ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳
نمایشگاه گردشگری بین المللی

استفاده از تهاتر با مجریان نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی در توسعه گردشگری ایران

برای توسعه گردشگری در ایران تهاتر با مجریان نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی گزینه ای مناسب می تواند باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، علی‌اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) در مراسم هم‌اندیشی فعالان صنعت گردشگری و اهمیت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای فرانسه، ژاپن و اسپانیا که شامگاه سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در سالن هویزه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: «برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری یکی از فرصت‌های بسیار خوبی است که می‌توانیم ظرفیت‌های گردشگری کشورمان را معرفی کنیم. باید این موضوع را تصدیق کنم که ظرفیت‌های معرفی ایران متناسب با آنچه که باید باشد، نیست.»

معاون گردشگری کشور افزود: «هر اقدامی که برای معرفی بهتر ایران و پیوند کسب و کارهای گردشگری کشورمان با سایر کشورها انجام شود، لازم است. یکی از مصادیق آن برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری است که به همین منظور فعالان گردشگری امروز دور هم جمع شدند.»

شالبافیان تصریح کرد: «اگر از من پرسش شود دولت چه وظایفی در حوزه گردشگری دارد، حتما می‌گویم بازاریابی که در رأس تمام وظایف دولت قرار دارد. البته دولت در این زمینه کم عمل کرده است و به اندازه کافی این وظایف را انجام نداده است. بسیاری از حوزه‌هایی که دولت‌ها تصدی‌گری می‌کند، قابل واگذاری است اما کمتر انجام شده است. دولت برای بازاریابی باید هزینه کند.»

او ادامه داد: «همه ما از شرایط کشور و محدودیت‌هایی که دولت با آن روبرو است، آگاه هستیم. این موضوع رفع تکلیف نمی‌کند. وضعیت فعلی دولت این است به همین دلیل مشارکت بخش خصوصی حتما لازم است یعنی ما باید از دانش و تجربه‌های بخش خصوصی برای شرکت در نمایشگاه‌ها استفاده کنیم.»

شالبافیان اظهار کرد: «باید برای تقویم برگزاری نمایشگاه‌های دائمی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم حداقل وظایفی که داریم، انجام دهیم. البته هدفمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری به معنای مرسوم آن نیست. هدف ما نمایشگاه‌های تخصصی است که ایران می‌تواند به شکل ویژه در برخی از کشورها برگزار کند زیرا پایگاه‌های آن را در آن کشورها داریم. فرصتی که در هماهنگی و هم‌افزایی بین مقرهای جمهوری اسلامی و فضاهای فیزیکی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای دیگر برای ایران به شکل ویژه وجود دارد باید استفاده کنیم، تا چند ماه دیگر فهرست این کشورها اعلام می‌شود.»

معاون گردشگری تأکید کرد: «با مشورتی که با دوستان بخش خصوصی داشتیم قرار است از ظرفیت بهینه تهاتر فضای نمایشگاهی داخل کشور با برخی از کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه بهره ببریم. برخی از فعالان صنعت گردشگری در سال گذشته از فضاهای نمایشگاهی که در آنکارا در اختیار ایران قرار گرفته بود، بهره بردند و حضور پیدا کردند.»

او ادامه داد: «تعهد دادیم فضایی را در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در اختیار شرکت مجری ترکیه‌ای بدهیم و در ازای آن پیشاپیش فضای نمایشگاهی در آنکارا در اختیار همکاران بخش خصوصی و جامعه تورگردانان قرار دهند. ما به دنبال مکانیزمی هستیم که این موضوع نظام‌مند شود. در ترکیه سالانه بیش از چهار نمایشگاه مهم گردشگری برگزار می‌شود، در کشورهای منطقه هم همین‌طور است.»

شالبافیان تصریح کرد: «با پیگیری‌های مهندس و دستور وزیر صمت توانستیم به مدت پنج سال از فضاهای نمایشگاه‌های تهران استفاده کنیم که امکان تهاتر را با مجریان نمایشگاه‌های گردشگری به ویژه کشورهای منطقه را فراهم کنیم.»

او افزود: «یکی از خواسته‌های بخش خصوصی از ما این است که هر چه قدر بتوانیم تعداد دفاتر خدمات فعال در حوزه گردشگری ورودی به کشور را بیشتر کنیم، امکان چانه‌زنی و ظرفیت‌سازی بیشتری در کشور وجود دارد. امیدواریم این مراسم مقدمه‌ای برای مشارکت بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی را فراهم کند. سیاست وزارتخانه و معاونت گردشگری در برگزاری نمایشگاه‌ها این است که بخش خصوصی بتواند نفع ببرد و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.»

روح‌الله حسین‌زاده (مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی) نیز در مراسم هم‌اندیشی فعالان صنعت گردشگری و اهمیت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورها فرانسه، ژاپن و اسپانیا، گفت: «این امکانی که برای برگزاری نمایشگاه‌ها فراهم شده است، می‌تواند ظرفیت بزرگی در حوزه گردشگری ایجاد کند. نمایشگاه‌ها زمینه بسیار مناسبی برای انجام کار بازرگانی و بازاریابی توسط بخش خصوصی است، این زمینه باید توسط مجموعه حکمران ایجاد شود که این اتفاق افتاده است. یک بخش این موضوع به افرادی که در این نمایشگاه‌ها شرکت خواهند کرد، باز می‌گردد و یک بخش دیگر هم به افرادی که نمی‌توانند حضور پیدا کنند، اما می‌خواهند مجازی خودشان را معرفی کنند ما این کار را انجام خواهیم داد. از شرکت سرو بنیان ادبی تقاضا دارم این موضوع اتفاق بیفتد.»

حسین‌زاده تصریح کرد: «وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است، به همین منظور به آن‌ها برای اینکه بتوانند فعالیت‌های خودشان را در نمایشگاه‌های گردشگری فرانسه و ژاپن معرفی کنند، کمک می‌کنیم. این امکان برای فعالان بخش خصوصی فراهم شده است تا شرکت‌های فعال گردشگری در این نمایشگاه‌ها خودشان را ارائه دهند.»

او ادامه داد: «بحث محتوایی نمایشگاه‌های گردشگری خارجی برای مهم و جدی است. در اکسپو دبی مشکلاتی داشتیم که الان نداریم. از بخش خصوصی تقاضا می‌کنم در حوزه محتوا کمک کند و این موضوع را مهم بداند.»

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی بیان کرد: «ستاد تخصصی شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی را با حضور فعالان بخش گردشگری و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تشکیل دادیم. قرار است کار را با خود شما در کمیته‌هایی که ذیل ستاد قرار دارد، جلو ببریم.»

او افزود: «شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی بازوی تخصصی وزارتخانه در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. لذا تمام فرآیندهایی که قرار است اجرا شود در این ستاد تخصصی فکر می‌شود و تبدیل به عملیات خواهد شد.»

در ادامه اکبر غمخوار رئیس کمیته تورهای ورودی و نمایشگاهی انجمن صنفی ایران به معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران پرداخت که آژانس‌های گردشگری کمتر به آن توجه کردند.

او همچنین در ادامه نکاتی را برای آژانس‌ها درباره نحوه حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های گردشگری ژاپن و فرانسه مطرح کرد.

در ادامه مراسم برخی از فعالان بخش خصوصی گردشگری نقطه نظرات خود را درباره برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری خارجی مطرح کردند.

در پایان مراسم نیز از پوستر مراسم هم‌اندیشی و گردهمایی فعالان صنعت گردشگری با محوریت نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری رونمایی شد.

با توجه به اینکه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ژاپن (جاتا) ۳۱ شهریور تا سوم مهر ۱۴۰۱ در شهر توکیو و نمایشگاه فرانسه (تاپ رزا) ۲۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در پاریس برگزار می‌شود، به‌منظور آشنایی هر چه بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی از چگونگی برگزاری این نمایشگاه‌های خارجی مراسم هم‌اندیشی فعالان صنعت گردشگری و اهمیت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورها فرانسه، ژاپن و اسپانیا به همت انجمن صنفی گردشگری ایران، شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی و شرکت سرو بنیان ادبی به‌عنوان مجری برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری ژاپن و فرانسه به‌منظور چگونگی حضور فیزیکی و مجازی دفاتر خدمات مسافرتی و تشریح برنامه‎‌های جنبی این نمایشگاه‎‌های بین‌المللی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

حمایت از بخش خصوصی برای حضور در نمایشگاه های گردشگری

آغاز به کار نخستین روستای گردشگری مجازی در مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *