ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

ارزیابی ۵ روستای استان خراسان جنوبی جهت ثبت جهانی

مدیر کل اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان جنوبی از ارزیابی ۵ روستای این استان جهت ثبت جهانی خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ هادی شاهوردی تاکید کرد که ثبت جهانی روستاها حامل دستاوردهای فرهنگی قابل توجهی برای آن ها و همچنین کشورمان خواهد بود.

وی گفت: بررسی و بازدید میدانی کارشناسان و ارزیابان وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از روستاهای خراشاد، افین، نایبند، اصفهک و خور برای ثبت به‌ عنوان دهکده جهانی گردشگری به مدت سه روز انجام شد.

وی افزود: این روستاها از نظر ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، صنایع‌ دستی، صنعت، محیط زیست و سایر موضوعات مورد بررسی قرار گرفتند و در این بازدید اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها نیز حضور داشتند و ضمن معرفی ظرفیت‌های روستا به سوالات کارشناسان برای تکمیل پرونده‌های ثبت جهانی پاسخ دادند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: بعد از ثبت جهانی ۹ اثر از استان در قالب ۶ گروه، معرفی روستاها و ظرفیت‌های گردشگری آنها در شبکه‌های جهانی گردشگری خبر خوب و نشان از غنای فرهنگی و تاریخی منطقه است.

وی گفت: امیدواریم براساس شاخص‌های جهانی، روستاهای استان خراسان جنوبی در زمره روستاهای گردشگری جهانی قرار گیرد البته در این راستا نیاز به همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی است تا زمینه لازم برای رسیدن به هدف جهانی شدن فراهم شود.

شاهوردی بیان کرد: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود. مقر اصلی این سازمان در شهر مادرید اسپانیا قرار دارد و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است.

وی افزود: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخص از جمله منابع فرهنگی و طبیعی، ارتقا و ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری زیست محیطی، توسعه گردشگری و انسجام در زنجیره ارزش افزوده، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت‌ها و ارتباطات، سلامت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: از مزایای انتخاب شدن به عنوان روستای جهانی می‌توان به معرفی در سطح بین‌المللی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی، ارائه گواهی امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دارا شدن فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش، امکان شرکت در رویدادهای مرتبط با توسعه روستایی و گردشگری و در نهایت معرفی کشور صاحب روستا در ابعاد و زوایای مختلف گردشگری اشاره کرد.

وی گفت: هر سال پرونده روستاهای واجد شرایط به سازمان جهانی گردشگری ارسال و پس از بررسی، اسامی دهکده‌های جهانی اعلام می‌شود که در سال جاری نیز از بین کل روستاهای کشور ۱۳۰ روستا وارد مرحله اولیه انتخاب به‌ عنوان روستای جهانی شدند.

شاهوردی افزود: سپس براساس شاخص‌های سازمان جهانی این تعداد به ۳۰ روستا تقلیل داده شد؛ در نهایت براساس ظرفیت اعلام شده برای هر کشور، هشت روستا به عنوان نامزد نهایی ایران انتخاب شد که روستای کندوان در رقابت با بیش از ۲۰۰ روستا از کشورهای مختلف در فهرست دهکده‌های جهانی سازمان جهانی گردشگری جای گرفت.

وی همچنین گفت: هفت پرونده میراث‌ فرهنگی ناملموس در جلسه شورای ثبت خراسان جنوبی بررسی و تصویب شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در جلسه شورای ثبت معنوی که با حضور معاونین اداره‌ کل و مسئولان حوزه‌های حراست و حقوقی، اساتید دانشگاه و اعضای شورا برگزار شد، هفت پرونده اثر معنوی مربوط به مهارت‌های صنایع‌ دستی، آیین‌ها، نان‌های محلی همچنین یک پرونده اقدامات پاسدارانه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: این پرونده‌ها بعد از تبادل نظر اعضا، با اتفاق نظر اعضای جلسه مورد تایید قرار گرفت و برای ثبت در فهرست آثار معنوی (ناملموس) کشور به وزارت‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ارسال شد.

خراسان جنوبی هزار و ۲۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی در فهرست میراث ملی دارد و با ثبت چهار کاروانسرای تاریخی این استان (پرونده کاروانسراهای ایران) در فهرست میراث جهانی یونسکو، تعداد آثار ثبت جهانی آن به ۶ اثر رسید.

باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس، روستای خراشاد (توبافی) در حوزه صنایع دستی، ژئوپارک طبس و کاروانسراهای خراسان جنوبی ثبت جهانی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *