پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

بررسی هویت غار «دودزا» جهت ثبت ملی

هنوز مشخص نشده که غار دودزا متعلق به کدام یک از دو استان زنجان و یا همدان ایران است. قرار است. با این حال، گویا در حال حاضر ثبت ملی غار «دودزا» در همدان در حال بررسی است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در حال حاضر، ثبت ملی غار «دودزا» به نام همدان در حال بررسی است.

 علی مالمیر ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بعضی از این آثار در مرز استان‌ها و شهرستان‌ها واقع می‌شوند و طبیعتاً ممکن است و بارها در کشور اتفاق افتاده که یک پرونده ثبتی را استانی پیگیری کرده، در حالی که اختلاف نظر بر سر تقسیمات کشوری بوده و در محل استقرار، اثر ثبت شده است، مطرح کرد: خوشبختانه قانونگذار پیش‌بینی کرده که در حوزه تقسیمات کشوری با استعلام از وزارت کشور مشخص می‌شود که یک اثر در حوزه جغرافیایی کدام استان و کدام شهر است و طبیعتاً بر اساس آن نظر تصمیم گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که در بررسی‌ها مشخص شود که این اثر در این استان نبوده و در استان همجوار است، پرونده اصلاح شده و به نام استانی که اثر در آن واقع است ابلاغ می‌شود.

مدیرکل همدان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه در خصوص ثبت ملی غار دودزا نیز با توجه به اختلاف نظر با استان زنجان، پرونده‌ای برای غاری که در مرز دو استان و در حوزه شهرستان کبودراهنگ هست، زنجان اقدام به تشکیل پرونده و پیگیری ثبت طبیعی کرده و با توجه به اینکه بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، نسبت به این موضوع انتقاد داریم.

وی با بیان اینکه بدین ترتیب، این انتقاد را اعلام و بیان کرده‌ایم که این غار در حوزه جغرافیایی استان همدان و شهرستان کبودراهنگ واقع است، مطرح کرد: بدین سان باید این اثر به نام استان همدان ثبت شود که در این خصوص نیز با وزارتخانه مکاتبه کرده‌ایم.

مالمیر ادامه داد: در حال حاضر، دفتر ثبت ابلاغ ثبت را متوقف و بعد از بررسی دقیق تخصصی بایستی نسبت به این موضوع، اعلام نظر شود.
مدیرکل همدان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد هم هست که یک اثر مشترک بین دو یا چند استان به صورت اشتراکی بین استان‌ها ثبت می‌شود؛ بنابراین بایستی موضوع بررسی و پس از آن نظر دقیق اعلام شود که در حال حاضر، ثبت ملی غار دودزا به نام همدان در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *