پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

مرمت حفاظتی ۱۰۰ نسخه چاپ سنگی کاخ نیاوران

 

در راستای حراست از یکپارچگی و آثار تاریخی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، ۱۰۰ نسخه چاپ سنگی و سه جلد نسخه خطی متعلق به گنجینه موزه کتابخانه نیاوران، هدفِ پروژه مرمت حفاظتی قرار گرفت.

 

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ روابط عمومی مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران اعلام کرد که ۱۰۰ نسخه چاپ سنگی و سه جلد نسخه خطی متعلق به گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران، در قالب یک پروژه شش ماهه، بر اساس اصول علمی و فنی، هدف مرمت و ترمیم قرار گرفته است.

 

در پروژه حفاظتی و مرمتی، سه نسخه خطی موزه کتابخانه اختصاصی برای اتخاذ شیوه مرمتی مناسب، ابتدا مطالعات فن‌شناسی و آسیب‌شناسی بر روی کاغذ، جوهر و رنگ، اتصالات و همچنین جلد چرمی این آثار انجام شد و پس از انجام آزمون‌های میکروسکوپی و شیمیایی درباره شناسایی نوع کاغذ، انجام شده است.

 

سپس با اتکا بر شناخت به دست آمده از این مطالعات، اقدام به مرمت و درمان هر نسخه شد که به طور کلی می‌توان به عملیاتی همچون پاک‌سازی خشک و تر به شکل موضعی، آفت‌زدایی موضعی، بازسازی و ترمیم کمبودها، موزون‌سازی و یکپارچه‌سازی، استحکام‌بخشی ساختاری کاغذ، چرم، مرکب، رنگ و اتصالات در نواحی مورد نیاز، ترمیم و پیرایش جلد و در نهایت صحافی اصولی با اتکا بر شیوه‌های صحافی سنتی اشاره کرد.

 

همچنین در ادامه این پروژه، تعداد یک‌صد جلد کتاب چاپ سنگی نیز به شیوه محفظه آفت‌زدایی یکپارچه با استفاده از گازهای تدخینی مخصوص، آفت‌زدایی بیولوژیکی و درمان شد.

 

روند حفاظت و نگهداری آثار تاریخی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با نظارت و اجرای بخش حفاظت و مرمت به شکل مستمر در حال انجام است و تلاش می‌شود که سطح کیفی این نگهداری روز به روز ارتقا یابد.

 

با توجه به مقاومت پایین آثار تاریخی از جنس کاغذ در برابر عوامل آسیب‌رسان، نگهداری مستمر و مرمت اصولی و علمی آن‌ها با رویکرد افزایش طول عمر این آثار با تمرکز بر دستورالعمل‌های حفاظتی، حفاظت و حفاظت پیشگیرانه انجام می‌شود.

 

پایان خبر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *