ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳
اربعین

اطلاع از وضعیت مرزها و تردد زائران اربعین

به گفته مسئول میراث و گردشگری استان ایلام ترافیک روانی در مسیرهای رفت و بازگشت زائران عتبات عالیات وجود دارد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ فرزاد شریفی (سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام) با اشاره به آنکه این روزها علاوه بر مسیر رفت زائران به سمت عتبات عالیات شاهد افزایش تعداد زائران در مسیر بازگشت نیز هستیم، گفت: واقعیت آن است که همچنان مسیرهای تردد در استان به سمت مرز مهران شلوغ و پرترافیک است اما خوشبختانه مشکل خاصی در مرزها نداریم.

به گفته او، درحال حاضر مسیر برگشت نسبت به مسیر رفت شلوغ‌تر شده است و زائران درصدد بازگشت از عراق برآمده‌اند. در این میان مسیرهای مهران- ایلام و مسیرهای سیروان و دلوان و… پرتردد هستند.

او در ادامه از راه‌اندازی بازارچه‌های فروش صنایع دستی در مسیر بازگشت زائران از عتبات عالیات خبر داد و گفت: این بازارچه‌ها مورد استقبال زائران قرار گرفته و در کنار فروش صنایع دستی و سوغات، سیاه چادر نیز برپا کرده‌ایم که به پخت نان محلی و محصولات مخصوص استان اقدام کرده‌ایم و استقبال از این سیاه چادرها نیز بسیار زیاد بود.

به گفته سرپرست میراث و گردشگری استان ایلام، بیشترین استقبال زائران از خرید صنایع دستی در حوزه محصولات چرمی، حصیری، چوبی است و جاجیم و زیورآلات نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

شریفی تصریح کرد: از آنجا که احتمال می‌دادیم که ممکن است زائران در خصوص اسکان با مشکل روبه رو شوند، تاکنون ۲۰۰ خانواده آمادگی خود را برای اسکان زائران اعلام کرده‌اند. با این وجود میزان اقامت زائران در استان ایلام اندک است و به شب‌مانی نمی‌رسد و بیشتر اقامت موقت دارند.

سرپرست میراث و گردشگری استان ایلام، یادآورشد: در پارک تفریحی چغاسبز ۳۰ هزار چادر و اسکان موقت فراهم کرده‌ایم.

مرزهای خروجی در خوزستان

سجاد پاک گهر (رییس اداره میراث و گردشگری خرمشهر) نیز با اشاره به اینکه این روزها شاهد تردد زائران از مرزهای چذابه و شلمچه به سمت عراق هستیم، گفت: تردد برقرار است و گهگاه ممکن است به دلیل آنکه طرف عراقی به دلایل مختلف در طول روز یک یا دو ساعت مرزرا می‌بندد با کمی تاخیر در اعزام زائران همراه شویم اما در کل روند اعزام ادامه داد و مشکلی بابت تردد زائران وجود ندارد. ۲۴ گیت در بخش خروجی و ۲۴ گیت در بخش ورودی فعال هستند و در مواقعی که تراکم در خروج بیشتر باشد بخشی از گیت‌های ورودی نیز برای خروج در نظر گرفته می‌شود. درحال حاضر بیشتر شاهد خروج زائران به سمت عراق هستیم و تعداد زائرانی که بازمی‌گردند، چشمگیر نیست.

او افزود: باتوجه به بررسی‌های صورت‌گرفته، حدود ۴۵۰ موکب در مرز شلمچه، ۳۰۰ موکب در مرز چذابه و بیش از ۲۵۰ موکب در دیگر مسیرهای عبور زائران در استان خوزستان برپا شده است. در مسیر خرمشهر به شلمچه در حدود ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و در مسیر چذابه حدود ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی درنظر گرفته‌ شده. همچنین امکانات اقامتی که کولر در آن‌ها قرار دارد برای زائران در نظر گرفته شده.

به گفته پاک گهر برخی از موکب‌ها مخصوص خواب زائران است و ممکن است در ساعاتی از روز مرز بسته باشد از این رو در این مکان‌ها می‌توانند استراحت کنند. معمولا اقامت کامل وجود ندارد و ممکن است چند ساعت و نهایتا یک شب باشد. برپایی مضیف عربی و پذیرایی با لباس محلی و قهوه عربی و برپایی سیاه‌چادرهای بختیاری برای اسکان و رفع خستگی زائران نیز در نظر گرفته شده البته سه روز مانده به پایان اربعین و بازگشت زائران، بازارچه صنایع دستی نیز فعال خواهد شد.

براساس اعلام مسئولان استان خوزستان تا ۱۴ شهریور حدود دو میلیون و ۵۰۰ نفر از مرزهای استان خوزستان خارج‌شده بودند و پیش‌بینی می‌شود تا اربعین این آمار تا پنج میلیون نفر و حتی بیشتر نیز برسد.

مرزهای خروجی در کردستان

یعقوب گویلیان (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان) نیز از فعال شدن مرز بین‌المللی باشماق مریوان برای اولین‌بار جهت تردد زائران خبر داد و گفت: فرصت مغتنمی برای توسعه گردشگری به‌ویژه گردشگری مذهبی در کردستان مهیا شده است. در این راستا تمام فعالان گردشگری استان آمادگی لازم جهت ارائه خدمات را دارند.

بیشتر بخوانید :

داروهای ممنوعه در سفر اربعین/اینفوگرافیک

اطلاعاتی از مرز باشماق مریوان برای عبور زائران اربعین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *