر است.

این منابع در ادامه تاکید کردند که حسن راتب تاجر در جریان تحقیقات اعلام کرد که آثار باستانی مورد اتهام با اطلاع نهادهای رسمی مصر از این کشور خارج و وارد امارات شده و نقش وی جز میانجی در این پرونده چیزی نبوده است.

در گزارش این منابع آمده است که حسن راتب در جریان تحقیقات تاکید کرد که قربانی اختلافات بسیار بزرگ بین مقامات برجسته دو کشور در رابطه با مصر و امارات بوده است.

این منابع همچنین فاش کردند که سفیر امارات در قاهره که اخیراً اخراج شده است، تنها چهره اماراتی درگیر در این پرونده نیست.

پلیس مصر متهمان این پرونده را با ۲۰۱ اثر باستانی از جمله دو تابوت چوبی حکاکی شده با هیروگلیف، مجموعه ای از طلسمات معرف خدایان مختلف، مجموعه دیگری از «حرز» و ۳ قطعه سنگی که کتیبه‌های فرعونی در دست داشتند، دستگیر کرده بود.

اشیای باستانی کشف شده شامل یک میز سنگی، دو ظرف بازالت سیاه، ۴ گلدان در اندازه‌های مختلف، یک کاسه سنگی و ۲۴ قطعه دیگ در اشکال و اندازه‌های مختلف بود. همچنین ۳ گلدان کوچک ، یک کوزه کوچک سبز رنگ، ۶ قطعه سفال به شکل دیگ کوچک و ۳۶ مجسمه در طول‌های مختلف کشف و ضبط شد. آثار کشف و ضبط و به دادسرا اعلام و تحقیقات در این باره آغاز شد.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *