ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

آشنایی با بزرگترین برج ساعت جهان

هر وقت صحبت از انگلستان و لندن به میان می آید،تصویری که در ذهن همه تداعی می شود برج بیگ بن و باجه های تلفن قرمز رنگ است.

برج بیگ بن یکی از نماد های لندن و قدرت بریتانیا در زمان های قدیم است.همچنین این برج بزرگترین برج ساعت جهان ومحسوب می شود.در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این بنا و تاریخچه آن اشنا کنیم.

بیگ بن چیست؟

کاخ پارلمانی و برج الیزابت لندن به نام بیگ بن هم شناخته می شوند و یکی از دیدنی ترین جاذبه های این شهرند که نباید از دست داد. در واقع بیگ بن نامی است که به زنگ عظیمی که در این برج ساعت قرار دارد، داده شده است، زنگی که بیشتر از ۱۳ تن وزن دارد. بیگ بن در لندن در شب واقعا دیدنی است.

حقایقی از بیگ بن در لندن

  • هر صفحه ی عقربه دار این برج ۷ متر قطر دارد.
  • عقربه های دقیقه شمار این برج ۴.۲ متر طول و حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند.
  • طول هر کدام از اعدادی که روی صفحه می بینید، ۶۰ سانتیمتر است.
  • جالب است بدانید که در مواقعی که در پارلمان جلسه ای در حال برگزاری باشد، نور خاصی بر بالای این ساعت تابانده می شود.

  • تا به حال به ندرت پیش آمده که بیگ بن از حرکت ایستاده باشد. حتی بعد از بمب گذاری ای که در طول جنگ جهانی دوم در این برج شد و بخشی از آن خراب شد، برج ساعت همچنان کار می کرد.
  • در زیر این ساعت کلمه هایی لاتین با این جمله « DOMINE SALVAM FAC REGINAM NOSTRAM VICTORIAM PRIMAM» دیده می شود که به این معناست: خدایا ملکه ویکتوریای ما را محافظت کن.
  • زنگ ساعت بیگ بن هر ۱۵ دقیقه یکبار به صدا در می آید و از فاصله ی ۸ کیلومتری قابل شنیدن است.
  • نمای این ساعت ها هر ۵ سال یکبار تمیز می شود، برای این کار از گروهی از متخصصان شستن شیشه استفاده می شود که با طناب هایی آویزان هستند. آن ها باید مراقب باشند که شیشه را نشکنند و یا به عقربه ها تکیه نکنند.
  • یکی دیگر از واقعیت هایی که درباره بیگ بن در لندن وجود دارد این است که این برج به اندازه ی ۸.۶۶ اینچ به سمت شمال غربی کج است و دلیل این انحراف هم حفر تونلی در نزدیک برج بوده است. از سال ۲۰۰۳، این برج سالی تقریبا یک میلیمتر کج می شود.
  • هر ساله حدود ۶ میلیون نفر از برج بیگ بن بازدید می کنند.
  • در سال ۲۰۰۸ نظر سنجی ای بین ۲۰۰۰ نفر انجام شد و مشخص شد که بیگ بن در لندن دیدنی ترین و مشهورترین جاذبه ی این شهر و سراسر کشور  است.
  • در ژوئن سال ۲۰۱۲، اعلام شد که برج ساعت باید در گرامیداشت ملکه الیزابت به نام برج الیزابت نام گذاری شود.

بیگ بن در لندن کی و در چه سالی ساخته شد؟

کاخ وست مینستر در سال ۱۸۳۴ در آتش سوخت. در سال ۱۸۴۴، تصمیم گرفته شد که ساختمان جدیدی که قرار است تا کاخ پارلمانی شود باید یک برج و یک ساعت هم داشته باشد.

برای این کار نیاز به ساعتی عظیم و غول آسا بود، این ساعت توسط شخصی به نام جان وارنر و پسرانش ساخته شد. اولین بار در روز ۳۱ می سال ۱۸۵۹، زنگ آن در وست مینستر به صدا در آمد و کمی بعد از آن در سپتامبر سال ۱۸۵۹، به خاطر استفاده از چکش سنگین برای به صدا درآوردن آن، ترک خورد. به همین خاطر چکش سبک تری برای آن استفاده شد.

ارتفاع بیگ بن در لندن چقدر است؟

برج الیزابت ۹۶ متر ارتفاع دارد و برای بالا رفتن از آن و رسیدن به برج ناقوس کلیسا باید ۳۳۴ پله را پیمود اما تا انتهای این برج، ۳۹۹ پله راه است. هیچ آسانسوری در این برج وجود ندارد.

بیگ بن کجاست؟

بیگ بن در برج الیزابت در شمالی ترین قسمت کاخ پارلمانی وست مینستر، در مرکز لندن و در نزدیک رودخانه ی Thames است. در هر کجای شهر که باشید می توانید با استفاده از اتوبوس هایی که در شهر هست، به بیگ بن بروید، حتی ایستگاهی به نام Westminster Tube station هم وجود دارد و در نتیجه مسیر دسترسی به آن راحت است.

چرا اصلا به بیگ بن، بیگ بن می گویند؟

اگر چه دو تئوری درباره ی نام گذاری این برج ساعت به این نام وجود دارد ولی ریشه ی اصلی آن مشخص نیست. تئوری اول این است که این برج به خاطر سر بنجامین هال که یکی از ماموران عالی رتبه دولت و مردی قوی بوده است و در خانه به او بیگ بن می گفته اند، نام گذاری شده است. دومین تئوری این است که نام این برج از روی نام شخصی سنگین وزن در آن زمان به نام بنجامین کاونت برداشته شده است که به او هم بیگ بن می گفته اند. ظاهرا در آن زمان این اسم به هر شخصی که سنگین وزن بوده است داده می شده است.

داخل بیگ بن چگونه است و چطور باید از آن دیدن کرد؟

بیگ بن یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری لندن است و اگر چه خود برج برای دسترس عموم باز نیست با این حال ساکنان لندن می توانند با نوشتن نامه ای، درخواست بازدید دهند. در نتیجه خارجی ها و توریست ها نمی توانند از برج ساعت دیدن کنند و به جای آن می توانند تور کوتاهی در خانه ی پارلمان در نزدیکی برج الیزابت داشته باشند.

مرمت بیگ بن لندن و برج الیزابت

در آگوست سال ۲۰۱۷، مرمت بیگ بن و برج الیزابت شروع شده است و ظاهرا ۳ سال تکمیل شدن آن طول می کشد. در طول این زمان، برج، داربست هایی خواهد داشت و مکانیسم ساعت قرار است تا چندین ماه متوقف شود و فقط در بعضی رویدادهای خاص مانند جشن سال نو زنگ آن به صدا خواهد درآمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *