ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

ثبت ۳ اثر تاریخی هرمزگان در فهرست آثار ملی

مدیرکل صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از به ثبت رسیدن ۳ بنای تاریخی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،محمد محسنی روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با بیان این مطلب افزود: کاخ نخست وزیری کیش، پل آب بر سرچاهان، عمارت پنج دری مارم و شهر تاریخی سیبه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه کاخ نخست وزیری کیش از سری مجموعه کاخ‌های احداث شده در جزیره کیش در دوره پهلوی دوم است، افزود: این کاخ به منظور استفاده و اقامت موقت مسئولان مملکتی وقت، توسط شرکت مرکوری طراحی و اجرا شده و به نام مکان اختصاصی اسکان سرپرست هیئت دولت سابق (نخست وزیر) است.

او ادامه داد: پل آب بر سرچاهان در شهرستان حاجی آباد واقع شده و متعلق به دوران متاخر اسلامی و مربوط به دوره صفوی است.

محسنی افزود: پل آب بر یا کانال ـ پل برای انتقال آب شیرین به زمینهای کشاورزی روستای سرچاهان ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با بیان اینکه عمارت پنج دری در مارم فین واقع شده است، افزود: این عمارت در اوایل دوره پهلوی اول برای مرحوم محمدابراهیم ترابی ساخته شده است.

او اظهار داشت: تاریخ دقیق ساخت این بنا مشخص نیست اما طبق گفته فرزند مرحوم ترابی، بین سال های ۱۳۰۴ تا ۱۳۰۸ هجری-خورشیدی توسط استادکار محمد غلامحسین(محمد رنجبری) از محله پابرکه مارم بنا شده است.

محسنی افزود: دلیل نام گذاری پنج دری به این بنا، دارا بودن عناصر شاخص پنج دری (پنج در که رو به حیاط بزرگی گشوده می شود) و به علت قراگیری آن در محله مارم به عمارت پنج دری مارم معروف بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه محوطه باستانی شهر سیبه در روستای امروزی کوخرد از توابع شهرستان بستک قرار دارد، گفت: در اطراف روستا، آثاری از گذشته از جمله سازه آبی ترنه و بقایایی از قلعه ها و دژهای قدیمی وجود دارد.

او اظهار داشت: آرامگاه دوگنبدان و حمام شهر سیبه که هر دو آثاری متعلق به دوره اسلامی هستند، نیز در داخل این محوطه تاریخی به چشم می خورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *