ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

اختصاص ۲/۸ میلیارد ریال برای بازسازی مسجد تاریخی”زوزن”خواف

رئیس گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان خواف اعلام کرد:برای بازسازی مسجد تاریخی ملک زوزن ۲/۸ میلیارد ریال اختصاص داده شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،محمود باعقیده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال مبلغ ۲۸ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع دولتی توسط فرمانداری شهرستان برای مرمت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری مسجد ملک زوزن تخصیص یافت.

وی ادامه داد: در این راستا عملیات مرمت تزئینات و کتیبه‌های آجری ایوان‌های شمالی و جنوبی مسجد، عوارض معماری حاصل از یافته‌های باستان‌شناسی، ساماندهی حیاط مسجد و برق‌رسانی و تامین روشنایی این بنای ارزشمند انجام می‌شود.

شهر تاریخی زوزن در نزدیکی خواف با مساحت تقریبی حدود ۳۵ هکتار از سده های اولیه اسلامی تا قبل از حمله مغولان به عنوان شهری فعال با اهمیت سیاسی و اجتماعی زیاد در این ناحیه از خراسان محسوب می‌شده است.

مسجد ملک زوزن تنها بنای آجری به جای مانده از بقایای شهر تاریخی زوزن و یادمانی ارزشمند از شکوه و عظمت این منطقه است. این بنا دومین مسجد تاریخ دار دوره خوارزمشاهیان است که به استناد کتیبه موجود در سال ۶۱۵ هجری قمری و یک سال پس از آن در حال ساخت بوده است.

این بنا در ۶۶ کیلومتری جنوب غربی خواف و در زوزن قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *