پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳
باستان شناسی

راهی ۱۰۰ ساله برای تدوین نقشه باستان‌ شناسی کشور!

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت : تدوین نقشه باستان‌شناسی کشور نیازمند اجرای «برنامه‌های بررسی و شناسایی باستان‌شناسی» است که با این روند این نقشه تا ۱۰۰ سال هم تدوین نخواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،بنیان نقشه باستان‌شناسی کشور نیازمند اجرای «برنامه‌های بررسی و شناسایی باستان‌شناسی» است و محوطه‌های باستانی باید شناسایی شوند تا بتوان آن‌ها را در نقشه باستان‌شناسی آورد.

کوروش روستایی، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی با بیان این مطلب گفت: یکی از موضوعات باستان‌شناسی که طی دو دهه اخیر بارها مورد بحث قرار گرفته است و زمانی نیز حتی مجلس شورای اسلامی آن را پیگیری می‌کرد، موضوع نقشه باستان‌شناسی کشور است.

وی افزود:تصور نادرستی که در مورد نقشه باستان‌شناسی کشور وجود دارد این است که نقشه باستان‌شناسی در دو، سه یا در نهایت تا چند سال آینده آماده خواهد شد؛ در حالی که نقشه باستان‌شناسی ایران تا چند ده‌سال دیگر نیز تکمیل نخواهد شد. در واقع با این روند کندی که هم ­اکنون در بررسی­‌های باستان‌­شناسی داریم، باید گفت نقشه باستان­‌شناسی کشور صد سال دیگر نیز تکمیل نخواهد شد.

روستایی، بنیان نقشه باستان‌شناسی کشور را اجرای برنامه‌های بررسی و شناسایی باستان‌شناسی دانست و تصریح‌کرد: در واقع نقشه باستان‌شناسی از برنامه‌های بررسی و شناسایی باستان‌شناسی تغذیه می‌شود و محوطه‌های باستانی باید شناسایی شوند تا بتوان آن‌ها را در نقشه باستان‌شناسی آورد. طبق آمار، سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ برنامه بررسی و شناسایی در کشور انجام می‌شود و این عدد بسیار ناچیز است.

او در توضیح این مطلب اظهار کرد:بررسی باستان‌شناسی برنامه‌ای میدانی است که در بهترین حالت شاید بتوان طی یک فصل کاری ۳۰ تا ۴۰ روزه، مساحتی ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر مربعی را پوشش داد و مجموع محدوده‌ای که طی بررسی‌های سال‌های اخیر پوشش داده شده نسبت به مساحت کشور بسیار اندک است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت:مشکل دیگر اینجا است که بسیاری از برنامه‌های بررسی و شناسایی که طی دهه‌های گذشته انجام شده فاقد دقت کافی در پیمایش چشم‌انداز بوده‌اند در نتیجه نمی‌توان ادعا کرد که آن منطقه از نظر باستان‌شناسی به‌طور کامل شناسایی شده است .البته طی چند سال اخیر کوشش‌هایی شده که کنترلی بر دقت بررسی‌های باستان‌شناسی اعمال شود، ولی هنوز تا کیفیت درخور فاصله داریم.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی تصریح‌کرد:غیر از برنامه‌های میدانی باستان‌شناسی با ماهیت اضطراری، مانند کاوش‌های نجات‌بخشی و برنامه‌های تعییین عرصه، اولویت باستان‌شناسی کشور باید بررسی باستان‌شناسی باشد. باید دقت کرد که با توجه به روند فزاینده توسعه‌های شهری، روستایی، معدنی، عمرانی و… هرچه در این زمینه کوتاهی کنیم محوطه‌های بیشتری نابود خواهند شد؛ ولی اگر آن محوطه‌ها شناسایی شوند، می‌توان برنامه‌های حفاظتی برای آن‌ها اندیشید.

روستایی در پایان خاطرنشان ساخت:پژوهشکده باستان‌شناسی از ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها این انتظار را دارد که اولویت خود را بر اجرای برنامه‌های بررسی و شناسایی باستان‌شناسی بگذارند.

بیشتر بخوانید:

سفال سه هزار ساله باستانی در مرودشت فارس کشف شد

آغاز کاوش های باستان شناسی غار قلعه کرد آوج قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *