ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

آشنایی با آبشار”گویله” مریوان

اگر قصد سفر به استان کردستان را دارید، یکی از مکان هایی که حتما باید به آن سری بزنید آبشار گویله مریوان است.

در این مطلب با توریسم اینترنشنال همراه باشید تا شمارا با مشخصات این آبشار زیبا آشنا کنیم.

 

درباره مریوان

شهرستان مریوان یکی از شهرهای توریستی کردستان است که دارای طبیعتی بی‌نظیر، ‌فرهنگی کهن و مردمانی مهربان است. اکثر شهرهای استان کردستان دارای جذابیت‌های بکری هستند که گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند.

شهر مریوان نیز از این امر مستثنا نیست و در ۱۲۵ کیلومتری شمال‌ غربی سنندج با طبیعتی فوق‌العاده زیبا قرار دارد؛ لغت مریوان چنین بیان می‌شود که مراوی در زبان کردی یعنی جای مرغابی و این منطقه به دلیل برخورداری از دریاچه باتلاقی زیستگاه انواع مرغابی است، همچنین این منطقه در زمان های قدیم شامل محصولات جنگلی مانند مازوج، گز، کتیرا و مرو بوده که سال ها بعد به مریوان شهرت یافته است.

جاذبه‌های دیدنی مریوان عبارتند از آبشار گویله، تالاب زریوار، جنگل و بخش‌های سرشیو و خاوومیرآباد، کوه میراجی، بازار مرزی باشماق، قلعه امام قلعه تاریخی.

آبشارگردی در آبشار گویله مریوان

در این مقاله نیز می‌خواهیم در مورد آبشار گویله برایتان بنویسیم که در روستایی به همین نام قرار دارد؛ روستای گویله دارای بافت روستایی جذابی است و همواره یکی از مقاصد زیبای گردشگری شناخته می‌شود، اکثر اهالی به خاطر وجود این آبشار زیبا به کار کشاورزی مشغول هستند و زمین‌های کشاورزی از طریق Gavele Waterfall تامین می‌شوند.

آشنایی با آبشار گویله

آبشار گویله در فصل بهار بسیار پر آب بوده و جزو مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می‌شود، حتی در فصل زمستان نیز با سرمای شدید هوا و یخ بندان آبشار، منظره‌ای دلنواز برای علاقه‌مندان به طبیعت دارد.

آبشار گویله در میان جنگل‌های انبوه منطقه مرزی کردستان واقع شده است و با چشم‌انداز زیبای خود در مسیر سقز به مریوان در میان پیچ و خم‌ های جاده جنگلی و قدیمی سقز عبور کرده و به عمق دره می‌ریزد.

آبشار گویله از کنار جاده نیز قابل مشاهده است اما برای رسیدن به بالای آن باید کوهنوردی بلد باشید، البته کوهنوردی سبک برای بالا رفتن از این آبشار کافیست و حدودا یک ساعت طول می‌کشد، همچنین برای رسیدن به زیر آبشار از کنار جاده، مسیری به سمت پائین وجود دارد و مسیر پاکوب از همین جا شروع می‌شود که با دنبال کردن پاکوب‌ها می‌توانید تا زیر آبشار گویله بروید و از منظره زیبای آن جا لذت ببرید.

آبشارگردی در آبشار گویله مریوان

آبشار گویله در ۲۰ کیلومتری مریوان و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد و از جمله مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌آید. این آبشار در دل جنگل‌های سرسبز و انبوه منطقه مرزی کردستان، در محور سقز به مریوان جای گرفته است و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد.

با قرارگیری در فاصله یک کیلومتری از جاده، هنگام عبور از جاده می‌توان این آبشار زیبا را مشاهده کرد که با جریانی خروشان به اعماق دره می‌ریزد.

آبشار گویله یکی‌ از جاذبه‌های‌ دیدنی‌ استان‌ کردستان‌ است‌ که‌ در شهرستان‌ مریوان‌ و در مسیر جاده‌ مریوان- سقز واقع‌ شده است.‌ این‌ آبشار زیبا در فصل‌ بهار از مکان‌های دیدنی‌ و زیبای‌ منطقه‌ محسوب‌ می‌شود.

آبشار گویله مریوان در ۲۰ کیلومتری شهرستان مریوان در نزدیکی روستای گویله قرار دارد . این آبشار از میان جنگلهای پرپوشش منطقه مرزی کردستان در محور سقز – مریوان عبور می کند و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می رسد. اگر از جاده ی سقز – مریوان عبور کنید، این آبشار در فاصله یک کیلومتری شما قرار دارد و از کنار جاده قابل مشاهده است.

 

یکی از چشم اندازهای زیبای مسیر سقز مریوان پس از کوهستان عمدتا سفید پوش چهل چشمه، آبشار زیبای گویله است که از میان پیچ وتاب های جاده جنگلی و قدیمی سقز- مریوان سر بر می آورد و به عمق دره می ریزد.

آبشار گویله از کنار جاده هم قابل مشاهده است اما برای رسیدن به آن نیاز به یک کوهنوردی سبک حدود یک ساعته دارید، از کنار جاده، مسیری به سمت پائین قابل مشاهده است و مسیر پاکوب درست از همانجا شروع می شود، با دنبال کردن پاکوب ها راحت می توانید تا زیر آبشار گویله بروید و از عظمت و شکوه آن لذت ببرید.

مریوان یکی از شهرهای دیدنی استان کردستان است که با طبیعت ناشناخته خود پذیرای علاقمندان و محققین است. دریاچه زریوار و مناطق دزلی تا برده رشه نیز در زمره زیبایی های طبیعت مریوان به حساب می آیند.

 

مسیر پیاده روی آبشار گویله از کنار جاده هم قابل مشاهده است اما برای رسیدن به آن نیاز به یک کوهنوردی سبک حدود یک ساعته دارید، از کنار جاده، مسیری به سمت پائین قابل مشاهده است و مسیر پاکوب درست از همانجا شروع می شود، با دنبال کردن پاکوب ها راحت می توانید تا زیر آبشار گویله بروید و از عظمت و شکوه آن لذت ببرید.

برای دسترسی به آبشار گویله مریوان باید از جاده مریوان به سقز بروید و پس از طی کردن ۲۰ کیلومتر در این جاده به روستای گویله برسید، در همین حین آبشار گویله مریوان را خواهید دید که در فاصله یک کیلومتری از جاده قرار دارد.

برای بازدید از آبشار زیبای گویله به صورت شبانه‌روزی می‌توانید مراجعه کنید، ولی پیشنهاد ما اینست زمان بازدیدتان را قبل از غروب آفتاب و تاریکی هوا انجام دهید تا هم از مناظر اطراف لذت ببرید و هم متوجه مسیر حرکتتان باشید. برای بازدید از این آبشار نیازی به پرداخت هزینه ندارید و رایگان است.

آبشارگردی در آبشار گویله مریوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *