ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

گردشگری و ضرورت جایگزینی با اقتصاد نفتی

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که در سال های اخیر دولت به بخش اقتصادی از جمله بخش گردشگری بی توجهی کرده گفت:با توجه به با توجه به تنوع استعدادها و ظرفیتها در حوزه گردشگری و صنایع دستی میتوانیم با سرمایه گزاری و توجه به این بخش اقتصاد کشور را از نفت و گاز بی نیاز کنیم.

به گزارش توریسم اینترنشنال،محمد چکشیان،با حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بازدید کردمعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره بر اینکه گردشگری یک موضوع چند بعدی است گفت: ابعاد گردشگری شامل حوزه های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است و نگاهی که در بررسی حوزه گردشگری به این سه موضوع نپردازد نگاه جامعی متناسب با این ظرفیت عظیم امروز در دنیا نیست.

چکشیان با اشاره به اهمیت جایگاه گردشگری در توسعه اقتصاد بومی کشور گفت: اقتصاد گردشگری یک مثلثی است که دارای سه ضلع اقتصاد؛ فرهنگ و دیپلماسی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت گردشگری در رونق تولید داخلی و ظرفیت های آن در شکوفایی اقتصاد کشور گفت:‌ یکی از مصائب کشور همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم نیز اشاره کردند رتبه اول را در بی توجهی به ظرفیتهای کشور داریم و یکی از این حوزه ها گردشگری است که با توجه به تنوع استعدادها و ظرفیتهایی که در حوزه صنایع دستی و گردشگری کشور وجود دارد اگر به درستی از این ظرفیت بهره برداری شود کشور بی نیاز از اقتصاد نفتی خواهد شد.

وی با اشاره بر اهمیت حوزه گردشگری در رونق صادرات و تولید ملی گفت: یکی از جدی ترین راه های رونق اقتصاد کشور توجه ویژه به حوزه گردشگری است و کسی که در اقتصاد نگاه بلند مدت داشته باشد بایستی برای رونق حوزه گردشگری برنامه داشته باشد.

چکشیان با اشاره به بازدید چند ساعته خود از حوزه های مختلف گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: این یک برش از ظرفیتهای عظیم کشور در این دو حوزه است که اگر به درستی برنامه ریزی شود می تواند منشا اثرات بسیار راهگشا برای کارآفرینان؛ رونق تولید محلی و در نتیجه اقتصاد کشور باشد.معاون فرهنگی اجتماعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ابراز اینکه یک ضلع گردشگری اقتصادی است و ضلع دیگر مباحث فرهنگی این موضوع است گفت: تعاملات فرهنگی نتیجه رونق حوزه گردشگری است بنابراین نمی توان در برنامه ریزی های گسترش و ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی اما به گردشگری به عنوان موثرترین عامل این حوزه بی توجه بود.

وی با اشاره بر اینکه ضلع سوم گردشگری حوزه دیپلماسی است گفت: ضلعی که کمتر درباره اهمیت و نقش آن مورد غفلت واقع می شود بحث دیپلماسی گردشگری است. امروزه یک دیپلماسی رسمی وجود دارد و یک دیپلماسی عمومی همچون مباحث گردشگری و ورزشی است.

چکشیان افزود: امروزه یکی از مهم ترین مقوله هایی که از یک ملت در دنیا تصویر سازی می کند هم گردشگرانی است که از یک ملت به کشور دیگر می روند و هم گردشگرانی است که برای بازدید به آن کشور سفر می کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره بر اینکه همانگونه که رفتار گردشگران ایرانی در خارج نماد فرهنگ ملت ایران است گفت: برخورد ملت ایران با گردشگران خارجی نیز نماد فرهنگ ایران در خارج از کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *