چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

زیرساخت های چالوس حمایت های ویژه دولت و مجلس را می‌طلبد

در سال های اخیر درخواست های زیادی از سوی مسافران و مردم برای بهبود و مستحکم سازی چالوس صورت گرفته است.همچنین بسیاری از کارشناسان زیرساخت های این ناحیه را فرسوده و نیازمند بازسازی می‌دانند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،به تاکید کارشناسان ارتقای زیرساخت بخش های مختلف شهرستان ۱۵۰ هزار نفری چالوس واقع در انتهای آزادراه تهران – شمال به خاطر ارایه خدمات ملی نگاه ویژه دولت و مجلس را می طلبد.

در زمان حاضر زیرساخت های این شهرستان پاسخگوی جمعیت شناور کنونی به این منطقه نبوده و به ویژه در ایام تعطیلات ورود میلیون ها گردشگر، شهرستان چالوس را قفل می کند و درصورت بی توجهی به تقویت زیرساخت های منطقه این مهم به اعتقاد کارشناسان به معضل اجتماعی فراگیر تبدیل خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح ملی آزاد راه تهران – شمال از سال۱۳۷۶ به طول۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه آغاز شد، تاکنون قطعه چهار آن حدفاصل مرزن آباد- چالوس به طول ۲۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۲ و قطعه نخست آن هم به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل تقاطع بزرگرراه آزادگان و بزرگرراه شهید همت تا سه راهی شهرستانک سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده است.

قطعه دوم این طرح ملی هم به طول ۲۳ کیلومتر شامل منطقه شهرستانک تا پل زنگوله تیرماه امسال با حضور شماری از مسوولان کشوری و استانی از استان های البرز و مازندران با دستان مبارک آیت الله رییسی رییس جمهوری بهره برداری رسید.

دولت جهادی سیزدهم ماه گذشته همزمان آغاز عملیات ساخت قطعه سوم این مسیر ارتباطی ملی کشور به طول ۳۲ کیلومتر از پل زنگوله تا دوراهی دشت نظیر شهر مرزن آباد چالوس واقع در استان مازندران صادر کرد که به گفته صاحبنظران امر شهرستان چالوس باید قطعه پنجم این آزاد راه در نظر گرفته بشود و برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته شود.

کوتاه شدن حدود ۶۵ کیلومتر از طول مسیر نسبت به جاده موجود کرج – چالوس، کاهش زمان سفر چهارساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی به یک ساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی، مسیری ایمن و سریع برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده ها و واستهلاک خودروها، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی از جمله مزیت هایی این طرح آزادراهی کشور اعلام شده است.

ارتقای زیرساخت‌ چالوس پیش‌نیاز بهره‌برداری آزادراه تهران-شمال

اتخاذ تدابیر لازم از هم اکنون

مهران رسولی دانشجوی چالوسی کارشناس ارشد رشته عمران دانشگاه آزاد واحد تهران تقویت زیرساخت این شهرستان را تنها راه برون رفت برای پذیرش میلیون ها مسافر و گردشگر این منطقه برشمرد.

رسولی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد : دولت و مجلس باید برای امور زیربنایی این شهر گردشگرپذیر نظیر راه، آب، گاز، برق سرمایه گذاری کلان انجام بدهد، این نیازی که از ادوار گذشته تاکنون برطرف نشده است.
وی افزود : در زمان حاضر نفس این شهرستان به هنگام ورود میلیونی مسافران بند می آید و ترافیک ناشی از سرریز جمعیت شناور، اهالی و هم مسافران را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

این دانشجوی چالوسی با بیان اینکه این شهرستان با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می دهد، تصریح کرد: نگاه ملی با تامین اعتبارات کلان برای ارتقای زیرساخت های این شهرستان غرب مازندران اجتناب ناپذیر است.
رسولی یادآور شد : اگر بخواهیم در بحث پذیرش و ساماندهی میلیون ها مسافر بعد از راه اندازی آزادراه تهران – شمال موفق عمل کنیم باید باید برای توسعه زیرساخت های این شهرستان از هم اکنون تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

به گفته وی اگر این چالش چالوس حل نشود به طور قطع این شهرستان در مسیر پیشرفت قرار نخواهد گرفت و پیامد اجتماعی دامنگیر منطقه و شهرستان های اطراف خواهد شد.

این شهروند چالوسی تاکید کرد : دولت باید برای شهرهایی مثل چالوس که شهرت ملی دارد و مهم تر به خاطر واقع شدن در انتهای آزاد راه تهران – شمال سرمایه گذاری اصولی کند چرا که این سرمایه گذاری در واقع برای همه شهروندان ایرانی است که به خطه شمال سفر می کنند و از مواهب طبیعی استان بهره مند می شوند.

وی با اشاره به حضور میلیونی مسافران در منطقه این سوال را طرح کرد که آیا این ظرف جمعیت مضروف را دارد؟ اگر نداشته باشد به طور قطع به کالبد شهر در همه ابعاد آن آسیب و در نهایت به محیط زیست آن ضربه خواهد زد و بحران ایجاد کرد.

شهرستان چالوس به ویژه غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند اما هنوز به درخواست ارتقای زیرساخت‌های آن پاسخی داده نشده است.

به تاکید مسوولان امر، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی منطقه تعریف شده است در حالی که چهار دهه است با امکانات محلی خدمات ملی به میلیون ها مسافر و گردشگر ارایه می کند.

منابع و اعتبارات و امکانات زیرساختی همه بخش شهرستان های چالوس با میزان خدماتی که در سطح ملی ارایه می دهند همخوانی ندارد و نتیجه این روند بروز چالش ها و اخلال در ارایه خدمات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *