ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

استقرار راهنمایان گردشگری در مراکز تاریخی کرمانشاه به مناسبت نوروز ۱۴۰۱

همزمان با فرا رسیدن ایام نوروز، بیش از ۹۰ راهنمای گردشگری در مراکز و مکان های تاریخی استان کرمانشاه  همچون تاق بستان، بیستون، معبد آناهیتا، تکیه معاون الملک و بیگلربیگی و دیگر بناهای تاریخی شهرستان های مختلف همچون قصرشیرین با هدف معرفی بهتر این آثار برای گردشگران در این مکان ها مستقر می شوند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه از برنامه ریزی برای استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی استان در ایام نوروز خبر داد.

ابوالحسن اسماعیلی  بااشاره به در پیش بودن ایام نوروز، اظهارکرد: پس از حدود دو سال رکورد در صنعت گردشگری، راهنمایان گردشگری استان امسال در همکاری  با میراث فرهنگی برای استقبال از میهمانان نوروزی آماده می شوند.

وی به نقش مهم راهنمایان در چرخه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: در کرمانشاه حدود ۹۰ راهنمای گردشگری داریم که طی دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و رکود این حوزه، همانند سایر راهنمایان در سراسر کشور آسیب های شغلی زیادی دیدند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه ادامه داد: در این مدت راهنمایان گردشگری شرایط بغرنجی را پشت سر گذاشتند و حدود ۴۰ درصد از آنها از این شغل فاصله گرفتند که امیدواریم با شروع تعطیلات نوروز و رونق گردشگری شاهد بازگشت آنها باشیم.

وی به برنامه ریزی برای حضور راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی استان اشاره و تصریح کرد:  برای ایام نوروز راهنمایان گردشگری استان بنا به درخواست میراث فرهنگی و پایگاه های تاریخی ملی در اماکن تاریخی همچون تاق بستان، بیستون، معبد آناهیتا، تکیه معاون الملک و بیگلربیگی و در بناهای تاریخی شهرستان های مختلف همچون قصرشیرین مستقر خواهند شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: راهنمایان گردشگری از حدود  دو روز قبل از شروع تعطیلات نوروز در اماکن تاریخی استان مستقر می شوند و در خصوص سرگذشت ابنیه ها، تاریخ و تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم، قابلیت ها و ظرفیت های صنایع دستی استان توضیحاتی را به گردشگران خواهند داد.

وی در ادامه با بیان اینکه راهنمایان گردشگری استان از مسئولین میراث فرهنگی انتظاراتی دارند، عنوان کرد: باتوجه به اینکه اکثر این راهنمایان از طریق این شغل امرار معاش می کنند،  انتظار می رود که میراث فرهنگی برای ایام نوروز حق الزحمه مناسبی برای آنها در نظر بگیرد و برای راهنمایانی هم که باید به شهرستان ها سفر کنند، هزینه ایاب و ذهاب لحاظ شود.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه ادامه داد: باتوجه به اینکه تعداد اماکن تاریخی استان بسیار زیاد است، بنابراین تنها با ۹۰ عضو که تعدادی از آنها هم غیرفعالند، نمی توان انتظار داشت که همه این  اماکن را پوشش داد، بنابراین از میراث فرهنگی می خواهیم شرایطی را فراهم کند تا طی سالهای آینده تعداد علاقمندان بیشتری به این رشته روی بیاورند.

وی تاکید کرد: از طرفی از میراث فرهنگی می خواهیم که از تعداد ر اهنمایان بیشتری برای حضور در اماکن تاریخی استفاده کند تا شرایط هم برای راهنمایان و هم برای گردشگرانی که خدمات می گیرند، راضی کننده باشد.

اسماعیلی در پایان خواستار طراحی لباس های متحد الشکل برای راهنمایان گردشگری از سوی میراث فرهنگی استان شد و گفت: این مسئله می تواند در دید گردشگران بسیار تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *