ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳
آثار ادبی

برنده جایزه نوبل ادبیات

جایزه نوبل در ادبیات را آکادمی سلطنتی علوم سوئد هرساله برای مشارکت‌های برجسته در زمینه ادبیات به نویسندگان آثار ادبی اهدا می‌کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،برنده جایزه نوبل ادبیات خواستار تغییر نگرش مردان شد. آنی ارنو، نویسنده فرانسوی که جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۲ را از آن خود کرده تصریح کرد که مردان باید الان و قبل از اینکه زنان به برابری کامل با آن ها برسند، نگرش خود را تغییر دهند. خانم ارنو روز سه شنبه ۶ دسامبر و در آستانه برگزاری مراسم اهدا جوایز نوبل در توضیح این خواسته خود گفت : «برای اینکه اگر مردها نسبت به بدنشان، نوع زندگیشان، نوع رفتارشان و آنچه به آنها انگیزه می دهد، آگاهی کافی نداشته باشند آزادی واقعی برای زن ها اتفاق نمی افتد.

این نویسنده ۸۲ ساله تصریح کرد زنان مدتهاست شرایطی را پذیرفته اند که از نظر من «غیرقابل قبول» و «غیرقابل تحمل» است.

تبحر او در درآمیختن تخلیل و واقعیت از اوضاع زنان طبقه کارگر فرانسه در دهه ۱۹۴۰ میلادی و «ظرافت» زنانه کتابهایش بود که درنهایت این جایزه عالی را نصیب او کرد. آنی ارنو می گوید در دهه ۷۰ میلادی آنقدر بزرگ بوده که برای آزادی وسایل پیشگیری و حق سقط جنین در فرانسه فعالیت کرده باشد.

او پس از جان باختن مهسا امینی و شکل گیری موج گسترده اعتراضات در ایران، از زنان آزادی خواه ایرانی حمایت کرد و حجاب اجباری را محدودیت مطلق علیه زنان و دختران ایرانی توصیف کرد.
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *