د٫ اردیبهشت ۲۴ام, ۱۴۰۳

تلاش های دولت برای اشتغال‌زایی در صنایع دستی کشور

معاون صتایع‌دستی وزیر گردشگری گفت:دولت تصمیم دارد تا با سرمایه‌گذاری های اندک در حوزه صنایع دستی سود های کلانی را به دست آورده و در اشتغال‌زایی عملکرد مفیدی داشته باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،مریم جلالی در سومین روز از نمایشگاه دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم با عنوان روایت خدمت اظهارداشت: اگر رویکرد و سویه فرهنگی و اقتصاد را که دنیا بر روی آن کار می‌کند و ارزش آفرین و هویت ساز است درنظر بگیریم می‌توانیم بگوییم که معیشت، هویت پایه داریم.

وی افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی، اقتصاد هویت بنیان ما است و ادبیات توسعه‌ای ما از حوزه اقتصاد فرهنگ جداست و ما همه در دوره‌ای اقتصاد فرهنگ دور هم جمع شدیم و باید بیشتر به آن توجه کنیم.

جلالی تصریح کرد: اقتصاددانان ما مولفه‌های اقتصادی را بیشتر محصول محور می‌بینند در صورتی که دنیا تلاش می‌کند کمبود ظرفیت‌های محیط زیستی، گرانی نیروی کار متخصص و ارزش آفرینی ارزی که بین تبادلات بین المللی انجام می‌شود را با بهره گیری از صنایع خلاق و صنایع فرهنگی جبران کند.

وی ادامه داد: باتوجه به گنجینه عظیم فرهنگی که در اختیار داریم و چاه‌های نفت کشف نشده‌ای که در روستاها و اقلیم‌های این کشور وجود دارد و صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان هوش و استعداد تاریخی است ، به راحتی می‌توانیم در حوزه اقتصاد نقش آفرینی کنیم به شرط اینکه براساس پایه‌های سرمایه‌گذاری یکبار دیگر بر روی محوریت صنایع فرهنگی تمرکز کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: ما باید بر زنجیره ارزش تمرکز کنیم اشتغال یک حلقه از زنجیره ارزش است اگر اشتغال ایجاد کنیم اما بازار فروش نداشته باشد، یا اشتغال ما تولید کیفی نداشته باشد یا اینکه محصولات شاخص‌های بین المللی لازم را دارا نباشد، این اشتغال پایدار نخواهد بود.

وی ادامه داد: زمانی اشتغال پایدار خواهیم داشت که کل زنجیره ارزش از لحظه آموزش، خلق ایده تا تولید محصول و تشکل‌هایی که حمایت می‌کنند را دربرگیرد.

جلالی بیان کرد: در حوزه صنایع دستی با کمترین میزان سرمایه‌گذاری می‌توانیم بالاترین بهره‌وری و اشتغال را داشته باشیم چون خانواده محور است، اما نگاه تک بعدی و مقطعی به این حوزه آسیب می‌زند براین اساس باید برنامه‌ریزی کلان داشته باشیم تا تمام مولفه های زنجیره ارزش را با هم ارتقا دهیم.

نمایشگاه روایت خدمت از چهارم تا هفتم شهریور از ساعت ۸ تا ۱۵ به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان مردم خواهد بود.

در این نمایشگاه بیش از ۳۰ غرفه و دستگاه اجرایی به معرفی دستاوردها و اقدامات دوساله خود در دولت سیزدهم پرداخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *