پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

خط و نشان دادستان گرگان برای متخلفین پروژه های گردشگری آشوراده

دادستان گرگان اعلام کرد: در طی اجرای پروژه های گردشگری جزیره آشوراده، با هرنوع تخلف و اقدام غیرقانونی برخورد خواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، محمود اسپانلو، دادستان مرکز استان گلستان در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که مسئولان در پروژه گردشگری آشوراده درست عمل کنند و تخریبی صورت نگیرد، گفت: ما دراین زمینه با هیچکس تعارف نداریم و من به عنوان دادستان می‌گویم که به طور دقیق و مستقیم روی پروژه نظارت داریم و جلوی هرگونه تخلفی را می‌گیریم. ما خیلی بیشتر از شما نگران این هستیم که در آشوراده از ضوابطی که دولت تعیین کرده تعدی نشود. مثلا زیارت جزء مناطقی است که ۵ هزار واحد غیرمجاز ساخت و ساز کرده و نهاد متولی ۲۰ سال سکوت کرده است. ما هیچ اعتمادی نداریم. فکر نکنید ما کنار می‌نشینیم و نظارتی نداریم. نظارت ما در آشوراده مستقیم است به خاطر همین در روستای زیارت به دادستان بندر ترکمن دستور دادم و جلسه‌ای درخصوص روستای آشوراده برگزار شد و دستوراتی را مصوب کردیم. درست مثل روستای زیارت که حتی یک فرغون مصالح هم امکان عبور ندارد مگر با مجوز دادستانی، در روستای آشوراده هم همین نظام سختگیرانه مقرر شده است. هیچ مصالحی بدون اجازه دادستان بندر ترکمن به جزیره آشوراده نخواهد رفت. جاهایی که می‌توان مصالح را عبور داد، مشخص است. چون آب خلیج کاهش پیدا کرده و فقط در جاهایی خاص امکان عبور مصالح وجود دارد و ما دستور کنترل ویژه داده ایم.

وی ادامه داد: ما به دوستانی که مسئولیت اجرایی دارند علاقه‌مند هستیم اما نظارت ما بسیار سختگیرانه خواهد بود.

همچنین آسیابی رئیس دادگستری استان گلستان هم در پاسخ به خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: در بحث روستای زیارت گروه‌های مردم نهاد باید ورود می‌کردند و نکردند. چطور برای تله‌کابین که در کل ایران است و در گرگان هم می‌خواستند اجرا کنند اعتراض صورت گرفت؟ فضای ایجاد شده حاشیه زود بر متن غلبه پیدا می‌کند و اصل طرح را زیر سوال می‌برند. آسیبی که در زیارت وارد شده خیلی بیشتر از آسیبی است می‌تواند در آشوراده اتفاق بیفتند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان بیان کرد: کار ساخت پتروشیمی‌ گلستان ۱۷ سال قبل در قالب مشارکت دولت با بخش خصوصی و از طریق پذیره‌نویسی شروع ، اما در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی با ۲۰ درصد پیشرفت مالکیت آن واگذار شده بود.

وی با اشاره به اینکه مجتمع پتروشیمی‌گلستان قرار بود ۳ ساله به بهره برداری برسد، اما ۱۶ سال به طول انجامیده بود، گفت: بعد از دستور رئیس قوه قضاییه، پرونده قضایی برای رسیدگی به تخلفات مالی در این پرونده تشکیل و طی مکاتبه‌ای با رئیس دستگاه قضا که در آن دستوراتی ۷ بندی اعلام کردند، رسیدگی‌ها شروع شد.

آسیابی با تاکید بر اینکه در پروژه پتروشیمی‌ گلستان واگذاری درست انجام نشده بود و انتقال باید به کسی واگذار می‌شد که اهلیت مالی و فنی داشته باشد، گفت: چند تیم از وزارت نفت اعزام و بررسی اسنادی و مالی روی این پروژه انجام دادند که بعد از سه ماه اعلام‌ کردند، این مالک توانایی فنی و مالی اتمام پروژه را ندارند لذا مالکیت باید به سرمایه گذار و هلدینگ جدید واگذار و یا تغییر کاربری داده شود که بحث تکمیل پروژه با سرمایه گذار جدید در دستورکار قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان کرد: اقدامی ‌مشترک با نمایندگان سه قوه در استان برای رفع این معضل صورت گرفت و مشکلات حقوقی برای ورود هلدینگ جدید حل شد. چندی پیش، جشن اتمام فاز رفع موانع حقوقی این پروژه برگزار و هم اکنون موعد اقدامات اجرایی برای تکمیل آن است و بدین ترتیب یک مشکل دیرینه در استان گلستان حل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *