چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

خشکسالی جهانی و افشای رازهای سر به مُهر دنیای زیر آب

 “ما گریه کردیم، گریه می کنیم و شما هم گریه خواهید کرد”.  جمله ای که بر روی یکی از سنگ های گرسنگی کشف شده تحت تاثیر خشکسالی شدید جهانی در یکی از سواحل رودخانه های کشورهای اروپایی حک شده است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اشاره به هشدار نسل های گذشته به نسل های آینده در مورد مشکلات آینده ناشی از کمبود آب در جهان بوده است.  این کتیبه شوم در سال ۱۶۱۶ حکاکی شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، خشکسالی شدید در اروپا و برخی از کشورهای آسیایی بقایای تاریخی بسیاری را که به جامانده از دوره های مختلف گذشته مانند جنگ جهانی دوم و یا حتی قبل تر از آن بوده را آشکار کرده است. برخی از این موارد کشف شده حیرت انگیز بوده و از سوی افراد بسیاری مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به دنبال افزایش خشکسالی در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی، سطح آب بسیاری از رودخانه ها و دریاچه ها کاهش شدید پیدا کرده و بسیاری از آثار به جا مانده از تاریخ که در زیر آب قرار داشتند، نمایان شده اند.

اعجاز بازدیدکنندگان اسپانیایی از دایره سنگی بیرون آمده از سطح زیر آب یک مخزن طبیعی

در اسپانیا باستان شناسان از پیدایش یک دایره سنگی ماقبل تاریخ خبر داده اند که سال ها زیر سطح آب بوده و هیچ کس از آنها خبر نداشته است.بر اثر وقوع خشکسالی در این کشور، ظرفیت مخزن والدکاناس به ۲۸ درصد کاهش یافت و این دایره سنگی باستانی که پیش از این کاملا زیر آب بود، نمایان شد. این سنگ ها حدود ۷ هزار سال قدمت داشته و آخرین باری که توسط بشر دیده شدند ،مربوط به سال ۱۹۶۳ می شده است. اکنون با خشک شدن آب این مخزن، بازدید کنندگان بسیاری برای تماشای دایره سنگی به این منطقه رفته و از دیدن این عظمت باستان شناسی، به وجد آمده اند.

راز ۲۰ کشتی جنگی آلمانی در سواحل رودخانه دانوب صربستان

رودخانه دانوب نیز در نتیجه خشکسالی شدید اخیر در یکی از پایین ترین سطوح خود طی یک قرن گذشته قرار گرفته است و بدنه بیش از ۲۰ کشتی جنگی آلمانی غرق شده در آن در نزدیکی صربستان آشکار شده است.این کشتی‌ها – که به دلیل سطح آب پایین رودخانه در معرض خطر قرار گرفتند – از جمله صدها ناوگان آلمان نازی در دریای سیاه بودند که در سال ۱۹۴۴ از نیروهای شوروی عقب‌نشینی کردند.به گزارش رویترز، بنا بر گزارش‌ های منتشر شده دیگر، بسیاری از کشتی‌های غرق شده حاوی تن‌ها مهمات و مواد منفجره هستند که تهدیدی برای کشتی‌ها و مانع حرکت آنها در رودخانه‌های این منطقه هستند.یکی از این کشتی غرق شده در ماه مارس مین زدایی و از رودخانه خارج شد. این اقدام برای دولت صربستان نزدیک به ۳۰ میلیون دلار هزینه داشت.

کشف بمب فعال ۴۵۰ کیلوگرمی به جامانده از جنگ جهانی دوم در ایتالیا

ایتالیا نیز برای مناطق اطراف رودخانه “پو” وضعیت اضطراری اعلام کرد، زیرا یک بمب ۴۵۰ کیلوگرمی مربوط به جنگ جهانی دوم در آبهای کم جریان این روخانه کشف شد. رودخانه پو طولانی‌ترین رودخانه ایتالیا محسوب می شود و در اصل یک منبع تغذیه آب بسیار مهم برای کل کشور است، اما در تابستان امسال، با بدترین خشکسالی خود در ۷۰ سال اخیر، رو به خشکی است. به گزارش رویترز، این بمب در آمریکا ساخته شده بود و ارتش گفته است که حاوی ۵۳۰ پوند مواد منفجره بود و توسط یک ماهیگیر پیدا و کشف شد. دولت ایتالیا حدود ۳۰ مایل دورتر از جایی که پیدا شد، آن را نابود کرد.

تقریباً ۳۰۰۰ نفر از ساکنان اطراف منطقه پیش از انفجار بمب تخلیه شدند تا کارشناسان نظامی بتوانند با خیال راحت بمب را در یک اقدام انفجاری کنترل شده در روز یکشنبه خنثی کنند. حتی برای این اقدام حریم هوایی محلی، آبراه، خط راه آهن و جاده های ایالتی همگی به طور موقت بسته شدند.

آشکار شدن «سنگ های گرسنگی» در آلمان و سواحل چند کشور اروپایی دیگر

خشکسالی هایی که در تابستان امسال اروپا را درنوردیده و در نتیجه کاهش سطح رودخانه ها، سنگ های عجیبی را آشکار کرده است که قبلاً در زیر آب فرو رفته بودند و پیام های بسیار شومی بر روی آنها حک شده است. آنها پژواک وحشتناکی را به بدتر شدن کنونی بحران آب و هوا می دهند.در بخشی از رودخانه راین در آلمان نیز پیدا شدن «سنگ های گرسنگی» مردم این کشور را به یاد خاطرات خشکسالی های گذشته انداخته است.این سنگ ها هشداری برای قحطی در کشور محسوب می شوند و از این رو جامعه علمی آلمان این نام را برای آنها انتخاب کرده اند. تاکنون ۲۵ سنگ از این دست سنگ ها در سواحل برخی از کشورهای اروپا مشاهده شده است.

روی یکی از سنگ های پیدا شده در نزدیک جمهوری چک این مطلب نوشته شده است: “ما گریه کردیم، گریه می کنیم و شما هم گریه خواهید کرد”. جمله ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مبنی بر هشدار نسل های گذشته به نسل های آینده در مورد مشکلات احتمالی ناشی از کمبود آب در جهان بوده است.  این کتیبه شوم در سال ۱۶۱۶ حکاکی شده است.

پیدا شدن سه مجسمه بودایی ۶۰۰ ساله به دلیل کاهش سطح آب در رودخانه یانگ تسه چین

به گزارش رسانه دولتی شینهوا، کاهش سطح آب رودخانه یانگ تسه چین یک جزیره غرق شده در شهر چونگ کینگ در جنوب غربی چین و سه مجسمه بودایی روی آن را نشان داد که گمان می رود قدمت آنها به ۶۰۰ سال می رسد. این سه مجسمه در مرتفع‌ترین قسمت صخره جزیره یافت شدند و گفته می شود که در زمان سلسله‌های مینگ و چینگ ساخته شده بودند. یکی از مجسمه ها راهبی را به تصویر می کشد که روی یک پایه نیلوفر آبی نشسته است.

سطح آب یانگ تسه به دلیل خشکسالی و موج گرما در منطقه جنوب غربی چین به سرعت در حال کاهش است.بر اساس پیش‌بینی‌های رسمی، بارندگی در حوضه منطقه یانگ تسه از ژوئیه حدود ۴۵ درصد کمتر از حد نرمال بوده است و دمای بالای هوا احتمالا حداقل تا یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت. شبکه تلویزیونی دولتی CCTV هم اعلام کرده است که ۶۶ رودخانه در ۳۴ شهرستان چونگ کینگ خشک شده اند.

اکنون تنها نقطه مثبتی که شاید بتوان برای ویرانی های حاصل از تغییرات شدید آب و هوایی در جهان متصور شد، این است که تحت تاثیر این شرایط گرمایشی، برخی مکان ها و آثار باستانی ناشناخته زیر آب ها که برای مدت زمان طولانی بشر از آنها بی خبر بوده است، آشکار شده و سر از آب ها درآورده اند.شاید در آینده تداوم روند خشکسالی کنونی در جهان رازهای سر به مهر بیشتری را برای نسل بشر فاش کند.

 

بیشتر بخوانید:

آیا خاورمیانه به منطقه ای غیرقابل سکونت تبدیل می شود؟

تحلیل قابل تامل “ایندیپندنت” از بحران آب در خاورمیانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *