پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

آیین بزرگداشت حکیم فردوسی در توس برگزار شد

آیین بزرگداشت حکیم  ابوالقاسم فردوسی در توس با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعدادی از مسئولان استانی برگزار شد

به گزارش توریسم اینترنشنال،همزمان با سالروز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، آرامگاه حماسه سرای بزرگ ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر تاریخی توس در فضایی همراه با نشاط و با استقبال گرم مردم، گلباران شد.

مسئولان، شاعران و مدعوین این مراسم، یاد و خاطره فردوسی بزرگ را گرامی داشتند و معرفی آثار و شخصیت ارزشمند او را خواستار شدند. همچنین در این مراسم، جمعی از میهمانان و نمایندگان کنسولگری های خارجی، شاعران و فردوسی پژوهان حضور داشتند.

رئیس جمهور: فردوسی جان‌مایه و عصاره فرهنگ و تمدن ایران است

رئیس جمهور در پیامی به مناسبت گرامیداشت مقام فردوسی، این شاعر پارسی‌گو را نماد خردورزی این سرزمین و جان‌مایه و عصاره فرهنگ و تمدن ایران دانست.

در پیام آیت الله سید ابراهیم رئیسی که عصر یکشنبه به مناسبت گرامیداشت مقام فردوسی منتشر شد، آمده است: ایران بزرگ یک حقیقت فرهنگی و معنوی در قلب قاره کهن آسیاست که چون حلقه‌ای زنجیره اصلی هسته معنوی و فرهنگی شرق و غرب را به یکدیگر پیوند می‌زند. ایران بود که با آغاز تاریخ اسلام در عین گرایش به دارالاسلام، کانون حوزه ایرانی فرهنگ و تمدن اسلامی شد و حتی در حوزه عربی اثری عمیق از خود برجا گذاشت.

رئیس جمهور در این پیام خاطر نشان کرد: در این سرزمین بزرگانی مانند فردوسی زبان فارسی و تاریخ ایران را از نو زنده کردند و مردم ایران توانستند بدون هیچگونه کشمکش و تضادی در آیینه معرفت اسلامی به حیات خود ادامه دهند. از این منظر فردوسی، نماد خردورزی این سرزمین، را نه فقط یک شاعر که باید جان‌مایه و عصاره فرهنگ و تمدن ایران دانست.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اوست که بر پیکر زبان فارسی جامه‌ای فاخر و هویت فرهمند پوشاند و پیوندهای عمیق تاریخی و هویت ملی و فرهنگی ایران را موردتوجه جدی قرار داد. … فردوسی را حکیم و شاهنامه او را کتاب حکمت و حماسه خوانده‌اند زیرا اینک کاخ بلند نظم فارسی در عین آن که شرح دلیری‌ها و دلاوری‌های پهلوانان است، سرتاسر حدیث و سخن توحید و یگانگی و بندگی خداوند است.

در پیام رئیس جمهوری تصریح شده است: اینجانب با پاسداشت روز زبان پارسی و بزرگداشت حکیم فرزانه توس و تبریک این‌روز به مردم فرهنگ‌دوست ایران و همه علاقه‌مندان امیدوارم همچنان ملت بزرگ و سرافراز ایران و همه دوست‌دارانش در سراسر گیتی از اندیشه‌های این حکیم نام‌دار بهره گیرند. برای همه دست اندرکاران فرهنگی کشور توفیق روزافزون مسئلت دارم.

اعطای نشان عالی فردوسی در حماسه سازی به خانواده شهید الداغی

در ادامه این مراسم، نشان عالی فردوسی در بخش حماسه ساز به شهید حمیدرضا الداغی به پاس پاسداری از زنان و دختران کشور عزیزمان اهدا شد و برادر شهید الداغی این جایزه را دریافت کرد. در بخش حماسه سرایی نیز نشان عالی فردوسی به محمد حسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون برای ساخت فیلم سینمایی «غریب» اهدا شد.

اجرای زنده حجت اشرف زاده در آرامگاه فردوسی

در سالروز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، حجت اشرف زاده، خواننده کشورمان در آرامگاه حماسه سرای بزرگ ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی، اجرای زنده داشت.

نقالی و پرده خوانی، ضرب نوازی مرشدهای ورزش باستانی، اجرای سرود ملی با حضور نوجوانان با لباس اقوام مختلف ایرانی و… از جمله برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس بود.

بیشتر بخونید:

برندسازی گیاهان دارویی تربت حیدریه

آشنایی با تفریحات و دیدنی ها مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *