ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

دستگیریِ دو حفار غیرمجاز در “ایوانکی”

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خبر از دستگیری دو حفار غیرمجاز در “ایوانکی” داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ ابوالقاسم کربلایی‌غلامی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس گزارش مردمی مبنی بر حضور افرادی ناشناس در حال انجام حفاری غیرمجاز در منطقه‌ای از ایوانکی، دو نفر در حال انجام حفاری غیرمجاز دستگیر شدند.

وی گفت: این افراد با هدف به دست آوردن اشیای تاریخی، اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند که به همراه ادوات حفاری و خودرو به پاسگاه منطقه منتقل و تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از کشف یک دستگاه فلزیاب از خودرویی نیز خبر داد و گفت: یگان حفاظت و گشت انتظامی شهرستان میامی پس از کسب خبر به محل اعزام شد و ضمن تائید فلزیاب کشف‌شده، سه نفر سرنشین خودرو به جرم حمل و نگهداری فلزیاب دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

کربلایی‌غلامی ادامه داد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع است و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی عنوان کرد: حمل، نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب بدون مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تخلف محسوب و منجر به توقیف و ضبط دستگاه می‌شود و حمل و نگهداری و استفاده از انواع دستگاه‌های فلزیاب نیز فقط با مجوز میراث فرهنگی امکان‌پذیر است.

مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری غیرمجاز، علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه، معادل یک تا سه سال حبس است.

هم‌وطنان و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *