د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

مرمت ۱۰ خانه تاریخی در ارگ بم

رئیس مجموعه تاریخی ارگ بم گفت: با استفاده از بودجه اختصاص داده شده حدود ۱۰ خانه تاریخی در مجموعه درحال مرمت و بازسازی هستند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،نشست هم اندیشی فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان امشب با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

محسن قاسمی مدیر پایگاه میراث جهانی بم در این جلسه با بیان اینکه بم و منظر فرهنگی آن پنجمین اثر جهانی ثبت شده کشور است که پنج ماه بعد از زلزله بم ثبت جهانی شد، اظهار داشت: بیش از ۱۳۰ نفر در پایگاه میراث بم مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه نیاز است برای توسعه گردشگری زیرساخت‌های آن فراهم شود، گفت: نورپردازی ارگ تاریخی بم باید تکمیل شده و اجرای فاز دوم این پروژه عملیاتی شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با بیان اینکه بافت پیرامون ارگ تاریخی بم از زیرساخت‌های گردشگری است و باغ‌های اطراف باید ساماندهی شود، افزود: ۱۰ خانه تاریخی در مجموعه ارگ تاریخی بم در حال بازسازی است.

وی با اشاره به اینکه زیباترین تصاویر از کویر لوت در محدوده بم وجود دارد که یک ظرفیت گردشگری بزرگ است، بیان کرد: کوچه باغ‌های بم و بروات بزرگترین کوچه‌ها در دنیا است که از دیگر ظرفیت‌های گردشگری این منطقه است.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد دانشی امام جمعه بم نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و تبریک هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: پنجم دی ماه امسال بیستمین سالگرد زلزله دلخراش بم و یادآور صحنه‌های جانکاهی برای مردم بم است.

امام جمعه بم با بیان اینکه از محدودیت‌های منابع مالی بی اطلاع نیستیم اما درخواست ما توسعه متوازن است، گفت: در شرق استان کرمان محرومیت‌ها زیادی وجود دارد و نیاز است که این منطقه مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

در این جلسه محمد برزنگ فرماندار شهرستان بم نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و جانباختگان زلزله بم، افزود: به ارگ تاریخی بم افتخار می‌کنم و آثار تاریخی زیادی در بم وجود دارد که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه صنایع دستی زیادی نیز در بم تولید می‌شود، ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ بم شهرک قشمی است که به قبل از زلزله برمی‌گردد؛ بیش از ۶۰۰ خانوار در این شهرک زندگی می‌کنند که نیازمندترین قشر جامعه در آن هستند.

فرماندار شهرستان بم با اشاره به اینکه این شهرک در محدوده شهر نیست و گفته می‌شود در حریم میراث فرهنگی است، بیان کرد: امکان جابه‌جایی ۷۰۰ خانوار نیست و باید با تدبیری این شهرک که از ارگ تاریخی بم هم فاصله دارد، ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور قول اختصاص اداره کل میراث فرهنگی به شرق استان کرمان را دادند، افزود: نیاز است وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این موضوع را پیگیری کند.

برزنگ با اشاره به اینکه کویر بم از دیگر میراث فرهنگی در بم است که می‌تواند توسعه گردشگری را در بر داشته باشد، گفت: متاسفانه موزه‌ای در شأن این شهرستان نداریم که باید راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه بم را با نخل، کویر، ارگ و از همه مهمتر عزاداری روز تاسوعا و عاشورای آن می‌شناسند که ثبت ملی شده است، ابراز داشت: نیاز است به‌عنوان میراث ناملموس برای ثبت آثار جهانی نیز پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *