ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

آشنایی با آداب و رسوم مردم شهر وان در ترکیه

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره غذا خوردن مشابه دیگر شهرهای ترکیه است. به طور کلی مردم این کشور علاقه‌ی زیادی به غذاخوردن دارند و سعی می‌کنند از آن لذت ببرند .

به گزارش توریسم اینترنشنال؛مردم هر کشور آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند. این آداب و رسوم ممکن است برای مسافران کاملا آشنا یا ناشناخته و عجیب باشند. همچنین ممکن است برخی از آداب و رسوم و خصلت‌های مردم یک کشور برای خودشان شاخص و مهم باشند اما در کشورهای دیگر رفتارهای عادی و معمولی تلقی شوند. یکی از موارد جالب برای گردشگران و توریست‌ها آشنا شدن با فرهنگ و بایدها و نبایدهای کشور و یا شهر مقصد است. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را درباره آداب و رسوم مردم وان ترکیه در اختیار شما قرار دهیم.

آداب و رسوم مردم وان ترکیه

به علت همسایگی کشورمان با کشور ترکیه هر ساله ایرانیان زیادی به شهرهای مختلف این کشور زیبا و تاریخی سفر می‌کنند. وان یکی از شهرهای تاریخی ترکیه است که بیش از ۳۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. آب و هوای این شهر در زمستان بسیار سرد و برفی بوده و در فصل‌های بهار و تابستان معتدل و خنک است. به همین علت اکثر مسافران، فصل‌های ابتدایی سال را برای سفر به وان انتخاب می‌کنند.

 

آداب و رسوم مردم وان ترکیه - الی گشت

زیبایی‌ها طبیعی و تاریخی وان و گربه‌های خزدار دوست‌داشتنی آن، این شهر را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. اما برای مسافران این شهر، آداب و رسوم مردم وان هم بسیار جذاب است. مردم این شهر زیبا و تماشایی با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم آداب و رسوم سنتی خود را حفظ کرده‌اند. هنگام سفر به وان می‌توانید قرقیزهای افغانستان که حدود ۳۵ سال پیش به ترکیه مهاجرت کرده‌اند را مشاهده کنید. آن‌ها با لباس‌های محلی و رنگارنگ زیبایشان سال‌هاست که در این شهر زندگی می‌کنند و مهارتی عجیب در سوارکاری دارند. اگر چه قرقیزها تنها افراد ساکن در وان نیستند اما آداب و رسوم، عروسی‌های جذاب و آلات موسیقی نواخته شده در مراسم‌های مختلف آن‌ها برای مسافران بسیار جذاب هستند.

جالب است بدانید اغلب جمعیت وان را مردم کرد زبان تشکیل می‌دهند، اما شما در زمان سفر به این شهر افرادی زیادی را هم می‌بینید که به زبان رسمی ترکیه یعنی ترکی صحبت می‌کنند. بیشتر مردم وان مسلمان هستند و بایدها و نبایدهای اسلامی در این شهر رعایت می‌شود. برای مثال یکی از نبایدهایی که مسافران خانم باید به آن توجه داشته باشند حضور در چایخانه‌های سنتی ترکیه است. در زمان سفر به وان توصیه می‌کنیم خانم‌ها به چایخانه‌های سنتی نروند زیرا از نظر سنت و فرهنگ مردم ترکیه رفتن خانم‌ها به این مکان‌ها مرسوم نیست.

اگر اهل خرید سوغاتی باشید در سفرتان به وان می‌توانید سوغاتی‌های متنوعی را خریداری کنید. از سوغات این شهر هم می‌توان به شیرینی‌های خوشمزه‌ی ترکی و انواع قالی و گلیم اشاره کرد.

باقلوا ترکی - الی گشت

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره غذا خوردن

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره غذا خوردن مشابه دیگر شهرهای ترکیه است. به طور کلی مردم این کشور علاقه‌ی زیادی به غذاخوردن دارند و سعی می‌کنند از آن لذت ببرند . مردم این شهر معمولا بشقاب مهمان‌هایشان را با غذاهای رنگارنگ پر می‌کنند پس مطمئن شوید که اشتهای کافی برای خوردن غذاهای خوشمزه‌ی آن‌ها دارید.

مردم وان، مردمان مهمان‌نوازی هستند و در اغلب موارد هزینه غذای مهمان را پرداخت می‌کنند. اگر مهمان مردم این شهر بودید پیشنهاد می‌کنیم در مقابل پرداخت پول غذا به جای تعارف کردن، تشکر کنید. در واقع تقسیم کردن هزینه غذا در ترکیه امری بیگانه محسوب می‌شود و برای جبران محبت آن‌ها بهتر است چند روز بعد شما میزبان خود را به رستوران دعوت کرده و هزینه‌ی غذا را پرداخت کنید.

یکی از نکات جالب درباره آداب و رسوم مردم وان ترکیه سیگار کشیدن آن‌ها در میان غذا است. در این شهر بعد از غذا قهوه یا چای به همراه شیرینی سرو می‌شود. همانطور که می‌دانید قهوه ترک یک نوشیدنی ملی در کشور ترکیه است و اگر آن را امتحان نکرده‌اید توصیه می‌کنیم این نوشیدنی خوش‌طعم را حتما یکبار امتحان کنید. برای خوردن قهوه ترک آن را به آرامی مزه مزه کرده و سر نکشید و قهوه را تا ته نخورید زیرا به علت وجود مقدار زیادی پودر قهوه در ته فنجان، مزه بسیار تلخی را احساس خواهید کرد.

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره احوالپرسی

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره احوالپرسی به این شکل است که هنگام دیدار با افراد باید با آن‌ها محکم دست بدهید. این رسم در کل کشور ترکیه رواج دارد. هنگام خداحافظی مجبور نیستید دست بدهید اما اگر تمایل به این کار داشتید هنگام خداحافظی هم دست داده و از مهمان‌نوازی آن‌ها تشکر کنید.

آداب و رسوم مردم وان ترکیه - الی گشت

افراد محلی شهر وان، هنگام ملاقات دوستان و آشنایان خود، با یک یا دو بوسه از آن‌ها استقبال می‌کنند و هنگام روبرو شدن با یک فرد کهنسال به نشانه‌ی احترام بوسه‌ای بر دست راست او می‌زنند. همچنین در زمان ورود به یک جمع ابتدا با افراد مسن و بزرگ‌ترها احوالپرسی کرده و سپس به سراغ سایرین می‌روند. در زمان سفر به وان برای احوالپرسی با مردم محلی می‌توانید از عبارت‌های ترکی استانبولی شامل «سلام حالتان چطور است؟»، «روز بخیر»، «صبح بخیر» و «خوشوقتم» استفاده کنید.

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره هدیه دادن و دعوت به خانه

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره هدیه دادن و دعوت به خانه از جالب‌ترین رسم‌های این شهر هستند. مردم وان و به طور کلی ترکیه‌ای‌ها هدیه دادن را دوست دارند و اگر هنگام رفتن به خانه‌ی آن‌ها یک هدیه زیبا برایشان بخرید حسابی خوشحال می‌شوند. همچنین با این کار علاوه بر به دست آوردن دل صاحبخانه از زحمات آن‌ها هم تشکر می‌کنید. اما دقت داشته باشید که در روابط کاری هدیه دادن نوعی رفتار منفی تلقی می‌شود. همچنین در هدیه دادن به مردم این شهر باید دقت داشته باشید و مواردی را انتخاب کنید که از نظر موازین اخلاقی متناسب با فرهنگ و دین آن‌ها باشد. صنایع دستی و خوراکی‌ها شهر یا کشور خودتان هدیه‌ای جالب و مناسب برای آن‌ها خواهد بود.

مردم شهر زیبای وان بسیار مهمان‌نواز بوده و با رویی خوش افرادی زیادی را به خانه‌هایشان دعوت می‌کنند. اگر مهمان آن‌ها شدید قبل از ورود به خانه، کفش‌هایتان را درآورده و دمپایی که صاحبخانه در اختیار شما قرار می‌دهد را بپوشید.

مهمان نوازی مردم ترکیه - الی گشت

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره چانه زدن

آداب و رسوم مردم وان ترکیه درباره چانه زدن درست مثل دیگر نقاط ترکیه است. به طور کلی ترک‌ها در مسائل مالی بسیار چانه می‌زنند و این کار جزو فرهنگ مردم این کشور محسوب می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که خرید شما کوچک باشد یا بزرگ، ترک‌ها حتی در معاملات بین‌المللی و بزرگ هم حتما چانه می‌زنند. پس در زمان خرید حتما چانه بزنید و از فروشنده‌ها تخفیف بگیرید.

جمع‌بندی درباره آداب و رسوم مردم وان ترکیه

در این مقاله اطلاعاتی درباره آداب و رسوم مردم وان ترکیه در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم در زمان سفر به این شهر تاریخی با مردم محلی هم‌کلام شوید و درباره آداب و رسوم آن‌ها سوال کنید. مردم خونگرم وان به گرمی و مهربانی از شما استقبال کرده و موارد جذابی را با شما در میان خواهند گذاشت. در پایان امیدواریم از سفرتان به وان لذت ببرید و با خاطراتی خوش به خانه بازگردید.

بیشتر بخوانید:

بهترین زمان حراج ها برای خرید در وان ترکیه

سفرهای اروپایی بدون دریافت ویزا پیش‌روی رای‌دهندگان در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *