ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

از تشدید گرانفروشی تا گروکشی ایرلاین‌ها

افزایش بی‌رویه قیمت‌ها که تقریبا از اواسط اسفند شروع می‌شود و تا پایان تعطیلات ادامه دارد، معضلی ناتمام است و خانواده‌ها باید همه‌ساله در چنینی روزهایی منتظر آن باشند.

به گزارش توریسم اینترنشنال ؛هر سال به ایام نوروز که نزدیک می‌شویم، بحث سفر و گردشگری به موضوعی داغ در میان خانواده‌های ایرانی تبدیل می‌شود؛ به‌طوری که دغدغه بسیاری از آن‌ها انتخاب وسیله سفر، نوع هتل و بسیاری مسائل دیگر مربوط به یک سفر ایدئال است.

در این راستا، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها که تقریبا از اواسط اسفند شروع می‌شود و تا پایان تعطیلات ادامه دارد، مسئله‌ای جدی به شمار می‌رود و خانواده‌ها باید هرسال در چنینی روزهایی منتظر آن باشند. میان وسا‌یل نقلیه عمومی، به‌نظر می‌رسد در فروش بلیط هواپیما مافیایی وجود دارد که دلش می‌خواهد بهترین سود را از این افزایش قیمت‌ها ببرد؛ آشفته‌بازاری که تقریبا همواره سخن از نظارت‌ها بر آن در میان است؛ اما در عمل هیچ ترتیب اثری داده نمی‌شود و سودجویان می‌توانند نهایت استفاده را ببرند یا با رقم‌های نجومی، بلیط‌های خودشان را بفروشند.

بلیط نیست؛ سراغ وسایل دیگری بروید!

جعفر یازرلو که چهره‌ای آشنا در میان اهالی رسانه و از گوینده‌های باسابقه خبر صدا وسیما است و به‌تازگی مسئولیت سخنگویی سازمان هواپیمایی کشوری را برعهده گرفته است، در خصوص این نابسامانی‌ها در قیمت‌گذاری بلیط  این طور گفت:برای تعیین قیمت بلیط ما نظارت‌های خودمان را انجام می‌دهیم و حتی تصمیم‌های کلی را در خصوص تعرفه قیمتی مسیرها انجام دادیم و در سایت انجمن هواپیمایی نیز برای بازدید مردم، قیمت‌ها را بارگذاری کردیم و اگر قیمت‌هایی غیر از این توسط آژانس‌ها و سایت‌ها به فروش می‌رسد، مردم حتما می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری و از بخش حقوق مسافر آن را پیگیری کنند.

وی به نقش رسانه‌ها در مطالبه‌گری مردم نسبت به حقوق‌شان اشاره کرد و گفت:مطمئنا نقش رسانه‌ها در مطالبه‌گری مردم و اطلاع‌رسانی نسبت به حقوقی که در شکایت و رسیدگی توسط سازمان هواپیمایی کشور و نهادهای ذی‌ربط دارند، بر کسی پوشیده نیست و می‌توانند به‌عنوان بازوی اجرایی ما به ایفای نقش بپردازند و هر مشکلی بود را به نحو احسن بازتاب دهند.

وی به کهنسالی ناوگان هوایی کشور و تحریم‌هایی که در این سال‌ها بر صنعت هوایی کشور وارد آمده است، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:ما حدود ۱۷۵ هواپیمای فعال در ناوگان داریم که متوسط عمر آن‌ها چیزی در حدود ۲۶/۵ سال است و این موضوع می‌تواند در خدمات‌دهی ما اندکی مشکل به وجود آورد؛ چون این هواپیماها به‌دلیل تعمیر و چک‌آپ‌هایی که در طول سال باید انجام شود، کمی خدمات ما را با کندی روبه‌رو می‌کند. موضوعی که نیازمند پیگیری و بررسی هرچه بهتر مسٔولان نظام را می‌طلبد.

یازرلو در ادامه گفت:در ایام پیک سفر که از ۲۵ اسفندماه شروع می‌شود و تا ۲۰ فروردین هم ادامه دارد، ۵,۵۰۰ پرواز به‌صورت منظم از فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود که ما به‌عنوان سازمان هواپیمایی کشوری در نظر داریم ۳۵۰ پرواز فوق‌العاده را برای آسودگی مسافران و نظم پروازها تعریف کنیم؛ اما واقعیتی که وجود دارد، مشکلات تحریم و نبود ارتباط‌های بین‌المللی باعث شده تا شرکت‌ها در تهیه و تامین قطعات با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند.

سخنگوی سازممان هواپیماایی کشوری به مطالبات شرکت‌های هواپیمایی از دولت اشاره کرد و گفت:در این سال‌ها شرکت‌ها با مشکلات اقتصادی و تورمی بسیاری روبه‌رو بودند که کار را برای آن‌ها دچار مشکلات بسیاری کرده است. اکنون اکثر شرکت‌ها در دو ماه پایانی سال سعی می‌کنند که هواپیماهای خود را مورد بازبینی و در صورت نیاز تعمیر کنند که در طول ایام نوروز با مشکل خاصی روبه‌رو نشوند وبتوانند خدمات مطلوب‌تری را به مشتریان ارائه کنند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تأکید بر رعایت حقوق مسافر و رسیدگی به اعلام شکایت‌ها گفت:شاید یک دلیل این افزایش قیمت در روزهای اخیر و آتی، به‌علت همین از دسترس خارج شدن هواپیماهایی است که برای اورهال کردن و آماده شدن صددرصدی آن‌ها در ایام نوروز انجام می‌شود؛ البته که این موضوع قابل توجیه نیست وبه عنوان مقام مسئول از مردم پوزش می طلبم؛ ولی این را باید گفت که مردم می‌توانند برای سفری راحت‌تر و کم هزینه تر به سراغ سایر وسایل حمل و نقلی بروند.

افزایش قیمت‌های بلیط به‌صورت چراغ خاموش

 مشاهدات میدانی از سایت‌های فروش بلیط هواپیما نشان می‌دهد که این روزها در مسیر برخی شهرهای کشور با نبود هواپیما و فروش بلیط روبه‌رو هستیم یا اگر هم بلیطی پیدا می‌شود، تقریبا با افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به دو هفته اخیر همراه است. موضوعی که با توجه به مطرح شدن جلوگیری از افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها در شورای عالی هواپیمایی که در شهریور ماه امسال مطرح شد این شائبه را ایجاد می‌کند که شرکت‌ها برای افزایش خودسرانه قیمت‌ها و دورزدن مقررات قانونی که دست به گریبان آن‌ها است، با از گردونه خارج کردن هواپیماهای خود به‌دلیل اورهال و تعمیرات آخر سال سعی در دامن‌زدن به افزایش قیمت‌ها را دارند. موضوعی که شاید مسئولان ذی‌ربط هم نسبت به آن آگاه باشند؛ اما برای کاهش تنش‌ها و فراهم‌شدن شرایطی برا احیای شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت غیرمستقیم به آن‌ها چراغ سبز نشان داده‌اند. این موضوع، چنین سئوالی را به وجود می‌آورد که آیا باید بعد از تعطیلات نوروز ودر آغاز سال ۱۴۰۲، باید منتظر افزایش قیمت‌ها به‌صورت رسمی باشیم یا خیر.

بیشتر بخوانید:

علت بالا بودن قیمت بلیت قطار نسبت به هواپیما در چیست؟

بلیط پروازهای ترکیه به دو میلیون رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *