د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳
کیش

رونق گردشگری کیش در گرو فعالیت ایرلاین ها در جزیره

وجود پروازهای مستمر در جزیره کیش هم در رونق اقتصادی و هم گردشگری این منطقه نقش به سزایی دارد با کاهش این پروازها اسن جزسره دچار رکود اقتصادی شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، زیباترین جزیره خلیج فارس که از آن با وجود برخی کمبودها به برخوردارترین جزیره خلیج فارس نیز یاد می‌شود، حیاتش در گروی مسافر و گردشگر است و چون فاصله آبی آن تا سرزمین اصلی طولانی بوده و در عین حال مقصد گردشگری لوکس‌تری به نسبت دیگر جزایر کشورمان بشمار می‌رود لذا تردد با هواپیما به این جزیره در دهه‌های اخیر رونق داشته است.

جزیره کیش با ۹۱ کیلومتر مربع وسعت، جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر را در خود جای داده است.

ایجاد هواپیمایی کیش ایر به ابتدای دهه ۷۰ باز می‌گردد. یک هواپیمایی مستقل که بتواند با ایجاد مسیرهای متنوع پروازی ارزان به جزیره کیش، زمینه تردد فراوان مسافران را در طول سال به این جزیره فراهم و اقتصاد آن را به چرخش درآورد.

از سوی دیگر بانیان ایجاد این هواپیمایی تنها نگاهشان به سفرهای داخلی نبود بلکه نیم نگاهی نیز به ایفای نقشی بین المللی برای اقتصاد کیش و ایجاد فرصت‌های پروازی میان کیش با کشورهای همسایه جنوبی خلیج فارس و حتی دورتر را نیز در ذهن می‌پروراندند اما عملا این روزها پروازهای کیش بشدت کاهش یافته و کیش ایر نیز نگاهی به تقویت پروازهای خود به کیش ندارد.

درخواست اهالی کیش برای بازگشت کیش ایر به دامان منطقه آزاد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به تازگی گفته است، درخواست ما و همه کیشوندان بازگشت شرکت کیش ایر به دامان سازمان منطقه آزاد کیش است.

مهدی کشاورز رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در بخشی از سخنان خود در آئین افتتاح طرح های عمرانی در مناطق آزاد کشور اظهار داشت: جزیره کیش با چشم انداز توسعه گردشگری و تجاری از ۴ راه مواصلاتی با سایر نقاط به طور طبیعی از دو راه ریلی و خودرویی محروم است و با در نظر گرفتن محدودیت‌های حمل و نقل دریایی، تنها راه پایدار حمل و نقل و توسعه ملی و بین المللی گردشگری، همچنین تنها راه کاهش هزینه‌های سفر و حتی هدایت بحران های احتمالی از طریق مسیر هوایی صورت می گیرد.

واگذاری کیش ایر به بخش خصوصی بدون آینده نگری و نگاه کارشناسی بوده است

کشاورز در ادامه افزود: در سال ۱۳۹۸، کیش ایر بدون آینده نگری، نگاه کارشناسی و بدون بررسی همه جوانب امر برای واگذاری در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفت و امروز ما و همه کیشوندان به صورت یکپارچه یک درخواست از مقام عالی ریاست جمهور داریم که شرکت کیش ایر را به دامان سازمان منطقه آزاد کیش برگردانید.

کشاورز در رابطه با این که سی سال گذشته برای ثبت شرکت کیش ایر با هدف توسعه ناوگان هوایی این منطقه اقدام شده است، افزود: ماهیت فرایند واگذاری این ایرلاین پس از بررسی های لازم نشان می دهد که این واگذاری مشکل حقوقی دارد.

تمام استدلال‌های حقوقی را ارائه کرده‌ایم

وی در خصوص حل مشکلات ناشی از واگذاری شرکت هواپیمایی کیش به سازمان خصوصی سازی، گفت: با برگزاری جلساتی با اعضای هیئت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مراجع مرتبط با خصوصی سازی ضمن به کار گرفتن تمام تلاش خود و استدلال های لازم مباحث حقوقی و فنی این موضوع را ارائه کردیم.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تاکید ویژه معاون اول رئیس جمهور کشورمان مبنی بر این که کیش به عنوان جزیره نیازمند یک ایرلاین است، اظهار داشت: باید پاسخگوی خواسته های به حق مردم در خصوص افزایش پروازها به مقصد کیش باشیم.

مهدی کشاورز با بیان این که از راه زمینی و ریلی محروم هستیم و نباید این موضوع نادیده گرفته شود، خاطر نشان کرد: مذاکراتی با تمام ایرلاین ها برای افزایش پروازها به مقصد کیش داشتیم و این موضوع با جدیت تمام در دستور کار قرار گرفته است.

دستور معاون اول رییس جمهور برای بررسی و بازگرداندن مالکیت کیش ایر به منطقه آزاد کیش

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور روز گذشته در آیین بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در پاسخ به درخواست سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد و نیز مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و تشریح وضعیت پروازهای این جزیره برای بازگشت شرکت هواپیمایی کیش ایر به دامان منطقه آزاد کیش، ضمن بیان این‌که بهره‌مندی مناطق آزاد از شرکت‌های هواپیمایی اختصاصی تحت مالکیت خود، قابلیت رایجی در دنیاست، گفت: نباید در دور باطل نبود گردشگر و نبود پرواز قرار گرفت.

دستور به وزیر اقتصاد برای بررسی پرونده کیش ایر

محمد مخبر در ادامه از وزیر اقتصاد خواست ضمن بررسی و اعلام گزارش، بازگشت شرکت هواپیمایی کیش ایر به سازمان منطقه آزاد کیش را پیگیری کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه‌ی سخنان خود، مناطق آزاد را مزیتی برای کشور دانست که باید مشوقات و امکانات آن افزایش یابد تا سرمایه‌گذاری در این مناطق منطبق بر اهداف شکل‌گیری‌شان قابلیت اجرایی داشته باشد.

مخبر در ادامه افزود: ساز و کار بورس بین‌الملل هم که از طرف دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد مورد اهتمام قرار گرفته برای ارتباطات بین‌المللی اقدام خوبی بوده که باید وزیر اقتصاد نیز روند عملیاتی سازی آن برای مناطق آزاد را تسهیل کند.

نباید مشوقات مناطق آزاد کم شود

معاون اول رییس جمهور همچنین ضمن صحه‌گذاری به خط مشی سعید محمد و ایستادگی در برابر کاهش مشوقات و معافیت‌های مالی و گمرکی این مناطق، اظهار داشت: در مناطق آزاد موفق دنیا، امتیازهای متعددی به فعال اقتصادی داده می‌شود و نباید ویژگی‌های متمایز کننده مناطق آزاد و سرزمین اصلی از این مناطق برچیده شوند.

کاهش پروازها عملا اقتصاد کیش را فلج کرده است

محمد علیزادگان از فعالان اقتصادی کیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کیش با اشاره به کاهش پروازها به جزیره کیش و تأثیر آن در افزایش قیمت بلیت پروازها و کاهش مسافران سبب شده تا عملا اقتصاد کیش فلج شود چون برای سفر به کیش عملا راه جایگزین مناسبی وجود ندارد و تردد خودرویی به جزیره کیش با استفاده از شناور نیز عملا گرفتاری‌ها و معطلی‌های خاص خودش را دارد.

زندگی در کیش بدلیل عدم تولید بسیاری از محصولات مورد نیاز زندگی در درون خودش، گران‌تر از دیگر نقاط کشور است و گرما و رطوبت بالا در ۸ ماه از سال نیز بر هزینه‌های زندگی مردم در این جزیره افزوده است

وی عنوان کرد: کرونا نیز در دو سه سال اخیر بر گرفتاری‌های کیش افزوده و صنوف مختلفی اکنون گرفتار مشکلات عمیق اقتصادی هستند. از هتلداران کیش تا تاکسیداران و رستوران‌داران و بازاریان همه و همه دچار رکوردی شده‌اند که تاکنون سابقه نداشته و نبود گردش اقتصادی مناسب سبب افت شدید درآمدهای مناطق آزاد نیز شده است.

گران شدن سفر به کیش و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه گذاری و گردشگری در کشورهای همسایه نیز بر اقتصاد کیش و ایجاد رکود در آن اثر گذاشته است

علیزادگان تأکید کرد: جزیره‌ای که روزی ۸۰ تا ۱۲۰ پرواز در روز داشته حالا به ۱۰ تا ۱۵ پرواز رسیده و وضعیت به شکل باورناپذیری در رکود فرو رفته است. حتی هواپیمایی کیش ایر نیز بجای برقراری پرواز در مسیر جزیره کیش، هواپیماهایش را در مسیر استانبول و آنالیا و آنتالیا و کابل و … قرار داده است و حتی حاضر نیست که از درون کیش این پروازها را به مقاصد خارجی برقرار کند و اهالی کیش مجبورند برای رفتن به دوبی به تهران و یا بندرلنگه و لارستان سفر کنند.

نامه امام جمعه کیش به رییس جمهور؛ کیش حال خوبی ندارد

امام جمعه کیش نیز هفته گذشته در نامه‌‌ای به رییس جمهور تأکید کرده بود که منطقه آزاد کیش علیرغم همه تلاش‌های دولت های مختلف این روزها حال خوبی ندارد و مشکلات متعددی همچون رکود اقتصادی، گرانی افسارگسیخته مسکن، مهاجرت معکوس کیشوندان، گرانی بیش از حد خدمات بهداشت و درمان، موجب شده است که تاب آوری زندگی در این جزیره دیگر برای ساکنین و بومیان غیر ممکن شود.

متن نامه امام جمعه کیش را اینجا بخوانید…

تجمع وقت و بی‌وقت کسبه بازارهای کیش

بسیاری از کسبه بازارهای قشم، با کم شدن شدید مسافر و بروز رکود در مجتمع‌های تجاری عملا کسب و کار خود را تعطیل و زندگی چندین ساله خویش در این جزیره را در معرض نابودی می‌بینند.

عضو هیات مدیره منطقه آزاد کیش در ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۱ در جمع کسبه معترض می‌گوید که دغدغه کاهش پروازها به کیش را می‌داند و درصدد رفع آن هستند اما زمان برای مردم در حال طی شدن است و عملا زندگی مردم گرفتار این مساله مانده است

چه باید کرد؟

سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی مواضع خوبی در زمینه حفظ مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات خاص مناطق آزاد اتخاذ کرده و در برابر تفکری که عملا مناطق آزاد را بدلیل برخی سواستفاده‌های مالی و اقتصادی در گذشته به کانونی برای فساد تلقی می‌کنند، ایستاده و در عین حال که خواستار شفافیت و تقویت نظارت شده اما برنامه‌های تحول آفرینی را نیز در این بخش تدارک دیده است. سوی دیگر ماجرا اما آنجاست که ساکنان جزیره کیش انتظار زیادی از دولت‌ها برای معجزه در موضوعات تجاری و اقتصادی ندارد بلکه فقط انتظار دارند تا دولت‌ها به وظایف خودشان عمل کرده و راه را برای رونق گردشگری در جزیره کیش هموار نگاه دارند و امکان تردد مسافر با شکلی ارزان و آسان را فراهم و در عین حال شرایط میزبانی شایسته را برای میهمانان فراهم کنند.

باید دید دستور معاون اول رییس جمهور در بازگرداندن هواپیمایی کیش ایر به منطقه آزاد کیش و سر و سامان دادن به رونق گردشگری در این جزیره از سوی وزیر اقتصاد چگونه عملی می‌شود.

بازگرداندن پروازهای نسبتا ارزان روزانه به کیش از سراسر نقاط ایران شاید اولین گام در رونق گردشگری در آن است اما گام‌های متوازن دیگری از سوی مسؤولان محلی را می‌طلبد تا کیش بار دیگر رونق سابق خود را بازیابد. بخصوص اینکه فرصت با ارزشی همچون برگزاری جام جهانی قطر در بیخ گوش کیش است.

بیشتر بخوانید:

دستگیری یکی از مدیران ارشد شرکت خاک سرخ هرمز/فیلم

تخریب ساخت های غیرمجاز در سواحل هرمز/فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *