چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

ثبت دزفول به عنوان خاستگاه کپوبافی جهان

رئیس اداره گردشگری و میراث‌فرهنگی دزفول،با اشاره به اعلام شهر دزفول به عنوان خاستگاه هنر کپوبافی گفت:این موضوع توانایی ما در صنعت گردشگری و صنایع دستی را نشان می‌دهد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده روز جمعه عنوان کرد: براساس قوانین و آیین نامه‌های شورای جهانی صنایع دستی مصوبه سال ۲۰۱۴ میلادی شهرها و روستاهای مختلف می‌توانند با وجود یک رشته صنایع دستی که دارای شهرت قابل قبول درسطح ملی و بین المللی و استانداردهای مشخص شده‌ای هستند، نامزد ریاست عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع دستی شوند.

وی افزود: ثبت شهرها یا روستاهای جهانی که دارای صنایع دستی خاص و منحصر به فرد هستند و از فرهنگ غنی برخوردارند، باعث می‌شود که بیشتر و بهتر دیده شوند، ظرفیت‌های آنها به بهترین شکل معرفی گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: وجود این شهرها برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است و در همین راستا شهرستان دزفول در سال ۱۳۹۸ به عنوان شهرملی کپو ثبت شد.

وی افزود: این شهرستان اسفندماه ۱۴۰۱ پس از روند تخصصی تشکیل پرونده به همراه سه شهر و روستای دیگر از استان‌های گیلان، اصفهان و بوشهر که نامزد جهانی شدن در حوزه صنایع دستی بودند، توسط ارزیابان شورای آسیایی و اقیانوسیه از کشورهای هند و کویت به نمایندگی از شورای جهانی صنایع دستی مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفتند و پس از تایید دزفول به عنوان شهرجهانی کپو ثبت شد.

ارسطوزاده گفت: از جمله مزایای جهانی شدن شهرکپو، معرفی محصولات در سطح بین المللی و فروش محصولات در سطح جهانی، برندسازی جهانی و رونق کسب و کار افراد محلی و همچنین معرفی فرهنگ و آداب و رسوم منطقه در سطح جهانی است.

وی افزود: باید توجه داشت آنچنان که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم ابراز کرد، ثبت جهانی شهر صنایع دستی دزفول آغاز یک مسئولیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح بین المللی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اظهارکرد: دزفول و مردم سختکوش این شهرستان که دربرگیرنده تاریخ و فرهنگ غنی است نمونه ای از تجمع یک جای بخشی از هویت کشورمان بوده و در این میان صنایع دستی به عنوان یکی از ستاره‌های آن درخشید و جهانی شد.

وی ضمن تبریک این رویداد به همه صنعتگران و هنرمندان کشورمان به ویژه هم استانی‌ها، شهروندان، هنردوستان و صنعتگران سخت کوش دزفول و همه دست اندرکاران افزود: این رویداد یک فرصت برای رونق اقتصاد، اشتغال و گردشگری است.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود؛ کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *