ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال موزه هنر مکتب تبریز

افتتاح موزه هنر مکتب تبریز با حضور وزیر میراث فرهنگی

در سفر روز پنج شنبه وزیر میراث فرهنگی به شهر تبریز ،با حضور ایشان موزه هنر مکتب تبریز افتتاح شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱، موزه هنر مکتب تبریز با حضور سید عزت‌اله ضرغامی، روح‌اله متفکر آزاد و حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر افتتاح شد.

در این موزه ۱۱۱ اثر در قالب هنر مکتب اول تبریز با آثاری از نگارگری و خوشنویسی، شاهنامه دموت یا شاهنامه بزرگ ایلخانی و از خطاط‌ها خواجه عبدالله صیرفی و شاهنامه بایسنقری به خط جعفر بایسنقری، مکتب دوم تبریز با آثاری از نگارگری، خط و کتابت شیخ محمود نیشابوری معرفی می‌شود.

همچنین این موزه به معرفی هنر هنرمندان شاخص نگارگری از جمله سلطان محمد و کمال‌الدین بهزاد در قالب شاهنامه طهماسبی و خمسه نظامی می‌پردازد.

از دیگر بخش‌های مهم این موزه هنری و پژوهشی، بخش دیداری و شنیداری است که در این بخش هنرمکتب دوم تبریز در قالب شاهنامه طهماسبی از طریق فیلمی مستند به‌طور کامل معرفی می‌شود.

همچنین در موزه هنر مکتب تبریز، نمایشگاه موقت معرفی شاهنامه بایسنقری، معرفی خانه حریری، شاخص‌های معماری، مراحل مرمت و خاندان حریری به نمایش درآمده است.

خانه حریری شامل دو بخش بیرونی و اندرونی است. ساختمان بیرونی در دو طبقه ساخته شده و طبقه زیرزمین آن به حوض‌خانه و انباری‌ها و طبقه همکف به طنبی، راهروهای جانبی و تالار شمالی اختصاص یافته است. با توجه به ارتفاع زیاد سقف طنبی، روی راهروهای جانبی آن دو اتاق ساخته شده است. اتاق طنبی، معروف به اتاق نقاشی است که نقاشی‌های آن حالت روایت‌گری و داستانی دارند.

بخش اندرونی بنا ضمن ارتباط با بنا مستقل است و از طریق کوچه‌ای به خیابان تربیت راه دارد. بنای این بخش در دو طبقه و دارای نمای آجری است. این بنا به شماره ۲۲۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

جلسه مشترک اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی جهت توسعه تجارت فرامرزی

آغاز به کار نمایشگاه عکاسی «گردشگری بهار آذربایجان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *