ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال مجموعه تاریخی بسطام

پیگیری های استان سمنان برای ثبت جهانی شهر تاریخی بسطام

شهر تاریخی بسطام به علت داشتن بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی زیبا دارای پتانسیل بالایی برای ثبت جهانی دارد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ مجموعه استان سمنان پیگیر ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام هستند. ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام از خواسته‌های مهم مردم این شهر و استان سمنان است که در دوره‌های مختلف قول‌هایی برای پیگیری آن داده شده است. شهر بسطام به عنوان یکی از شهر‌های نمونه گردشگری و دارا بودن قطب‌های تاریخی و طبیعی ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری معنوی منطقه و ملی را دارد و ایجاد پایگاه مجموعه تاریخی بسطام مناسب‌ترین حرکت برای ثبت جهانی است.
بنا بر نظر کارشناسان این خواسته مستلزم تشکیل کارگروه تخصصی و شورای راهبردی متشکل از کارشناسان و مدیران دستگاه‌های داخلی سازمان و کارشناسان کشوری با حمایت استانداری و وزارت میراث فرهنگی می‌باشد تا این مجموعه به سمت و سویی حرکت کند تا به ثبت جهانی برسد.
در همین راستا سلسله جلساتی در استانداری تشکیل و موانع این راه مورد بررسی قرار گرفت.
سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان گفت: پیگیری این موضوع نیاز به تشکیل جلسات کارشناسی و تخصصی با حضور معاون وزیر میراث‌فرهنگی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرداری و شورای شهر، بخش خصوصی و مردم دارد.
هاشمی گفت: بر اساس برآورد‌های اولیه، ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
فرماندار شاهرود نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت ثبت مجموعه تاریخی بسطام در فهرست یونسکو گفت: ثبت جهانی بسطام از مطالبات مهم و ویژه مردم منطقه است.
ابوطالب جلالی خواستار تشکیل کارگروه‌های ویژه برای تسریع در ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام شد.
مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان نیز در این جلسه در خصوص فرایند ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام گفت: ایران با ۲۶ اثر ثبت شده در فهرست جهانی، در ردیف دهم جهان قرار دارد.
حامد عادل با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی بسطام و خرقان در لیست انتظار ثبت جهانی یونسکو قرار دارند، افزود: یکی از الزامات ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام، آزادسازی عرصه حریم این مجموعه تاریخی است و تحقق این امر نیاز به تخصیص اعتبار دارد.

شهر بسطام در فاصله شش کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطام ملقب به سلطان‌العارفین و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.
مجموعه تاریخی بسطام شامل آرامگاه بایزید بسطامی، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.
بایزید بسطامی عارف و فیلسوف برجسته ایرانی با شهرتی فراگیر در جهان است. فلسفه وحدت وجود و موجود، اولین بار توسط بایزید بسطامی مطرح شد.

بیشتر بخوانید:

واگذاری ۴ بنای تاریخی سمنان به بخش خصوصی

نقش موثر شهرداری ها در توسعه گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *