ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

بازگشایی درهای مزرعه پرورش کروکودیل در ملایر به روی گردشگران

یک مزرعه پروزش کروکودیل در شهر ملایر که از جمله جاذبه های گردشگری این شهر نیز به حساب می آید، پس از وقفه ای دو ساله، بار دیگر درهای خود را به روی گردشگران و بازدید آن ها باز کرده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ پس از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر بلامانع بودن پرورش کروکودیل و پرورش به‌عنوان حیوانات پوستی از سال ۱۳۸۷، می‌توان گفت پرورش این جانور عظیم‌الجثه و شگفت انگیز به‌عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور در ایران با کاربردهای بی نظیرش در زمینه های پزشکی، صنعتی و گردشگری، توجه بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به خود جلب کرد.

علاوه بر استفاده از خون این حیوان به‌عنوان یک آنتی بیوتیک قوی، از پودر استخوان آن پس از فرآوری برای سرطان پوست، از دندان آن برای ساخت دستبند ، گردنبند و دسته کلید و از پنجه آن برای ماساژ استفاده می شود.

اما گوشت و پوست این حیوان مهم‌ترین بخش صرفه اقتصادی پرورش آن است بطوریکه هر کیلو گوشت آن بطور متوسط با قیمت ۶۹ دلار و هر طاقه پوست آن از ۱۲ هزار دلار تا ۲۹ هزار دلار به فروش می رسد.

اما محمد حسین جلیلی از سال ۹۷ با ایجاد نخستین مزرعه پرورش این دوزیست خزنده در خاورمیانه با ظرفیت ۶۰۰ سر کروکودیل در شهرستان ملایر، فرصت ورود به بازار جهانی اقتصادی، پزشکی و گردشگری را برای خود فراهم کرده است.

جلیلی در حاشیه بازدید خبرنگاران شهرستان ملایر از این واحد پرورش کروکودیل، گفت: اواخر سال ۹۷، این طرح در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع و با اعتباری بیش از ۲۸ میلیارد تومان، اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار همزمان با ورود ۵۳ سر کروکودیل از گونه پروسوس یا همان آب شور که گونه‌ای استرالیایی است، ادامه داد: در سال ۹۸ نیز سه سر کروکودیل با میانگین سنی ۴ تا ۵ سال وارد کردیم که یکی از آن ها بالغ شده و دو کروکودیل دیگر تا پایان امسال بالغ می شوند.

سرمایه گذار این طرح ابراز امیدواری کرد: با توجه به محدودیت‌های سازمان محیط زیست در حال حاضر نمی توانیم سری جدید وارد کنیم اما با بالغ شدن این کروکودیل ها، از سال ۱۴۰۲ شروع به تکثیر می کنیم.

جلیلی با بیان اینکه این مزرعه برای ۷ نفر بصورت ثابت اشتغال ایجاد کرده است، افزود: تعداد افراد شاغل در این مزرعه در فصل کار به ۴۰ نفر هم می رسد.

وی تصریح کرد: تا قبل از شیوع بیماری کرونا به طور متوسط روزانه ۶۰۰ گردشگر داخلی و حتی در مواردی گردشگر خارجی از این واحد بازدید می‌کردند اما از زمان شیوع بیماری کرونا بخش بازدید گردشگران از مزرعه تعطیل شده است. البته این تعطیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا بین افراد است و این بیماری تاثیری بر کروکودیل ندارد.

به گفته جلیلی این واحد پرورش کروکودیل از امروز، ۸ آبان ماه پذیرای بازدید کنندگان است و گردشگران می توانند همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۱۷ از این مزرعه به‌عنوان نخستین مزرعه پرورش کروکودیل در خاورمیانه با ظرفیت ۶۰۰ سر، دیدن کنند.

وی با تاکید بر موفقیت آمیز بودن این طرح که علاوه بر تولید و درآمدزایی، فرصتی برای گردشگری و اشتغال فراهم کرده است، گفت: شش طرح گردشگری در این مجموعه ۱۴ هکتاری شامل اجرای هتل یکصد اتاقه و رستوران، دو پارک آبی برای زنان و مردان، پیست موتور چهارچرخه، اجرای چهار خط تله‌کابین زیپ لاین به طول ۴۰۰ متر و ارتفاع یک صد متر پیش بینی شده است که همگی در منطقه «درّه جوزان» ملایر واقع شدند.

سرمایه گذار این طرح تاکید کرد: در تامین اعتبار این طرح‌ها که هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان است، نیاز به هیچ گونه تسهیلاتی ندارم و فقط نیازمند حمایت و فراهم کردن مجوز های لازم هستیم.

جلیلی عمده‌ترین مشکل موجود برای اجرای این شش طرح را مشکل زیست محیطی دانست و خاطرنشان کرد: تنها مانع زیست محیطی فاصله ۵ کیلومتری مجموعه پرورش کروکودیل با زمین‌های اطراف است که تا پیش از این قرار بود ۲۵۰ متر باشد و همین مانع اجرای طرح های دیگر شده است.

درهای مزرعه پرورش کروکودیل ملایر پس از ۲ سال به روی گردشگران باز شد

درهای مزرعه پرورش کروکودیل ملایر پس از ۲ سال به روی گردشگران باز شد

درهای مزرعه پرورش کروکودیل ملایر پس از ۲ سال به روی گردشگران باز شد

درهای مزرعه پرورش کروکودیل ملایر پس از ۲ سال به روی گردشگران باز شد

درهای مزرعه پرورش کروکودیل ملایر پس از ۲ سال به روی گردشگران باز شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *