ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

آیا سیاست گردشگری در ترکیه تغییر خواهد کرد؟

«تدوام دولت فعلی در ترکیه به معنای تدوام سیاستگذاری های آن در حوزه توریسم محسوب گردد و تغییر در دولت می تواند به معنای تغییر در سیاست های گردشگری و اولویت های رهیافتی مرتبط با آن باشد. با این حال، نکته مهم در این میان این است که صنعت گردشگری یکی از بنیان های مهم اقتصاد ترکیه است و دولت‌ها نمی توانند نسبت به اصلِ این موضوع بی تفاوت باشند. کما اینکه اگر چنین شود، خودِ آن ها بیشترین آسیبها را متحمل خواهند شد.»

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ ترکیه کشوری است که سال‌ها و دهه‌هاست به مقصدی محبوب برای گردشگران از سراسر دنیا تبدیل شده است. با این حال آنچه توانسته ترکیه را به یک مقصد دلچسب برای توریست ها تبدیل کند متأثر از عوامل متعددی می‌باشد که برگرفته از سیاستگذاری های ساختاری در این کشور در این زمینه می باشد. در واقع ترکیه علاوه بر داشتن مکان های دیدنیِ تاریخی، طبیعی و هر آنچه عاملی جهت جذب توریست می باشد، با سیاستگذاری های مثبت در این حوزه تلاش کرده است که صنعت توریسم را به به عنوان یک مکمل سیاستیِ(نه سیاسی) پیرو منافع و اهداف تبدیل کند که آمارها و مستندات موجود در این حوزه نیز گواهی در دسترس بر موفقیت این سیاستگذاری‌هاست.

حال پرسش اینجاست که انتخابات اخیر در ترکیه چه تاثیری می تواند بر صنعت گردشگری این کشور داشته باشد؟ واقعیت امر این است برای پاسخ به این پرسش باید عوامل متعددی را در ذیل شاخص های اقتصادی، سیاسی، پولی و ارزی، اختلافات سیاسی و حتی ناپایداری امنیتی لحاظ کرد و در نظر گرفت. بطوریکه با توجه به مشکلات امنیتی سال های اخیر در ترکیه و اثرات منفی این اتفاق بر حوزه توریسم و حتی شکل تعامل بین المللی دولت اردوغان با غرب و تعدیل چشمگیر حضور توریست های غربی در ترکیه، به نظر می رسد با شرایط موجود در عرصه توریسم و گردشگردی در ترکیه باید شاهد روال پیشین باشیم. این موضوع تا زمانی می تواند ادامه یابد که تغییر در دولت و شیوه عملکرد آن در تعاملات بین المللی رخ نداده باشد.

با این حال بدیهی است که صنعت توریسم به عنوان بخشی از شالکه سیاستگذاری های ترکیه مورد توجه دولت‌ها می باشد؛ بنابراین آنچه می تواند این بُعد از سیاستگذاری ها را تغییر دهد، تعیین اولویت ها و درجه بندی هاست که از سوی تصمیم گیران و تصمیم سازان دولتی ما به ازای بیرونی پیدا می کند. به نحوی که اگر دولت دیگری با سامان و بافتار ذهنی و عینی متفاوت تری زمام امور را در دست بگیرد مطمئناً تغییراتی را در صنعت گردشگری ترکیه شاهد خواهیم بود. به عنوان مثال با پیروزی کمال قلیچدار اوغلو رقیب اردوغان که شعار نزدیکی به غرب را سر می‌دهد، مسلماً ترکیه در عرصه سیاستگذاری توریسم متفاوت تر از امروز عمل خواهد کرد. زیرا سیاست‌های گردشگری تابعی از سیاست های کلی و اجرایی دولت خواهد بود.

بهره سخن اینکه، با توجه به اینکه صنعت توریسم یکی از بخش‌های مهم اقتصادی ترکیه است، بنابراین نتایج انتخابات و خارج شدن نام هریک از دو رقیب به عنوان فرد پیروز از صندوق های رای می تواند اثراتی را در حوزه گردشگری این کشور به همراه داشته باشد. اگرچه در بازه زمانی حال نمی توان این تاثیرات را الزماً مثبت یا منفی قلمداد کرد اما با این وجود می توان ادعا کرد که اثرات فارغ از این دو شاخص نخواهند بود. بطوریکه تدوام دولت فعلی به معنای تدوام سیاستگذاری های آن در حوزه توریسم محسوب گردد و تغییر در دولت می تواند به معنای تغییر در سیاست های گردشگری و اولویت های رهیافتی مرتبط با آن باشد.

 

نویسنده: مصطفی مطهری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *