ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

در ۶ ماه نخست سال بیش از ۲ میلیون گردشگر خارجی وارد مشهد شده‌اند

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی در کنفرانسی اعلام کرد: در ۶ ماه نخست سال بیش از ۲ میلیون گردشگر خارجی وارد مشهد شده‌اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ظهر سه شنبه در نشست خبری هفته گردشگری اظهار کرد: در ۶ ماهه اخیر بیش از ۲ میلیون زائر خارجی به مشهد آمدند که اکثر آن‌ها از کشور عراق بودند. طرح سیم کارت بدون فیلتر نیز هنوز در مشهد اجرایی نشده است و با توجه به صحبت‌های وزیر محترم و معاون گردشگری وزارتخانه، این احتمال وجود دارد که پس از تهران، در مشهد هم اجرایی شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ادامه همچنین بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۷ هزار و ۲۰۱ مورد بازدید از واحد‌های گردشگری استان، ۱۱۳۳ مورد تذکر و ۳۴۳ مورد اخطار انجام شده است.

وی گفت: از فعالیت ۲۸۲ واحد غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده و ۷۳ مورد رسیدگی به شکایت داشتیم. همچنین ۲۲۵ واحد به خاطر عدم مجوز پلمب شدند.

بیدخوری گفت: در سال گذشته درصد اشغال واحد‌های اقامتی در کل سال ۶۰ درصد بوده است. در ۶ ماهه اخیر این درصد اشغال به ۶۶ درصد رسیده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تعداد اقامت‌های دهه آخر صفر را ۵میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: درصد اشغال واحد‌های اقامتی در این ایام ۶۸ درصد بوده است. در مشهد نیز میزان اقامت ۴میلیون و ۹۶۲ هزار و ۱۴۰ نفرشب بوده است. میزان اشغال واحد‌های اقامتی نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

* افتتاحیه ۱۹ پروژه گردشگری و اقامتی در استان به صورت آنلاین

وی گفت: امسال ۵ مهرماه روز جهانی گردشگری، «گردشگری و سرمایه گذاری سبز» نام گرفته شده است. همزمان با آغاز هفته گردشگری، مراسم افتتاحیه ۱۹ پروژه گردشگری و اقامتی در استان به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

بیدخوری با اشاره به معرفی ظرفیت‌های گردشگری مشهد در این هفته اضافه کرد: با همکاری شهرداری در هفته گردشگری تور‌های تخفیف‌دار مشهد گردی ارائه خواهد شد که در سایت شهرداری اطلاع رسانی می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: برخی برنامه‌های این هفته نیز با محتوای آموزشی ارائه می‌شود. اولین نشست تحقیقی گردشگری با عنوان زیارت و سلامت معنوی با همکاری پژوهشگاه گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد. در راستای برنامه‌های آشناسازی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری، ۶ مهرماه جشنواره ملی پسته در مه ولات برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به روز سالمندان در ۹ مهرماه گفت: یک تور گردشگری ویژه سالمندان برای آشنایی با تربت حیدریه و در روز ۸ مهرماه نیز تور مشهد گردی ویژه ناشنوایان و معلولین نیز برگزار خواهد شد. همچنین در روز سالمند بناست تا با حضور ۸۰۰ سالمند تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، در آرامگاه فردوسی برنامه‌ای فرهنگی اجرا شود.

بیدخوری گفت: سمیناری با عنوان مدیریت هتل‌داری و رستوران با همت تشکل و جامعه آموزشی ما در هتل نوین پلاس، روز هشتم مهرماه برگزار می‌شود. در موزه بزرگ خراسان نیز کارگاه‌های آموزشی ویژه بوم‌گردی و همچنین تقدیر از فعالان این حوزه اجرا می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به برگزاری جشنواره سیب در شهرستان بار نیشابور اشاره کرد و افزود: در روز ۵ مهرماه بازدید از کلیه موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی استان رایگان خواهد بود. همچنین واحد‌های اقامتی در هفته گردشگری با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف همراه خواهند بود. همزمان با هفته دفاع مقدس، از ایثارگران حوزه گردشگری و خادمان این حوزه نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی به تعطیلی بسیاری از واحد‌های اقامتی در آغاز دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر تقریباً تمام واحد‌های راه‌اندازی شده و به چرخه بازگشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *