ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

آینده سفر در ایران چه می شود؟

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ بر کسی پوشیده نیست که در سال های گذشته، مشکلات و چالش های اقتصادی از جمله مهمترین دغدغه های مردم کشورمان بوده و البته که هنوز نیز هستند. تورم بالا و مداوم و متناسب نبودن دستمزدها با هزینه ها، برای بسیاری از خانوارهای ایرانی ایجاد مشکل کرده و البته که خود موجب ایجاد واقعیت‌های جدید در زندگی آن ها شده است. در این میان، به نظر می رسد که یکی از حوزه هایی که در نتیجه چالش های اقتصادی چند ساله اخیر کشورمان، شاهد آسیب پذیری قابل توجه بوده است، بحث سفر و جایگاه آن در سبد زندگی خانوارهای ایرانی بوده است.

به بیان ساده تر، اینطور به نظر می رسد که شاهد شکل گیری الگوهای جدید در رابطه با معادله سفر برای خانوارهای ایرانی هستیم. به عنوان مثال، به نظر می رسد که تعداد سفرهای خانوارها با توجه به هزینه های بالای سفر در ایران، تا حدی کاهش یافته است(منظور تناوب سفر است). در عین حال، به نظر می رسد که از چشم اندازی کلی، سطح کیفی سفرها نیز به دلیل چالش های اقتصادی تا حد کاهش یافته است. دلیل این موضوع نیز روشن است. فرض کنید وقتی هزینه اقامت در مثلا هتل ها و مراکز اقامتی شهرهای شمالی کشورمان افزایش قابل توجهی پیدا کرده، بدون تردید پرداخت هزینه های مرتبط با آن ها از سوی خانوارهای عادی ایرانی بسیار سخت است. هزینه رستوران، تفریحات مختلف، و خرید از فروشگاه ها نیز افزایش سرسام آوری داشته است.

حتی اگر خانواده ای(منظور خانواده عادی و عامه مردم) این هزینه ها را پرداخت کند، طول مدت سفر کاهش پیدا می کند. با این همه، افزایش هزینه های سفر در ایران، با پیامدهایی برای الگوی سفر در کشورمان همراه بوده که شاید یکی از عینی ترین نمودهای آن را بتوان در استفاده از چادر جهت اقامت شبانه در جریان سفرها مشاهده کرد. بدون تردید، مشکلات و چالش های اقتصادی در کشورمان، بر زنجیره اقتصاد سفر در ایران و در عین حال، کمیت و کیفیت انجام سفر از سوی خانوارهای کشورمان، اثرگذاری منفی خواهد داشت.

موضوعی که از چشم انداز کلی، حامل چالش های روانشناسانه قابل توجهی نیز برای جامعه خواهد بود. در فضایی که بخش زیادی از زمان انسان ها صرف کار و فعالیت می شود، سفر، فرصتی جهت ریکاوری و تقویت قوای فکری و روحی است و وقتی همین فرصت نیز به دلیل چالش های اقتصادی محدود شود، سطح فشارها بر افراد افزایش یافته و بایستی انتظار رخ دادن آسیب های جدی را در زندگی فیزیکی و روحی افراد داشته باشیم. از این منظر، چرخه های تصمیمی ساز در کشورمان بایستی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و تا جای ممکن زمینه های لازم جهت آسان سازی سفر را فراهم کنند. معادله ای که در کلیت خود هم به اقتصاد کشور کمک می کند و هم روحیه شادابی و نشاط را در میان خانوارهای ایرانی تقویت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *