د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳
حمل و نقل عمومی

آشنایی با مزایا و معایب سفر با وسایل حمل و نقل عمومی

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چه برای رفت و آمدهای داخل شهری و چه برای مسافرت ها خارج از شهر همواره دارای مزایا و معایب می باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ استفاده از حمل و نقل عمومی، یکی از توصیه‌های همیشگی مسئولان به‌ویژه طرفداران محیط‌زیست است تا هوا کمتر آلوده شود و سرمایه‌های ملی مثل حامل‌های انرژی، کمتر مصرف شود. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از اتوبوس تا بلیط هواپیما، در عین مزایایی که برای فرد و جامعه دارد، مشکلاتی هم دارند.

چرا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم؟

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در روزگار کرونا، با اکراه انجام می‌شد. شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور که منجر به مرگ بیش از ۱۰۰ هزار تن از هموطنان عزیز شد، هراسی در دل هموطنان انداخته بود که یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند یا میزان استفاده را به حداقل کاهش دهند.

هستند افرادی که هنوز هم به‌دلایل مسائل بهداشتی، علاقه‌ای به استفاده از اتوبوس و قطار و تاکسی برای ترددهای برون شهری ندارند. اما در روزگار پسا کرونا، استفاده از حمل و نقل عمومی خطرات سابق را ندارد.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در کشور هشتاد و اندی میلیونی و وسیعی مثل ایران، یک موضوع بسیار مهم است. هر اندازه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده شود، شهرهای آلوده کمتری داریم.

بسیاری از مراکز استان‌های کشور در نیمه دوم سال، شاهد آلودگی شدید هوا بوده و زندگی را بر شماری قابل‌توجهی از هموطنان به‌خصوص کودکان و کهنسالان، سخت می‌کند.

بخشی از وضعیت بغرنج آلودگی هوا در ایران، به‌دلیل وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده است و برخی نیز به‌دلیل ترددهای غیر ضروری و جولان خودروهای تک سرنشین.

قیمت بنزین و گازوئیل و گاز در کشور به نسبت کشورهای همسایه، رقم‌های پائینی دارد و همین موضوع سبب می‌شود که علاقه به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یابد.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تاثیر زیادی در افزایش ثروت ملی دارد. اقتصاد ملی را رونق می‌دهد و از آلودگی هوا می‌کاهد.

از طرفی، استفاده درست از وسایل حمل و نقل عمومی، در ارتقا فرهنگ ملی کمک می‌کند. گردشگری شهری را رونق داده و نسل جوان را به کاهش ردپای کربن (CARBON FOOTPRINT) ترغیب می‌کند.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای ایرانگردی به‌جای سفر با خودرو شخصی، میزان واردات حامل‌های انرژی را کاهش و ذخایر سوخت‌های فسیلی ایران را که سرمایه بین نسلی است، حفظ می‌کند.

وسایل حمل و نقل عمومی گسترده و سریع و با کیفیت، تاثیر ژرف و شگرفی در تغییر نگرش مردم در استفاده افراطی از وسایل حمل و نقل شخصی خواهد داشت.

رپورتاژ

معایب استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل عمومی، معایبی ندارند. اما هر شخص بنا به سلیقه و علاقه و انتظاراتی که دارد، می‌تواند فهرستی از معایب را برای وسایل حمل و نقل عمومی تهیه کند.

یکی از معایب استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد های برون شهری، مدت زمان انتظار است. در بعضی مواقع شاهد تاخیر در حرکت قطار، اتوبوس و هواپیما هستیم و گاهی اوقات، به‌دلایل فنی یا غیر فنی، سفر کنسل شده و مبلغ بلیط مسترد می‌شود.

از دیگر معایبی که بعضی‌ها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ذکر می‌کنند، عدم رعایت مسائل بهداشتی به‌خصوص پروتکل های روزگار پسا کرونا است.

هستند هموطنانی که بهداشت شخصی را رعایت نکرده و با لباس کثیف و تن پر بو و بدون ماسک با خرید بلیط قطار و اتوبوس یا تاکسی برون شهر استفاده می‌کنند و برای دیگران، چالش آفرین می‌شوند.

یکی از معایب استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در روزگار رکود تورمی عجیب اقتصاد ایران در سال‌های اخیر، میزان سرقت خرد از هموطنان است. مراقب کیف و گوشی موبایل خود در اتوبوس و واگن های قطار باشید.

اگر شما بخواهید مسیر تهران به رشت را با قطار طی کنید، شاهد توقف مکرر قطار در ایستگاه‌های بین راهی هستیم. مخصوصا اگر با قطار غیر سریع‌السیر عازم مشهد مقدس شوید، توقف زیادی را تجربه خواهید کرد.

لذا ایرانگردی با خودرو شخصی به نظر بسیاری از هموطنان، توجیه پذیر تر از سفر با قطار یا اتوبوس با توقف‌های مکرر است.

برخی از هموطنان که علاقه خاصی به استفاده از قطار برای سفرهای زمینی بین استانی ندارند، علت عدم علاقه خود را اجبار به همسفری با غریبه‌ها اعلام می‌کنند.

شما می‌توانید از کوپه‌های چهار نفره استفاده کنید یا کوپه‌ای را برای خود و دوست و همسفر خود دربست کرایه کنید. به هر حال سفر با قطار هم ارزان‌تر از سفر با هواپیما هست و هم امن.

مزایای استفاده از حمل و نقل عمومی

در کنار معایبی که استفاده از حمل و نقل عمومی، عده‌ای ذکر می‌کنند، استفاده از حمل و نقل عمومی آن‌قدر مزایا دارد که معایب را تا حدی پوشش می‌دهد.

یکی از مزایای استفاده از حمل و نقل عمومی آن است که شما را از استفاده مکرر از خودرو شخصی بی نیاز می‌کند. استرس شما را برای عزیمت از مبداء تا مقصد کاهش داده و راحت سفر می‌کنید.

اگر بخواهید در تعطیلات ملی و مذهبی، مسیر تهران به شهرهای مناطق شمالی کشور را با خودرو شخصی طی کنید، در بعضی مواقع، شاهد ساعت‌ها ترافیک چند ده کیلومتری در جاده ها هستید. حال اگر همین مسیر را با قطار یا اتوبوس یا هواپیما طی کنید، قضیه فرق می‌کند.

هم سفری آسان و راحت را تجربه کردید هم از کلاچ و ترمزهای مکرر خلاص شدید و هم از استهلاک خودرو شخصی جلوگیری کرده و سرنشینان خودرو نیز، کلافه نمی‌شوند.

البته مشکل تردد درون شهری در شهرهای مقصد را می‌توان با اجازه روزانه خودرو یا استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر مقصد، پوشش داد.

از دیگر مزایای استفاده از حمل و نقل عمومی این است که شما می‌توانید با سبک زندگی و افکار و نظرات مردم نیز آشنا شوید. نه فقط در شهر محل سکونت، بلکه در سفرهای برون استانی و برون مرزی، سفر با وسایل حمل و نقل عمومی جذاب است.

تصور کنید که عازم یکی از پایتخت های خارجی شدید و می‌خواهید به نقطه مورد نظر بروید. سفر با مترو یا اتوبوس، شما را با کلکسیونی از سبک زندگی و علایق و پوشش و نگرش مردمان آن خطه آشنا می‌کند.

در حالی که سفر با تاکسی یا خودرو شخصی، چنین فرصتی را در اختیار شما قرار نمی دهد.

برای استفاده از حمل و نقل عمومی، می‌توان یک مزیت راهبردی هم نام برد. صرفه‌جویی در مصرف انرژی. بحران انرژی در ایران و جهان بسیار جدی‌تر از آن‌ چیزی است که فکر می‌کنید.

ایران در حال حاضر صادر کننده نفت و بنزین و گاز در جهان است. آن روزگار دیر نیست که وارد کننده انرژی شویم. ما یکی از پر مصرف‌ترین ملت‌های آسیا در حوزه مصرف انرژی هستیم. سرمایه‌های آیندگان را دود می‌کنیم و باید حواسمان بیش تر باشد.

مصرف بی حد و حصر بنزین و گاز و برق، علاوه بر آنکه اقتصاد ملی را تضعیف می‌کند، آلودگی هوا را افزایش داده و ایران را از نظر منابع زیست محیطی و توسعه پایدار، به‌شدت تهدید خواهد کرد.

هر چقدر کمتر بنزین مصرف کنیم، شهرهای پاک‌تری داریم. انسان‌های سالمی داریم. شهرهای پاکیزه داریم و با استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی، دولت را به سرمایه‌گذاری بیشتر ترغیب می‌کنیم.

وقتی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یک فرهنگ ملی شود، دولت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ترغیب می‌شود. از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بیشتر حمایت کرده و این اقتصاد ملی را تقویت می‌کند.

رپورتاژ

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، آلودگی صوتی را نیز کاهش می‌دهد. میزان آلودگی صوتی در بسیاری از شهرهای ایران، سبب شده تا ناراحتی‌ها و بیماری‌های مرتبط، افزایش یابد. این یک زنگ خطر است.

وقتی شما برای ایرانگردی، از اتوبوس و قطار بیش تر از تاکسی و خودرو شخصی استفاده کنید، افزایش کیفیت ناوگان را انتظار خواهیم داشت. مالیات بیشتری دولت از خرید بلیط قطار و اتوبوس دریافت کرده و برای سرمایه‌گذاری بیشتر، منابع مالی افزون‌تری خواهد داشت.

در شهرهای بزرگ مثل تهران و اصفهان، مشکل جای پارک، یک معضل مهم شهری است. پارک دوبل و سوبل در معابر شهری، علاوه بر ایجاد استرس برای هموطنان، نیروهای انتظامی را در انجام وظایف قانونی، با مشکل مواجه کرده است.

وقتی از خودرو شخصی در زمان‌های غیر ضرور استفاده نشود و فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی جایگزین شود، معضلات سنتی در شهرهای ایران مثل جای پارک و نیاز به پارکبان و مشکلات مربوط به جرایم رانندگی و جدل های رایج بین هموطنان را شاهد نخواهیم بود.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با همه مصیبت هایی که احتمالا برای بعضی از هموطنان دارد، برای اکثریت، رفاه ملی و شکوفایی اقتصاد را در پی خواهد داشت. مخصوصا در ایران عصر ۱۴۰۰ شمسی که باید آرام آرام، مصرف بنزین را کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید:

با شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان آشنا شوید

همه چیز درباره قوانین بار مجاز در قطار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *