س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳
میزان بار مجاز در قطار

همه چیز درباره قوانین بار مجاز در قطار

استفاده از قطار به عنوان یک وسیله حمل و نقل می تواند انتخاب بسیاری از مسافران باشد اما قوانینی برای سفر با این وسیله وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نمی باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،میزان بار مجاز در مسافرت با قطار چه وزنی  باید باشد؟ این  سوال بسیاری از مسافرهایی است که با قطار سفر می کنند. در سفر با قطار هم نمی شود تا هر اندازه و وزنی که می خواهید بار خود را به داخل کوپه قطار ببرید و بازرس گیت به سکو قطار بار شما را چک می کند. درست است که سفر با قطار مانند هواپیما دارای محدودیت بالا برای بردن بار نیست اما بدین گونه هم نیست که مسافر بتواند چمدان بسیار بزرگ با خود به داخل قطار ببرد.

فضای بار داخل هر کوپه

در داخل هر کوپه مسافرها فضای بزرگی برای گذاشتن چمدان ها و بار خود ندارند.  فضای بار در بالای درب کوپه است. فضـای بار قطارهای اتوبوسی هم دارای جایگاه مشخصی است.  فضای بار داخل هر کوپه برای گذاشتن چمدان های کوچک است. میزان بار مجاز در مسافرت با قطار هم با توجه به مسافت های طولانی ۳۰ کیلوگرم است. به طور مثال اگر شما قطارهایی انتخاب می کنید که یک کوپه چهار نفر داره نباید بیش از سی کیلوگرم بار را به داخل قطار ببرید. به خاطر بسپارید که چمدان های بسیار بزرگ دیگر مسافرها را اذیت می کند و در فصل های های سیزن باعث بحث و مشاجره می شود. در بسیاری از مواقع مسافرها به این نکته توجه نمی کنند.

بار همراه مسافر چیست؟

شاید درایستگاه های قطار این جمله پرسشی را دیده باشید بار همراه مسافر چیست؟ بار همراه مسافر چمدان و کیف دستی وی است. هر مسافری می تواند یک ساک و چمدان و کیف دستی را با خود داخل قطار ببرد. از همین رو باید بدانید که چمدان شما در چه اندازه و ابعادی می تواند باشد.ارتفاع  چمدان شما و ساک و کوله شما نباید بیش از ۷۵ سانتی متر باشد. چنانچه بیشتر باشد گیت بازرسی بلیط به سکوی قطار از شما می‌خواهد که بار خود را به توشه بار فورا تحویل دهید. در بسیاری از مواقع هم مامور قطار این تذکر را به شما می دهند. میزان بار مجاز در مسافرت با قطار نباید بیش از سی کیلوگرم در قطار باشد.

 

بار همراه مسافر - الی گشت

 پس یادتان باشد که کوله سفری و چمدان شما دارای اندازه مشخص باید باشد. به طور مثال شما نمی توانید یک کوله شصت لیتری را در سفر با قطار به داخل کوپه ببرید. معمولا کوله های بیست و سی لیتری ارتفاعشان حدود ۷۵ سانتی متر است. در مورد چمدان هم همین طور است شما مجاز به بردن چمدان به اندازه ارتفاع نود سانتی متری نیستید.

وسایل ممنوعه در قطار

در قطار هم مانند هر وسیله نقلیه ای دیگر شما مجاز نیستید وسایلی را با خود به داخل قطار و کوپه ببرید. وسایل ممنوعه در قطار شامله مواد آتش زا، سیگار و دخانیات، دارو های زیاد، مواد سمی، مواد غذایی فاسد، مواد بد بو، وسایل و سلاح های سرد مانند کارد و چاقو، شیشه و مشروبات الکلی همگی است که شما به هیچ عنوان نمی توانید با خود به داخل قطار ببرید. به یاد داشته باشید سیگار جزو موارد ممنوعه در قطار به حساب می آید و با یک بی احتیاطی خاموش نکردن درست منجر به آتش سوزی می شود. مصرف سیگار در قطار ممنوع است و هر مسافری موظف به رعایت آن است. در میزان بار مجاز درمسافرت با قطار که حدود سی کیلوگرم است هیچ یک از موارد نام برده شده نباید داخل برده شود.

کالسکه و ولیچر در قطار

یکی دیگر از مواردی که در میزان بار مجاز در مسافرت با قطار مهم است این که شما می توانید کالسکه و ولیچر را به داخل کوپه قطار ببرید؟ در پاسخ باید به شما بگوییم شما می توانید کالسکه و ولیچر در قطار ببرید به شرطی که اندازه آن بیش از ۴۰ سانتی متر نباشد و هم چنین قابلیت جمع شدن داشته باشد. در بسیاری مواقع ولیچرهای بزرگ را نمی توانید داخل قطار ببرید و باید قطارهای انتخاب کنید که ولیچر مسافر دارند. اگر ولیچر مسافر بزرگ باشد نگران آن نباشد به توشه بار تحویل می دهید تا در قسمت بار قطار گذاشته شود و در ایستگاه مقصد هم می توانید تحویل بگیرید.

کالسکه و ولیچر در قطار - الی گشت

میزان بار مجاز در مسافرت با قطار چه وزنی باید باشد ؟

میزان بار مجاز در مسافرت با قطار چه وزنی باید باشد؟ در پاسخ این پرسش باید به شما بگوییم که هر مسافری برای مسافت های طولانی می تواند در کل ۱۵۰ کیلوگرم بار داشته باشد که بیست تا سی کیلوگرم آن را می تواند داخل کوپه قطار در اندازه کوله، ساک و چمدان با ارتفاع ۷۵ سانتی متر ببرد. باقی وزن باقی مانده را باید به توشه بار ایستگاه راه آهن  تحویل دهید. در گیت توشه بار وزن بار شما چک می شود و نباید بیش از ۱۵۰ کیلوگرم باشد. این مورد بسیار مهم است. بار در قسمت بار قطار گذاشته می شود و در مقصد از ایستگاه را آهن در باجه توشه بار می توانید تحویل بگیرید.

هزینه حمل بار با قطار

میزان بار مجاز در مسافرت با قطار ۱۵۰کیلوگرم است است که مسافر باید آن را  باجه توشه بار تحویل دهد. باید بدانید که میزان بار شما محاسبه می شود و شما باید هزینه جداگانه آن را بپردازید. هزینه حمل بار در قطار بسیار ارزان است و مانند بار اضافه در سفرهای هوایی گران نیست. هزینه حمل بار قطار براساس مسافت قیمت های متفاوتی دارد به طور مثال هزینه بار تهران به سمنان کمتر از تهران به مشهد است. حمل خودرو با قطار و موتورسیلکت تعرفه جداگانه دارد و جزو میزان بار مجاز در مسافرت با قطار به حساب نمی آید. شما برای حمل بار خودرو باید قوانینی را رعایت کنید.

هزینه حمل بار با قطار - الی گشت

تحویل بار به باجه توشه بار

برای تحویل بار به باجه توشه بار و پرداخت هزینه جداگانه بار خود به خاطر داشته باشید که بلیط خود را نشان می دهید. میزان بار مجار در مسافرت با قطار چک می شود و هزینه آن را را جداگانه پرداخت می کنید. برای این کار باید حدود یک ساعت الی چهل و پنج دقیقه قبل از حرکت قطار این کار را انجام دهید. حدود ۱۵ دقیقه به حرکت قطار باجه توشه بار، میزان بار سفر شما را دیگر قبول نمی کند. در فصل های شلوغ سفری به این مورد اهمیت دهید و به خاطر ازدحام مسافر حداقل چهل و پنج دقیقه قبل از حرکت قطار به باجه توشه بار بروید. در زمان تحویل بار به باجه توشه بار در سفر با قطار خود دقت کنید تا بتوانید به موقع سوار قطار شوید.

قوانین محموله های بار نامه ای

قوانین محموله های بارنامه ای در پیش از سفر مهم هستند. شما برای هر سفری  با قطار  با توجه به میزان بار در مسافرت با قطار باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • در هنگام تحویل بار به توشه بار بلیط و یا رسید بار خود را باید تحویل بگیرید و بدون آن نمی توانید بار خود از باجه توشه بار ایستگاه را آهن در مقصد تحویل بگیرد.
  • هر مسافر ۱۵۰ کیلوگرم می توانید به توشه بار تحویل دهید.
  • بارها دارای بسته بندی مناسب باید باشد. حدود پنج بسته که نهایت ۱۵۰ کیلوگرم باشد می تواند تحویل دهید.
  • سی کیلوگرم آن بدون هزینه است و ۱۲۰ کیلوگرم بار اضافه است که باید هزینه آن را جداگانه پرداخت کنید.
  • در بسته های بار شما نباید پول نقد، جواهر ، مسکوکات و طلا و اشیای الکترونیکی باشد.
  • در صورتی که بار شما حساس باید باید بیمه بار خود را انجام دهید تا در صورت حوادث خسارت آن را دریافت کنید.

قوانین محموله های بار نامه ای - الی گشت

در این مقاله میزان بار مجاز  در مسافرت با قطار توضیح داده شد. به خاطر داشته باشید میزان بار مجاز داخل قطار نباید بیش از سی کیلوگرم باشد. انداز ارتفاع ساک، چمدان و کوله پشتی شما نباید بیش از ۷۵ سانتی متر باشد. در صورت اضافه بار باید به باجه توشه بار مراجعه کنید. در مسافرت با قطار به آسایش همسران خود توجه کنید.

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین سوغاتی های ایران برای گردشگران خارجی

آشنایی با قوانین خرید بلیط قطار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *