ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

گردشگری کردستان پشت درهای بسته

دفاتر خدمات مسافرتی استان کردستان همزمان با شیوع ویروس کرونا تا ۲ هزار میلیارد ریال ضرر کردند و ۷۰ درصد کارکنان این حوزه در این ایام بیکار شده اند. موضوعی که حالا مقامات حوزه گردشگری را نگران ساخته است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، کردستان به واسطه دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی متعدد یکی از گردشگرپذیرترین استان‌های کشور است که این جاذبه‌ها در نوع خود منحصربفرد بوده و زبانزد خاص و عام است.

طبیعت چشم نواز کردستان در فصول مختلف زیبایی‌های خاص خود را دارد و جشن‌ها و آداب و رسوم خاص آن همچون جشن نوروز همراه با شادی و پایکوبی مردم و یا جشن شکرگزاری محصولات کشاورزی تا مراسم‌های معنوی همچون عروسی پیرشالیار همه از جاذبه‌های گردشگری خاص این استان محسوب می‌شود.

عمارت‌ها و خانه‌های تاریخی، موزه‌ها، بازارهای تاریخی، صنایع دستی و جاذبه‌های طبیعی همچون دریاچه زریبار، غارها و آبشارها، کوهستان‌ها و اماکن مذهبی همچون آرامگاه امامزادگان، بخشی دیگر ظرفیت‌های گردشگری این استان است.

روستاهای کردستان هم از جمله دیگر مزیت‌های گردشگری استان محسوب می‌شوند که در چند سال گذشته تعدادی از آنها به ثبت ملی رسیده و جزو مقاصد گردشگری قرار گرفته‌اند سال گذشته نیز شهر آرمرده بانه بە عنوان شهر شالبافی، روستای کاکو دهگلان بە عنوان روستای گلیم بافی و روستای دیوزناو سروآباد بە عنوان روستای ارغوان بافی به ثبت ملی رسیدند.

صنایع دستی کردستان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این استان است که از جمله آن “کلاش” (یک نوع کفش محلی)  که بیشتر در شهرها و روستاهای سروآباد و مریوان بافته می‌شود، چهار سال پیش به ثبت جهانی رسید؛  علاوه بر این، شهر سنندج نیز سال ۱۳۹۸ به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان از سوی یونسکو انتخاب شد و امسال هم منطقه هورامان با توجه به دارا بودن ویژگی‌های منحصربفرد به ثبت جهانی رسید که این منطقه روستاهای بسیاری را در دل خود جای داده و دارای معماری، طبیعت، فرهنگ و آداب و رسوم و صنایع دستی خاص خود است.

وجود ۲ هزار اثر تاریخی و گردشگری در کردستان

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (آثاری که قابلیت جابجایی دارند، مانند سکه‌ها و اسناد)، قنات و اماکن طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

از ۹۳۰ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

اما با شیوع همه گیری ویروس کرونا از ۲ سال گذشته، لایه‌ها و بخش‌های مختلف گردشگری در کشورمان و به طبع آن در استان کردستان تحت تاثیر قرار گرفتند، چون رونق گردشگری بر پایه ورود مسافر و گردشگر می چرخد و تعطیلی اماکن گردشگری و ممنوعیت مسافرت و ترددهای بین استانی، به این بخش ضرر و زیان‌های بسیاری را وارد کرد.

در حال حاضر که واکسیناسیون همگانی کرونا صورت گرفته و محدودیت‌ها تا حدودی کمتر شده است، فعالان بخش گردشگری کم کم فعالیت‌های خود را از سر گرفته و امیدوار به رونق سفرها و ورود گردشگران هستند تا بتوانند بخشی از خسارت‌های خود در دوران کرونا را جبران کنند.

در این گزارش ضرر و زیان‌های دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه هتلداران و به صورت کلی بخش گردشگری استان کردستان را در پی شیوع ویروس کرونا بررسی کردیم و اقدامات حمایتی برای جبران این خسارت‌ها را از زبان دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، رییس جامعه هتلداران و معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی کردستان جویا شدیم.

 

خسارت ۲ هزار میلیارد ریالی کرونا به دفاتر خدمات مسافرتی کردستان

دفاتر خدمات مسافرتی یکی از بخش‌هایی هستند که در رونق گردشگری فعالیت خوبی را به خود اختصاص داده‌اند، اما در دوران شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر و زیان های میلیاردی شدند و به گفته دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کردستان، بر اساس برآوردهای صورت گرفته این دفاتر طی ۲ سال اخیر به طور میانگین حدود یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد ریال ضرر و زیان دیدند.

هوشنگ جواهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۵۸ دفتر خدمات مسافرتی در کردستان دارای مجوز فعالیت هستند، گفت: حدود ۷۰ درصد کارکنان و فعالان این بخش در این دوران بیکار شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *