ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

درختان چنار کهنسال «شهر بار» نیشابور در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی از ثبت ملی درختان چنار کهنسال «شهر بار» نیشابور در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ محمود طغرایی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ورودی شهر بار و در کنار مسجد جامع ۲ درخت چنار کهنسال با تنه به هم چسبیده قرار دارد که سایه‌سار این درختان مامن آرامش ساکنان شهر به‌ خصوص کهنسالان شده است.

وی اضافه کرد: این درختان بین اهالی شهر و به‌ خصوص قدیمی‌های شهر بار بسیار مورد احترام است تا جایی که به گفته خودشان هر روز برای حفاظت از درختان در کنار آن می‌نشینند و مراقب هستند که به آن‌ آسیبی نرسد.

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در مورد ارزش‌گذاری این آثار به لحاظ گردشگری عنوان کرد: شهر بار به دلیل برخوداری از طبیعت زیبا و سرسبز، آب و هوای مطلوب و وجود آبشار در شمال آن بسیار مورد توجه گردشگران شهرستانی و استانی قرار دارد. گردشگران در ورود به شهر بار و رسیدن به آبشار قبل از هر چیز از کنار درخت چنار کهنسال می‌گذرند که آب قنات و آبشار از کنار آن می‌گذرد و مسجد جامع شهر نیز در کنار آن قردار دارد؛ بنابراین گردشگران ابتدا در کنار درخت دقایقی را به استراحت و انجام امور دینی می‌پردازند.

طغرایی استفاده از ظرفیت‌ شهرداری‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی را برای حفاظت و معرفی این اثر ضروری دانست و گفت: شستشوی شاخه‌های درخت به منظور زدودن غبار و آلودگی برای رشد بهتر برگ‌ها، حصارکشی اطراف درخت با مصالح طبیعی، آزادسازی اطراف تنه درخت، حفظ حقابه زیستی درخت، جلوگیری از انباشت زباله در اطراف درخت، تعیین حریم و جلوگیری از ساخت و ساز در محدوده حریم، نصب تابلو در کنار درخت و ثبت اطلاعات درخت کهنسال به منظور آشنایی با آن برای گردشگران از جمله برنامه‌های پیشنهادی برای حفاظت از این اثر ملی است.

ثبت درختان چنار کهنسال «شهر بار» نیشابور در فهرست آثار ملی ایران

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی وی اضافه کرد: قدمت این درختان حدود ۴۰۰ سال تخمین زده شده است.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *