ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

برگزاری مراسم عاشورا در کشورهای مختلف به روایت تصویر

روز عاشورا مصادف با دهمین روز از ماه محرم الحرام مصادف با رحلت امام حسین(ع) نوه پیامبر اسلام (ص) در غزوه کربلاست.در روایات اسلامی گفته می شود که این روز همان روزی است که نوح از کشتی خارج شد و همچنین روزی است که موسی از دریای سرخ گذشت و از دست فرعون نجات یافت.

به گزارش توریسم اینترنشنال، در دهمین روز از ماه محرم، مسلمانان شیعه در سراسر جهان سالروز رحلت امام حسین بن علی، نوه حضرت محمد (ص) را گرامی می دارند. او در قرن هفتم در کربلا در نبرد با نیروهای وفادار به یزید خلیفه اموی به شهادت رسید. این روز که به نام عاشورا شناخته می شود، برای مسلمانان سنی و شیعه به دلایلی علاوه بر رحلت امام حسین (ع) اهمیت زیادی دارد. در روایات اسلامی گفته می شود که همان روزی است که نوح از کشتی خارج شد و همچنین روزی است که موسی از دریای سرخ گذشت و از دست فرعون نجات یافت. سنت روزه روز عاشورا از سنت یهودیان در روز دهم ماه تیشری یا یوم کیپور نشات می گیرد. همه تصاویر منتشر شده از خبرگزاری فرانسه در این گزارش ارائه شده است:

مسلمانان اهل سنت طبق توصیه حضرت محمد (ص) معمولاً روز را با روزه می گذرانند و نمازهای خاصی را نیز می خوانند. مسلمانان شیعه نیز نماز و عبادت را افزایش می دهند، اما در برخی جوامع، یاد مرگ حسین است که در کانون توجه قرار می گیرد.

برخی در مراسمی به نام «لاتمیه» یا «متام» مکرراً به سینه یا صورت خود می کوبیدند. برخی دیگر، به سنتی به نام «تتبیر»، مانند این مرد در کشمیر منطقه تحت کنترل هند، با استفاده از شلاق یا تیغه خود را تازیانه می زنند. تصور می‌شود که درد جسمانی ناشی از چنین اعمالی بازتاب درد درونی عمیق‌تر کشته شدن حسین است.

همچنین گفته می‌شود که مراسم تتبیر یا خون‌رسانی نماد خون بی‌گناهی است که در کشتن امام حسین (ع) ریخته شده است. در اینجا زخم های نوری بر پشت این نمازگزار در بصره عراق نمایان است. مراجع شیعه در توجیه کلامی این عمل اختلاف نظر دارند و برخی از روحانیون به خصوص در ایران مخالفت خود را با آن ابراز کرده اند.

عزاداری وفات امام حسین (ع) از ابتدای ماه محرم شروع می شود و در روز دهم به اوج می رسد. در این تصویر، نمازگزاران برای اقامه نماز جماعت در بصره، در حدود ۵۰۰ کیلومتری محل نبرد کربلا، گرد هم آمده اند. 

رحلت امام حسین(ع) در ابتدا با سه روز عزاداری که در اسلام مرسوم است مشخص شد. در زمان حکومت عباسیان، شهادت ایشان علنی شد. مسلمانان شیعه بر این باورند که امام حسین از سوی خداوند منصوب شده است و وی را امام برحق خود می دانند. در برخی از روایات گفته شده که گوشت خرگوش یا گندم از غذاهای مورد علاقه امام حسین (ع) بوده است. این غذا اکنون هم در ۱۰ روز اول محرم در بیروت، لبنان، طبخ شده و بین مردم پخش می شود.

لباس‌های مشکی مردانه نشان‌دهنده عزاداری مستمر و سربندهای قرمز رنگ نشان‌دهنده خون امام حسین و اهل بیت اوست. در سنت مسلمانان شیعه، امام حسین(ع) شهید راه حق است و مرگ او به نمادی از آزادگی برای امت یا امت های اسلامی تلقی می شود.

برخی از شهرها، مانند تصویر زیر در نوش آباد در استان اصفهان، به عنوان بخشی از مراسم، مردم به یاد وقایع سال ۶۸۰ لباس می پوشند و مراسم تعزیه اجرا می کنند.  امام حسین قبل از ورود به کربلا به شهر کوفه عراق سفر کرده بود تا برای مبارزه با یزید یارانی جمع کند. با این حال همه چیز طبق برنامه پیش نرفت زیرا کمکی که او از مردم کوفه انتظار داشت محقق نشد. در نتیجه او با نیروی نظامی کمی خود به دیدار نیروی اموی در کربلا رفت.

امام حسین(ع) پس از رحلت در کربلا به خاک سپرده شد و تا امروز نمازگزاران و مسلمانان قبر آن حضرت را زیارت کرده و مورد احترام بسیار قرار می دهند. در سنت مسلمانان شیعه، حوادث رخ داده در خاک کربلا به عنوان نبرد بین خیر و شر تلقی می شود.

عاشورا امسال در کشورهایی مانند ایران، عراق، الجزایر، بحرین، سنگال و پاکستان بسیار باشکوه برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *