س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

آشنایی با کتاب”از پاریز تا پاریس”

کتاب “از پاریز تا پاریس” نوشته محمدابراهیم باستانی پاریزی نویسنده نامدار ایرانی است.او تقریبا اکثر عمر خویش را در سفر گذراند.شما با خواندن این کتاب همراه با نویسنده از روستای «پاریز» در سیرجان تا فرانسه و کشور های حوزه اروپا سفر میکنید.

جزییات دلنشین با همان زبان گرم و ساده‌ نویسنده شما را غرق در حوادث و اتفاقات داستان میکند و باعث میشود از خواندن کتاب نهایت لذت را ببرید.

 

 

 

به گزارش توریسم اینترنشنال،این کتاب مملو از اصطلاحات و دانستنی‌هایی است که خواه به محل زندگی شخص وی در پاریز و خواه به مکان‌هایی که به آن سفر کرده بود، برمی‌گردد. از خرجین پر از نان خشکه و پوست پنیر تا شکمبه قرمه و مغزو، از جوزاقند تا کشک خلال، دکتر “محمدابراهیم باستانی پاریزی” توشه‌ی سفرهای ساده‌ی اولیه‌اش و نحوه‌ی صورت گرفتن این مسافرت‌ها را تعریف می‎کند. او مخاطب را گاهی بر پشت چهارپا می‌نشاند و رختخوابش را نیز پشت همان مرکب می‌بندد تا ده فرسنگ مسیر را یک شبه همراه وی گز کند و گاهی او را در یک هواپیمای بزرگ و مجلل با بوفه‌های پذیرایی متعدد می‌نشاند تا شهر را زیر نورافکن هواپیما تماشا کند. از تجربه‌ی مسافرت در سالن‌های آراسته‌ و فیلم‌های سینمایی که در مسیر برای مسافران پخش می‌شد تا تعاملات مسافران با هم سخن می‌گوید و اینکار را چنان گرم و صمیمی انجام می‌دهد که گویی سفر هم اکنون جریان دارد.

قلم توانا و ناب این استاد فقید تاریخ و تمدن ایران زمین، در تمام مقالات و کتاب‌هایی که از خود به یادگار گذاشته کاملا مشهود است. از میان این آثار فراوان و ارزشمند،‌ استاد سفرنامه‌هایی دارد که با همان زبان شیرین و قصه‌گو،‌ آن‌ها را روایت می‌کند. این سفرنامه‌ها که از سفرهای متعدد دکتر پاریزی حاصل شده، در کتابی معروف با عنوان «از پاریز تا پاریس» در هشت بخش مجزا و در سال ۱۳۵۱ خورشیدی به چاپ رسیده است. سفرنامه‌ای خواندنی که نکاتی ارزشمند و آموزنده از زندگی مردم کشورهای مختلف و اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها در بر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *