ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال خانه شیخ فضل الله نوری

صدور دستور تملک خانه «شیخ فضل‌الله نوری»

به گفته رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران خانه شیخ فضل الله نوری که در حال نابودی بود توسط شهرداری تهران مصادره و به زودی تعمیرات در این خانه آغاز می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ نقش شیخ فضل الله نوری در نهضت مشروطه، و شکل گیری روحیه ضد استعماری در میان ایرانیان بسیار حائز اهمیت است. آنچنان که امام خمینی (ره) در سخنرانی‌های بسیاری از شیخ فضل‌الله نام برده و از او به عنوان «سمبل مبارزه علیه استعمار» یاد کرده‌اند.

ایشان در جمع مردم قم گفتند:«لکن راجع به همین مشروطه و این که شیخ فضل‌الله رحمه الله ایستاد که مشروطه باید مشروعه باشد، باید قوانین موافق اسلام باشد. در همان وقت که ایشان این امر را فرمود و متمم قانون اساسی هم از کوشش ایشان بود. مخالفین و خارجی‌هایی که قدرتی را در روحانیت می‌دیدند کاری کردند که برای شیخ فضل‌الله مجاهد مجتهد و دارای مقامات عالیه یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف روحانی نما، او را محاکمه کرد و در میدان توپخانه، شیخ فضل‌الله را در حضور جمعیت به دار کشیدند.»

اهمیت این شخصیت در شکل‌دهی به نهضت انقلاب اسلامی باعث شد در سال‌های پس از انقلاب برای زنده ماندن نام و یاد وی یکی از مهمترین بزرگراه‌های پایتخت به نامش نامگذاری شود و طی چهل و چهار سالی که از تشکیل جمهوری اسلامی ایران گذشته است، بناهای بسیاری  مزین به نام وی شود.

اما با وجود اهمیت ویژه ای که این شخصیت در تاریخ قرن گذشته کشور داشته است مهمترین بنای تاریخی به جای مانده از وی که محل زندگی اش واقع در منطقه ۱۲ تهران است، سال‌هاست در کشاکش میان مالکان و شهرداری قرار دارد.

این خانه در خیابان خیابان بهشت، درحال تخریب است؛ مالکان که صنف کفاشان هستند بارها درب خانه را که دیگر به یک ویرانه تبدیل شده است، گِل گرفته اند تا جولانگاه معتادان و خلافکاران نشود.

از اتصال خانه شیخ به شهرداری تهران تا تبدیل آن به حسینیه

 در زمان خریداری این خانه در سال ۱۳۷۸ غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران اعلام کرده بود به منظور گسترش شهرداری تهران قصد خرید این خانه را دارد تا با ایجاد سایت این خانه را به خیابان بهشت متصل کند، اما این طرح هیچ گاه به نتیجه نرسید.

طی این سال‌های بلاتکلیفی صنف کفش ها تصمیم گرفته بود که خانه را بکوبد و تبدیل به حسینیه کنند که به دلیل اینکه با مشکل مالی برخورد کرده، خانه را رها کرد.

خانه «سمبل مبارزه علیه استعمار» نباید تخریب شود

احمد مسجد جامعی در زمانی که ریاست شورای شهر تهران را برعهده داشت تاکید کرده بود: این خانه حتما باید در فهرست آثار ملی به ثبت برسد و هیچ نهاد یا دستگاهی نمی‌تواند این خانه‌ تاریخی را تخریب کند.

از ۵ سال پیش تاکنون مسئولان شهری قول داده بودند که این خانه ثبت ملی، سپس خریداری و به مناسبت حضور پررنگ این آیت الله در جنبش تنباکو و مشروطه حفظ شود.

محمد مویدی  مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران چندی پیش اعلام کرد:‌ از آنجایی که این ملک، در گذشته به منظور احداث حسینیه از سوی خیریه و هیأت صنف کفاشان خریداری شده است، جلسه‌ای با مسئولان خیریه برگزار شد و مذاکراتی درباره چگونگی تملک صورت گرفت.

شهرداری در آستانه توافق نهایی با صنف کفاشان است

احمد علوی رئیس  کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس با تائید این خبر اعلام کرد: اقدامات اولیه برای تملک این خانه انجام شده و در آستانه توافق نهایی با صنف کفاشان هستیم.

مرمت خانه به زودی آغاز می‌شود

وی با تاکید بر اینکه برنامه تملک این بنای ۱۱۰ ساله آمده است، گفت: شهرداری تهران در راستای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی شهر تهران به محض تملک و بازسازی آن برنامه مرمت این خانه را آغاز خواهد کرد.

با بازسازی این ملک مورد نظر به شهرداری، بستر مناسبی برای حفظ آن و زنده نگه داشتن یاد شهید شیخ فضل الله نوری فراهم خواهد شد و قرار است هزینه‌های تملک آن نیز در اختیار خیریه مذکور قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *