ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

گفتگوی شهردار شهر ملی ابریشم ایران با توریسم اینترنشنال

علی محمد خانی شهردار شهر بایگ از استان خراسان رضوی در جریان برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران از ظرفیت‌های این شهر در زمینه تولید ابریشم گفت.

محمدخانی در توضیح علت حضورش در نمایشگاه عنوان کرد: سال‌هاست که در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور داریم و به نظرم هر سال کیفیت برگزاری نمایشگاه بهتر از سال‌های قبل می شود. از آنجایی که ابریشم بایگ در ایران رتبه اول را دارد، بهترین جایی که می‌توانیم آن را به مشتریان عرضه و محصولاتمان را معرفی کنیم، همین نمایشگاه است.

وی با اشاره به اینکه شهر بایگ به شهر ملی ابریشم ایران معروف شده است، گفت: شهر بایگ، قطب ابریشم ایران بوده و نزدیک به ۸۰ درصد از ابریشم کشورمان به تنهایی در این شهر تولید می شود. سال گذشته بایگ به عنوان شهر ملی ابریشم شناخته شد و در بعد تولید پیله هم  بسیار فعال است. ضمن اینکه فعالیت در این حوزه از تاریخ ۱۰ اردیبهشت آغاز می شود و تا اواخر خرداد ماه هم ادامه دارد.

محمد خانی در توضیح ظرفیت‌های شهر بایگ اینطور گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ کارگاه ابریشم کشی داریم و هر کارگاه روزانه ۵ کیلو پیله مصرف می کند و مصرف روزانه ما به ۲ تن هم می رسد. بر این اساس در سال برای انجام فعالیت خود به ۷۵۰ تن پیله نیاز داریم.

وی بحث خشکسالی و کمبود دستمزد کارگران این حوزه را مهم‌ترین مانع در روند تولید پیله عنوان کرد و گفت: همانطور که مستحضر هستید، خوراک اصلی پیله درخت توت است و بسیاری از توتستان‌های ما تحت تاثیر کم‌آبی خشک شده‌اند. بحث دستمزدهای فعالان این حوزه نیز بسیار چالش زا شده است. به نسبت زحمتی که برای این کار کشیده می شود، پرداختی های خوبی وجود ندارد. ضمن اینکه اکثر کارگران این حوزه حتی مشمول بیمه و هیچ گونه تسهیلات دیگری هم نیستند. این موضوع موجب شده است که نسل جوان از این حوزه رویگردان شود. ضمن اینکه ورود پیله های خارجی آسیب جدی به ابریشم ما وارد کرده است.

محمدخانی در پایان به دیگر ظرفیت‌های شهر بایگ در زمینه گردشگری اشاره کرده و عنوان کرد: به غیر از بحث ابریشم، شهرستان ما در حوزه گردشگری هم ظرفیت های خوبی دارد. به عنوان مثال ما یکی از بزرگترین معادن طلا و سنگ های قیمتی در ایران را  داریم.

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *