پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

ثبت ملی چهار غذا و شیرینی سنتیِ آذربایجان غربی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غگردشگریربی از ثبت ملی چهار نوع غذا و شیرینی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ حسن سپهرفر با اعلام این مطلب اظهار کرد: در اولین همایش پاسداری از میراث ناملموس کشور که در بندر ماهشهر برگزار شد چهار پرونده میراث ناملموس استان غذای سنتی یارپاق دولماسی، جویز حالواسی، هویج حالواسی و یارما قابلسی به ثبت ملی رسیدند.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: همچنین در این همایش پرونده غذای سنتی دلمه‌برگ مو در گستره ملی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود:: ثبت ملی خوراکی‌های سنتی ضمن آنکه موجب توسعه گردشگری در یک جامعه می‌شود از طرفی با معرفی خوراکی‌های سنتی زمینه تقویت آداب و رسوم مردم را فراهم کرده و موجب ترویج سبک زندگی سالم می‌شود.

سپهرفر عنوان کرد: همچنین در این جلسه ثبت بازی سنتی پله‌دسته یا چیلینگ‌آغاج، دانش ساخت تخته وردنه و تهیه قوورما به صورت منطقه‌ای مابین استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و کهکیلویه و بویر احمد و… در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی رسیدند.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *