چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

برگزاری کنفرانس متخصصان و فعالان ” گردشگری سلامتِ” کشورهای اسلامی در تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنفرانس متخصصان و فعالان ” گردشگری سلامتِ” کشورهای اسلامی عنوان کرد: در بحث توریسم سلامت به دنبال تجارت نیستیم و هدفِ اصلی خود را هدیه سلامت به مردم تعریف کرده ایم.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ تهران به تازگی میزبان گردهمایی متخصصان و فعالان حوزه گردشگری سلامتِ کشورهای اسلامی بوده است.

دومین رویداد بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های سلامت و گردشگری سلامت شامل: گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بوم‌گردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت صبح امروز (یکشنبه ۱۶ آبان) آغاز شد و قرار است در این رویداد پنج استارتاپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود.

در «گردشگری سلامت» به دنبال هدیه سلامت به مردم هستیم

دکتر حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دومین رویداد فرصت های سرمایه گذاری  استارتاپ های سلامت و گردشگری سلامت، گفت: در گردشگری سلامت هرگز بدنبال تجارت نیستیم، بلکه به دنبال هدیه سلامت به مردم هستیم. بعد از انقلاب اسلامی در سال ١٣۵٧ سلامت به عنوان یک برنامه راهبردی و اولویت دار در دستور کار همه مسئولان جمهوری اسلامی قرار گرفت و اکنون دستاوردهای خوبی در بهداشت عمومی افزایش امید به زندگی و طول زندگی حاصل شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: دانشگاه ما برنامه های برای توسعه گردشگری سلامت تدوین کرده است که اکنون در حوزه پوست و زیبایی و جراحی عروق در منطقه غرب آسیا پیشگام و پیشتاز هستیم.

قناعتی خاطرنشان کرد: بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی از نظر کیفیت خدمات، تخصص و مهربانی کادر درمان، پذیرایی و میهمان‌نوازی کادر خدمات و همچنین هزینه خدمات مزیت نسبی خدمات دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت آموزش و امکان تامین و تجهیز  ١٠٠ هزار صندلی آموزشی برای متقاضیان با حضور اساتید مسلط به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی برای علاقه مندان از کشورهای اسلامی، عرب زبان و فارسی زبان مهیا که بستر لازم برای توسعه آموزش «درمان و سلامت» و «گردشگری سلامت» را فراهم می‌کند.

پیشنهاد ارایه ویزای اختصاصی گردشگری منطقه اکو

سید یحیی اخلاقی معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اکو، گفت: گردشگری سلامت در بخش درمان و گردشگری بسیار مهم است، اما به صبر و شکیبایی نیازمند است. خدمات حمل و نقل و اقدامات و آگاهی پزشکی لازمه توسعه گردشگری سلامت است این بازار با سرعت در حال گسترش است اما اندازه‌گیری سهم آن میزان بازار در اقتصادی جهانی کمی سخت است تا برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام شود.

اخلاقی با اشاره به آمارهای گردشگری بر در سال  ٢٠١٩ گفت: در این سال میانگین سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ١٠.٢ درصد  بوده است . ترکیه، آذربایجان و قرقیزستان به ترتیب جایگاه اول تا سوم را در GDP است اما کرونا آسیب زیادی به صنعت گردشگری زد و ورود گردشگر به منطقه اکو را به شدت کاهش داد.

وی تصریح کرد: توسعه گردشگری سلامت می تواند در استراتژی ملی و درآمدهای ملی کشورهای منطقه اکو -که برای اروپایی‌ها بسیار جذاب است- قرار گیرد ولی ما همچنان برای افزایش سهم خدمات گردشگری در بازار خدمات جهانی نیازمند برنامه‌ریزی راهبردی و مشترک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای اکو از مزیت و ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری سلامت برخوردار هستند، و توسعه این بخش به توسعه اجتماعی اقتصادی و و رونق کسب و کار مردم کشورهای منطقه کمک خواهد کرد  و منطقه به قطب گردشگری سلامت تبدیل می شود اما برای ترویج و معرفی این بخش باید تبلیغات و بازاریابی هدفمند انجام شود.

اخلاقی گفت: در اجلاس مختلف با کشورهای عضو اکو مشورت کردیم و تصمیم داریم «ویزای اختصاصی گردشگری منطقه اکو» مانند «ویزای شینگن» را برای شهروندان منطقه اکو طراحی کنیم البته این ویزا را به سایر کشورهای غیر اکو هم می‌توانیم بدهیم که قطعا رونق گردشگری در منطقه را منجر می‌شود.

همکاری برای تبدیل کشورهای اسلامی به قطب گردشگری سلامت در جهان

دکتر نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در سخنرانی خود اظهار داشت: بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت درمان و آموزش توسعه گردشگری و همچنین تسهیل قوانین بالادستی در کشورهای علاوه بر ایجاد یک شبکه گردشگری مطمین و در دسترس  می‌تواند کشورهای اسلامی را به قطب گردشگری سلامت در جهان تبدیل کند

توکلی تدوین و تصویب قوانین مشخص برای همکاری متقابل میان کشورهای اسلامی و منطقه را ضروری دانست و گفت: مسیر و چشم‌انداز خوبی برای رشد گردشگری سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران حتی اکنون در دوران کرونا با رعایت دستورالعمل‌ها و در پساکرونا وجود دارد و دعوت می کنم در از غرفه این دانشگاه بازدید کنید تا فصل جدیدی از همکاری را در این حوزه ها آغاز کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد این رویداد و نشست‌های سه روزه در پنجمین کنگره بهداشت کشورهای اسلامی کمک کند تا همکاری دانشگاهی افزایش یافته و در پساکرونا هم حوزه گردشگری سلامت بیش از پیش رونق بگیرد.

در پایان این رویداد مدیران طرح و ایده‌های استارتاپی نتایج تحقیقات و ایده‌های خلاقانه و محصولات خود در حوزه خدمات درمان و سلامت و گردشگری سلامت را ارایه کردند و و به سوالات متخصصان حاضر در رویداد درباره ظرفیت و نحوه کاربرد سامانه‌ها و محصولات طراحی شده، پاسخ دادند.

همزمان با این رویداد از صبح امروز به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشست‌های تخصصی پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکت های خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی و بین‌المللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در سالن همایش‌های بین‌المللی صداو سیما در تهران آغاز بکار کرد.

مراسم رسمی پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی فردا دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه بهداشت و درمان و بخش گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحابه اروپا و برخی سازمان‌های بین‌المللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار می‌شود.

گردشگری سلامت (Helth tourism) یکی از بخش‌های مهم و در حال رشد تجارت بین‌المللی گردشگری در جهان است و به دو گونه گردشگری پزشکی (medical tourism) و گردشگری تندرستی (Wellness tourism) تقسیم می‌شود که اولی بیشتر شامل گردشگرانی است که با هدف دریافت خدمات درمانی به محیطی از خارج از محیط معمول زندگی و اقامت خود سفر و از زیرساخت‌های درمانی مقصد گردشگری استفاده می‌کنند و دومی بیشتر پیرامون بهره‌مندی از زیرساخت های ورزشی و مواهب طبیعی مانند آب درمانی است.

هر دو گونه گردشگری سلامت (پزشکی و تندرستی) در مقایسه با سایر بخش‌های مختلف صنعت گردشگری در سطح بین‌المللی پیشتاز هستند و سرمایه‌گذاری بسیاری در مقاصد مختلف گردشگری در سطح آسیا و خاورمیانه روی آن انجام شده است، زیرا نرخ گردشگری سلامت در تجارت بین‌المللی به بیش از ٢٠ درصد بیشتر از سایر سهم سایر گونه‌های صنعت گردشگری رسیده است.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *