ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

آیا “اومیکرون” صنعت گردشگری جهان را زمین‌گیر می کند؟

ظهور سویه جدید ویروس کرونا موسوم به “اومیکرون”، بسیاری از کسب و کارهای صنعت گردشگری در جهان را با نگرانی های جدی، آن هم در آستانه تعطیلات سال نویِ میلادی رو به رو کرده است.

توریسم اینترنشنال؛ “واشینگتن‌پُست” در گزارشی، به ظهور سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون پرداخته و پیدایش این سویه جدید را ایجاد کننده نگرانی های جدی برای فعالان صنعت گردشگری در اقصی نقاط جهان، در آستانه سال نو میلادی و تعطیلات آن ارزیابی کرده است.

واشینگتن‌پُست در این رابطه می نویسد: «بازگشت و احیای اقدامات سخت گیرانه جهت مقابله با سویه جدید ویروس کرونا موسوم به “اومیکرون”، تا حد زیادی بسیاری از مسافران و توریست ها را با سردرگمی رو به رو کرده است. برای بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با صنعت توریسم نیز ظهور سویه اومیکرون، عملا تهدیدی جدی علیه امیدهای آن ها جهت پذیرایی از هزاران توریستی است که به مناسبت فرا رسیدن سال نوی میلادی، اقدام به مسافرت خواهند کرد.

در این راستا، “توبیاس وارنِکه” مشاور “اتحادیه هتلداران آلمان” در موضع گیری می گوید: “در اوایل سال جاری میلادی، امیدهایی جهت احیای صنعت توریسم و کسب و کارهای مرتبط با آن وجود داشت. با این حال، با ظهور سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون، ترس و وحشت فراوانی بر افکار عمومی غالب شده و ما با کنسلی های فراوانی در بحث رزروهای هتل ها رو به رو هستیم. امری که عملا خسارت های قابل توجهی را به ما وارد کرده است”.

به گزارش توریسم اینترنشنال، همزمان با ظهور سویه اومیکرون و موضع گیری داشنمندان و ویروس شناسان مختلف مبنی بر تلاش هایشان جهت مطالعه و شناختنِ این سویه از ویروس کرونا، دولت های مختلف جهان نظیر ایالات متحده آمریکا اقدام به تشدید سخت گیری های خود در مواردی نظیر استفاده مردم از ماسک، اِعمال قرنطینه و همچنین اجرایی کردن محدودیت های مسافرتی کرده اند. بسیاری از کشورها نیز مرزهای خود را به روی مناطق جنوبی قاره آفریقا(که برای نخستین بار سویه اومیکرون در آن ها مشاهده شده) بسته اند.

ظهور سویه اومیکرون آن هم در آستانه سال جدید میلادی، رئیس “خطوط هوایی امارات” را بر آن داشته تا بگوید: “ظهور اومیکرون آن هم در فصل اوج گیری مسافرت ها در ماه دسامبر، می تواند ضربه ای سنگین به کسب و کار صنعت هوایی وارد کند. صنعتی که به تازگی در حال بهبودی از آسیب های ناشی از پاندمی ویروس کرونا بود”.

بر اساس ارزیابی های بخش توریسمِ سازمان ملل متحد، پاندمی ویروس کرونا موجب وارد آوردنِ خسارتی بالغ بر ۱.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به صنعت گردشگری جهان شده است. ارزیابی که پیش از ظهور سویه اومیکرون و توصیف آن از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان سویه ای “بسیار خطرناک” ارائه شده و می تواند شدت خسارت ها بر صنعت گردشگری جهان را افزایش نیز دهد. سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده که خسارت های ناشی از پاندمی ویروس کرونا بر صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ میلادی، چیزی قریب به دو تریلیون دلار بوده است. سازمان ملل متحد پیشتر هشدار داده که روند نابرابرِ واکسیناسیون سراسری در جهان و همچنین ایجاد محدودیت های جدیدتر در پی پاندمی ویروس کرونا، همه و همه می توانند فرآیند بازیابی صنعت توریسم از آسیب‌های وارده به آن در پی پاندمی ویروس کرونا را تضعیف کنند.

هفته هایِ قبل از شیوع سویه اومیکرون، موجی از شیوع گسترده ویروس کرونا موجب اجرایی شدنِ مقررات سخت گیرانه در کشورهای مختلف اروپایی شد. در این راستا، “توبیاس وارنِک” مشاور اتحادیه هتلداران آلمانی، شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون را خبر بدِ دیگری ارزیابی می کند که البته هنوز جهت تخمین زدن و ارزیابی اثر و تبعات این مساله بر صنعت هتلداری و البته توریسم، بسیار زود است. با این همه، نگرانی های جدی وجود دارد که ظهور سویه اومیکرون، بار دیگر صنعت گردشگری را با یک کمایِ عمیق رو به رو کند و خسارت‌های قابل توجهی را به آن وارد سازد. امری که در نوع خود می تواند موجب نابودی بسیاری از کسب و کارهای کوچکِ مرتبط با صنعت گردشگری شود که این مساله بدون تردید تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را نیز با خود به همراه خواهد داشت».

 

منبع: واشینگتن پست

ترجمه: توریسم اینترنشنال

 

*لینک:

https://www.washingtonpost.com/travel/2021/12/01/covid-global-tourism-impact

2 دیدگاه برای “آیا “اومیکرون” صنعت گردشگری جهان را زمین‌گیر می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *