س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

آغاز پروژه بازسازی بافت سنتی سنندج

رئیس اداره گردشگری و میراث‌فرهنگی کردستان اعلام کرد:با اعتبارات تخصیص یافته پروژه بازسازی بافت سنتی شهر سنندج آغاز می‌شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال،منصور مهرزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: بافت تاریخی، شهری سنندج در قالب اجرای طرح‌های باز آفرینی شهری حفظ و مرمت می‌شود که فصل اول این اقدام با مرمت و زیباسازی عمارت مشیر دیوان آغاز شده است.

وی افزود: اجرای سنگ‌فرش معابر اطراف عمارت مشیردیوان و میدان جلو این عمارت تا خیابان شهدا با مصالح سنگ لاشه محلی از جمله اقدامات این فصل از مرمت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اضافه کرد: لایه‌برداری سیمان ناهمگون جداره تجاری خیابان امام خمینی، مابین پاساژ دیاکو و خانه کرد، همچنین مرمت پنجره‌های چوبی برج شبه ناقوس میدان انقلاب سنندج و مرمت شیروانی و نمای آجری آن، از دیگر برنامه‌های درحال اجرا در این فصل است.

وی یادآورشد: بافت تاریخی سنندج، یادگار و امانتی از گذشتگان است و باید این میراث به‌ درستی نگهداری شود تا نسل‌های آینده نیز از زیبایی‌های این بافت ارزشمند بهره‌مند شوند.

مهرزاد براهتمام جدی این اداره‌کل در راستای احیای بناهای تاریخی استان تاکید کردو یادآور شد: مرمت و احیای بافت تاریخی، ضمن تسریع در نیل به توسعه پایدار گردشگری باعث رونق اقتصادی و تاثیرگذاری آن در جامعه خواهد شد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و ۸۷۸ اثر استان شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *